Musíte mluvit a mluvit

05. března 2007, 00:00 - (tos)
05. března 2007, 00:00

EVA ŘEHOŘOV, ŘEDITELKA JAZYKOVÉ ŠKOLY LITE : Bez cizích jazyků to dnes v podnikání prostě nejde. Máte s nimi problém? Řešení může poskytnout metoda, kterou vyvinuli Američané. V Česku ji razí síť škol LITE. Podle jejich ředitelky Evy Řehořové lze díky této metodě dobře zvládnout jazyk už do půl roku.

EVA ŘEHOŘOV, ŘEDITELKA JAZYKOVÉ ŠKOLY LITE : Bez cizích jazyků to dnes v podnikání prostě nejde. Máte s nimi problém? Řešení může poskytnout metoda, kterou vyvinuli Američané. V Česku ji razí síť škol LITE. Podle jejich ředitelky Evy Řehořové lze díky této metodě dobře zvládnout jazyk už do půl roku.

Jazykem byznysu je angličtina. I speciální učební metoda, kterou nabízíte, má kořeny v anglosaském světě. Lze ji ale využít též na ostatní jazyky? Ano. V budoucnu plánujeme otevřít také kurzy španělštiny a francouzštiny. Část naší metody je však možno použít na jakékoli vzdělávání. Vychází z poznatků amerického spisovatele Rona Hubbarda, který se zaměřil na to, jaké mají lidé psychologické bariéry při učení. Výsledkem je studijní model, který umožňuje naučit se jakýkoli předmět, tedy třeba angličtinu, i když už to člověk mnohokrát neúspěšně zkoušel a považuje se za věčného začátečníka. Lze vaši učební metodu použít i na Business English? Bezesporu. Našimi častými klienty jsou právě lidé z oblasti středního managementu firem, kteří se musí kvůli obchodu zdokonalit v jazyce. I pokud mají nízkou znalost angličtiny, díky této metodě se obvykle dostanou na požadovanou úroveň za tři měsíce až půl roku. V čem spočívá kouzlo této metody? V jednoduchosti a efektivnosti. Metoda stojí na dvou pilířích. Prvním z nich je to, čemu říkáme přirozený způsob učení. Američané zkoumali, čím to je, že rodný jazyk se naučí každý člověk bez problémů, ale cizí jazyk se 80 procent lidí napoprvé nenaučí. Je to proto, že je jim obvykle předkládán složitě a nepřirozeným způsobem. Všimněte si, jak se učí malé děti svůj mateřský jazyk. Nejprve pořád dokola opakují jednotlivá jednoduchá slova. Pak je teprve pomalu začínají skládat do vět. Podobně učíme angličtinu. Začínáme jednoduchými věcmi a vše pořádně procvičujeme. Musíte mluvit, mluvit, mluvit. Pokud většinu času strávíte učením se gramatiky, získáváte jen pasivní znalost jazyka. Ale gramatiku si musí mluvčí také osvojit.

Ano. Učí se ji podobně jako malé dítě v rodném jazyce. Vše, co říká, musí být gramaticky správně. Takže pravidla mu přecházejí podvědomě do krve. A to je naším cílem. Jedině tak totiž bude schopen mluvit plynule, aniž by přitom musel přemýšlet, o jaký čas se jedná či jak sestavit otázku.

A druhý pilíř zmíněné metody?

Odbourání různých studijních bariér. Uvedu příklad takové typické překážky. Určitě znáte situaci, kdy čtete nějaký text a na konci stránky si uvědomíte, že vůbec nevnímáte obsah. To je obvykle způsobeno tím, že jste narazil na slovo, které neznáte. Dejme tomu, že natrefíte na slovo inflace, jehož význam vám není jasný. Vaše myšlenky uvíznou u tohoto slova a text už čtete dál jen mechanicky.

Tím spíš to hrozí v cizím jazyce…

Ano, v cizím jazyce je riziko, že narazíte na neznámé slovo, daleko větší. Týká se to typicky třeba gramatického pojmosloví. Těžko někomu budete vysvětlovat vztah anglického podmětu a přísudku, když samotné pojmy nebude znát. Takže například právě pojmosloví se snažíme včas a řádně vyložit. A vůbec veškeré informace jsou podávány jednoduše, aby nenabourávaly studentovu koncentraci. Máme zásadu, že s látkou nepokračujeme dál, dokud jí všichni bezchybně neporozumí. Takových bariér je samozřejmě víc a metoda sleduje jejich odstranění.

Lze si představit, že tato přirozená forma výuky může být efektivní hlavně při začátku studia cizího jazyka. Je ale účinná i pro pokročilého studenta?

Samozřejmě. Naši metodu lze uplatnit na všechny úrovně jazyka. Na začátku je zájemce podroben rozřazovacímu testu. Podle jeho výsledku je zařazen do skupiny příslušné znalostní úrovně. Učební cyklus je pak rozdělen do několikatýdenních úseků. Když zvládnete jeden úsek, můžete se přihlásit do dalšího stupně. V každé skupině je metoda i probíraná látka uzpůsobena skutečným znalostem studentů. A pro podnikatele máme navíc dodatkový program, zaměřený na obchodní angličtinu.

**Účinnost výuky jazyka je asi těžké číselně dokazovat, protože je otázkou, jak lze definovat úspěch. Přesto: můžete říct, nakolik je podle vás tato metoda účinná?

Do České republiky jsme tuto metodu přivedli v roce 1997 a od té doby jí prošlo přes deset tisíc zájemců. Naprostá většina z nich byla na konci kurzu na požadované úrovni znalosti jazyka. Nejvíce mě však těší, když nám studenti po absolvování kurzu píší, že díky metodě používané v LITE se zbavili zábran mluvit anglicky, nebo že během pár měsíců v LITE zvládli to, s čím předtím bojovali

dlouhá léta.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče