Musíme zdražovat!

17. prosince 2007, 00:00 - Eva Marzini, Jaroslav Schejbal
17. prosince 2007, 00:00

Tento díl seriálu Sedm statečných se bude věnovat zdražování. Některé podnikatele k tomu vedou dražší energie či nafta, jiné zvýšení DPH nebo cen potravin.

Nejčastějším slovem, které poslední dobou naši podnikatelé používají, je zřejmě zdražování. Nahoru jdou ceny jejich vstupů, což se většinou promítne i do cen jejich výrobků či služeb. „Pořád se mluvilo o tom, že elektřina se zdraží o deset procent. Teprve nedávno jsem ale zjistil, že pro podnikatele bude proud dražší o patnáct procent. Doplatí na to i spotřebitel, podnikatel si to prostě musí dát do ceny,“ konstatuje hostinský z Vysočiny Karel Palán. Ten již nedávno zdražil o dvě koruny pivo. „Dodavatel zvýšil cenu o korunu, ta další koruna byla vynucena hlavně právě neustálým růstem cen energií,“ vysvětluje Palán.

Hostinský však na leden připravuje další zvyšování cen. „Nahoru šly

S ČÍM SE HRAJÍ PODNIKATELÉ

Martin Wichterle: Koupil jsem si chalupu v Krkonoších, takže si teď budu hrát s ní.

  • *Karel Palán: V podstatě s ničím. Já jsem dokonce takový hospodský, který ani ty karty nehraje. Nemám na to potřebnou trpělivost. Zdeněk Rydygr: Nedávno mi dcery vnutily nový telefon, ale bránil jsem se, protože mám už šest let mobil, se kterým jsem spokojený. S tím novým teď občas zápasím, nevím co kde hledat. Radim Jančura: Hračkou je pro mě samotné podnikání. Když přijdu domů, sednu si k počítači a podívám se na obsazenost linek. Je to mnohem větší vzrůšo než počítačové hry. Linda Vavříková: Se svým psem Santinem. Šárka Grycová:** Ráda neustále přeměňuji interiér firmy, aby byl útulnější a krásnější. A když to mám hotové, tak zase vymýšlím, jak bych zútulnila svůj domov. A tak je to pořád dokola…

téměř všechny potraviny. Když vezmu například oblíbený smažený sýr, tak dříve jsem kilo eidamu koupil za osmdesát korun a dnes je to minimálně 130 korun. Zatím nevím, jestli podražím o dvě, pět nebo více korun, ale vyšším cenám pokrmů se nevyhnu,“ uvádí podnikatel.

Na růst cen bude mít nemalý vliv také reforma veřejných financí, a to zejména nárůst snížené sazby DPH z pěti na devět procent. Ta se týká především potravin a dopravy. „Jízdné v našich autobusech zdražíme zhruba o deset procent. Kde bude ale konkurence zlobit, tak cena zůstane. DPH ale zapříčinilo jenom čtyřprocentní zvýšení, zbytek je způsoben dražší naftou,“ vysvětluje majitel Student Agency Radim Jančura.

Výrobce karnevalových masek Zdeněk Rydygr se kvůli zvyšujícím se cenám obává o tržby v příštím roce. „Jak budou zavedeny poplatky u lékaře a zvedne se DPH u potravin, tak lidé budou pravděpodobně kupovat méně zbytných věcí, mezi které patří i naše masky,“ míní Rydygr.

Také manželé Grycovi a jejich firma Noris se neubrání tlaku na ceny u mražených výrobků. „Nestlé od příštího roku zdražuje zmrzlinu, stejný krok však chystají i někteří další naši dodavatelé mražených výrobků,“ uvádí Šárka Grycová. Jediní, kdo tak zdražovat nebudou, jsou obchodnice se zážitky Linda Vavříková a majitel strojírenského podniku Wikov Industry Martin Wichterle.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče