Musíme suplovat státní správu

21. února 2005, 00:00 - JIŘÍ PINKA
21. února 2005, 00:00

PŘEDSEDA ASOCIACE AUTOŠKOL ČESKÉ REPUBLIKY BEDŘICH LIŠKA: Předseda Asociace autoškol ČR Bedřich Liška tvrdě kritizuje ministerstvo dopravy a nekompetentnost úředníků. Rozhodně vystupuje i proti některým částem vládního návrhu bodového systému, který je podle něj diskriminační.

„Přišli jsme například s návrhem, že by bylo dobře, kdyby u přetíženého vozidla nesl hlavní část postihu majitel auta nebo firma, která za něj zodpovídá. Nikoliv řidič,“ říká Liška.

PŘEDSEDA ASOCIACE AUTOŠKOL ČESKÉ REPUBLIKY BEDŘICH LIŠKA: Předseda Asociace autoškol ČR Bedřich Liška tvrdě kritizuje ministerstvo dopravy a nekompetentnost úředníků. Rozhodně vystupuje i proti některým částem vládního návrhu bodového systému, který je podle něj diskriminační. * Co je podle vás největším současným problémem českých autoškol? Na ministerstvu dopravy se neustále mění kompetentní úředníci. Nejhorším problémem jsou ale ministerské výklady zákona, protože krajské úřady a krajská správa vůbec neví, co má dělat a nevědí to ani autoškoly. My tady potom suplujeme státní správu. * Buďte konkrétní.

Posledním problémem bylo zrušení vydávání řidičských průkazů pro cizince. Nikdo to nekonzultoval s profíky, tedy s asociací autoškol. A ministerstvo to, pokud vím, nezkonzultovalo ani se státy Evropské unie.

* Máte kromě střídání úředníků na ministerstvu dopravy ještě jiné výhrady?

Ono to střídání je jedna věc a neochota ministerstva věc druhá. Bývalý ministr Schling udělal obrovské škody, ministerstvo dopravy například porušilo zákon, když bez výběrového řízení nechalo vytisknout testy s chybami. Uloženou stotisícovou pokutu stejně zaplatí daňový poplatník. Čili je to výsměch.

* Čistý štít patrně nemají ani autoškoly. Jak hojné je podle vás uplácení? Když se podívám do autoškol, tak můžu mluvit o naprosto mizivém procentu. Pokud by se to dělo, pak by to muselo být všeobecně známé nebo prokázané. Když se budeme bavit o uplácení úředníků ministerstva, tak je to úplně to samé. Tam by se ale jednalo o úplně jiné cifry. Jinak tvrzení o podplácení v autoškolách mají zakrýt úmysl vytvořit soukromou zkušební organizaci, za kterou lobbují i někteří poslanci. Pokud by tato organizace vznikla, tak se stát zbavuje odpovědnosti za to, koho pouští na silnici. * Kdo podle vás stojí za těmito snahami?

Úzká skupina lidí s vazbou na Ústřední automotoklub (ÚAMK) se snaží vytvořit zkušební centra, ale ve skutečnosti jí vůbec nezáleží na tom, jakým způsobem se provádí výcvik, jak se dělá metodika v autoškolách. Jde jim jen o to žáky vyzkoušet a zkasírovat. Mohu to přirovnat k návrhu ministerstva, které chce, aby měření rychlosti prováděly soukromé osoby. To znamená, že agendu bude vykonávat státní správa, úředníci, a inkasovat pět set korun za každou fotku bude soukromá společnost.

* Co by se změnilo se vznikem soukromého zkušebního centra?

Komisaři spadající pod města a obce přejdou pod jeho křídla. My jsme proti tomu. Peníze za zkoušku by měly směřovat do státního rozpočtu. Lidé nyní platí akorát za zprostředkování zkoušky v autoškole, státu neplatí nic. My bychom placení zkoušky uvítali jako motivaci, aby se žáci lépe připravovali. Lidé usilující o vytvoření soukromé zkušební organizace by ale chtěli peníze inkasovat sami a mnohem více.

* Pořád se mluví o mrtvých na silnicích. Čím mohou autoškoly pomoci snížit neutěšenou statistiku?

Autoškoly, které jezdí v regionech, by mohly předávat informace. Například si všimnou dopravní značky, která je zarostlá větvemi, spadlá a podobně. Chtěli bychom proto vybudovat jakési centrum, kde by bylo pár lidí u počítače, z terénu by tam kdokoliv mohl zavolat nebo poslat mail, popsat situaci a třeba ji doplnit fotkou. Informace by odsud putovala na příslušnou správu a kontrolní orgán, aby se tyto věci odstraňovaly. Já jsem to na ministerstvu přednesl, tím to však skončilo.

* Myslíte, že by to nějak výrazně pomohlo? Mluvit o mrtvých na silnici je laciné, my nepotřebujeme všechno megalomansky převracet vzhůru nohama. Stačilo by začínat od takovýchto věcí. Nechceme kšefty pro autoškoly, my chceme předat informace o tom, co se skutečně na silnicích děje, a aby to mělo nějakou váhu a někdo se tím zabýval. * Chcete pořádek na silnicích. Proč tedy autoškoly odmítají bodový systém? Zákon je nespravedlivý, protože ten, kdo vyjede jednou za rok na dušičky, bude mít menší účast na nějakém postihu než ten, kdo jezdí denně. Politické rozhodnutí udělat bodový systém za každou cenu bylo opravdu nešťastné. * Co jiného navrhujete? Přišli jsme například s návrhem, že by bylo dobře, kdyby u přetíženého vozidla nesl hlavní část postihu majitel auta nebo firma, která za něj zodpovídá. Když řidič odmítne jízdu s přetíženým autem, tak samozřejmě ví, že je bez práce, protože venku čekají další tři. V tomto směru je to naprosto špatný systém. U hromadné přepravy osob platí totéž. Když řidič autobusu z firmy nevyjede, protože má ojeté gumy, tak argument, že to může dát k soudu, je špatný. Bude tři roky bez práce, a pak mu dá justice za pravdu. To není řešení.  SCHLINGOVO DĚDICTVÍ**

„Bývalý ministr Schling udělal obrovské škody. Ministerstvo dopravy například porušilo zákon, když bez výběrového řízení nechalo vytisknout testy s chybami. Uloženou stotisícovou pokutu stejně zaplatí daňový poplatník.“

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče