Musíme stát na obou nohách

14. srpna 2006, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
14. srpna 2006, 00:00

MARTIN TLAPA, NÁMĚSTEK MINISTRA PRŮMYSLU A OBCHODU: Hlavní tvůrce nové exportní strategie České republiky na roky 2006 - 2010 Martin Tlapa si nemyslí, že by hlavním důvodem nízkého podílu malých a středních firem na celkovém exportu byla podpora zahraničních investorů prostřednictvím investičních pobídek.

MARTIN TLAPA, NÁMĚSTEK MINISTRA PRŮMYSLU A OBCHODU: Hlavní tvůrce nové exportní strategie České republiky na roky 2006 - 2010 Martin Tlapa si nemyslí, že by hlavním důvodem nízkého podílu malých a středních firem na celkovém exportu byla podpora zahraničních investorů prostřednictvím investičních pobídek.

Vexportní strategii je uveden nízký podíl malých a středních firem jako jedno z rizik českého vývozu. Čím je to podle vás dáno, a jak tento problém chcete řešit?

Podíl malých a středních firem na exportu roste, na konci roku 2005 dosáhl 39,7 procent, tedy o 5,2 procentního bodu více než v roce 2004. Přestože je váha velkých hráčů na exportu dominantní, naším cílem je marketingové aktivity malých a středních firem v zahraničí dále podporovat. Přístupy budou obdobné jako v jiných zemích. Iniciujeme jejich sdružování do exportních aliancí, zdarma nabízíme přístup k informacím, z evropských fondů přispíváme finančně na podporu marketingových aktivit v zahraničí, zvýhodňujeme účast na veletrzích a výstavách. Nově rozšiřujeme exportní vzdělávání a zvyšujeme nároky na kvalitu lidí, kteří za stát pomáhají exportu v zahraničí.

Nepřispívá k nízkému podílu malých a středních firem na exportu také výrazná podpora velkých investorů prostřednictvím investičních pobídek? Nemyslím si. Investiční pobídky v kombinaci s rozumným zdaněním a přátelským státem patří k výbavě úspěšných ekonomik. Důležité je, abychom v konkurenci ostatních zemí byli atraktivní pro zahraniční i domácí investory, získali jejich kapitál a reinvestice k nové výrobě, logistickým centrům, výzkumu a technologickým projektům. Na druhé straně stát musí dobře sloužit i firmám, které začínají či expandují do zahraničí. Politika a služby státu tedy musí stát na obou nohách. Na další problém upozornil na nedávném setkání podnikatelů s představiteli státu Michal Štefl ze společnosti OHL ŽS, který poukázal na to, že třeba Španělsko masivně podporuje investice španělských firem v zahraničí. Co připravuje v tomto směru ministerstvo průmyslu a obchodu?

Španělsko financuje část investičních aktivit svých firem v zahraničí. Je to inspirující pro Českou exportní banku i naše ministerstvo. Bude záležet na finančních možnostech státu, zda se do podobných produktů pustíme.

Jaké vidíte další hlavní hrozby pro český export? Vývoz je ve velmi slušné kondici, exportéři táhnou ekonomiku, těžíme z výhodného poměru kvality a ceny řešení, a to navzdory slabému ekonomickému růstu ve většině zemí EU, zejména Německa. To je velký úspěch našich firem. Možná právě nyní je dobré si uvědomit i hrozby a nevyužité příležitosti. Mezi ně patří vysoká koncentrace exportu na evropské trhy (více než 85procentní), menší síla exportu malých a středních firem, stále vysoké celní a administrativní bariéry při exportu na vzdálenější trhy a hrozba ztráty pozic u výrob s nízkou přidanou hodnotou. V tom vidím klíčové hrozby. Exportní firmy jsou jako orli, kterým se nedaří v příliš těšné kleci, čím méně bariér budou muset překonávat, tím lépe pro českou ekonomiku. Jaké změny proběhnou, co se týče poměru zaměstnanců působících na ústředí a lidí, kteří působí přímo v zahraničí? Dnes máme v zahraničí 130 lidí na zastupitelských úřadech a kancelářích CzechTrade. Společně s místními pracovníky je tento počet okolo 200 osob. Proexportní strategie počítá s tím, že do roku 2010 vzroste tento počet na 400 lidí. Tak budeme alespoň částečně srovnatelní s výsadky států podobně otevřených a velkých zemí a disponibilní čas pro klienty se v zahraničí zvýší ze 70 na 350 tisíc hodin ročně. Nárůst neznamená jenom více vyslaných pracovníků, ale také změnu poměru počtu lidí doma a v zahraničí. Počítá se i s najímáním lokálních spolupracovníků. Na závěr trochu akademická otázka. Proč by měl český stát podporovat vývoz, nemohly by to místo něho dělat efektivněji soukromé firmy? **

Ano, stát nemá dělat věci, které lépe řeší privátní sektor. Z pragmatického hlediska je pro mě ale klíčové, že podpora exportu dominuje hospodářské politice každé vyspělé země. Jedním z úkolů státu je zprostředkovávat firmám rovný přístup k exportním příležitostem, snižovat transakční náklady při vstupu na trhy, vytvářet exportu příznivé prostředí a bourat zbytečné bariéry. Důležité je měřit efekty činností. Pokud se podíváme na čísla, tak hodnota dodatečného exportu, který byl zprostředkován díky asistenci CzechTrade několikanásobně převyšuje prostředky na činnost. Stejný přístup musí platit při hodnocení výsledků ostatních hráčů v týmu. Práci lidí, kteří se podílejí za stát na podpoře vývozu v zahraničí, musí zhodnotit samotné firmy.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče