Musíme stát na obou nohách

14. srpna 2006, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
14. srpna 2006, 00:00

MARTIN TLAPA, NÁMĚSTEK MINISTRA PRŮMYSLU A OBCHODU: Hlavní tvůrce nové exportní strategie České republiky na roky 2006 - 2010 Martin Tlapa si nemyslí, že by hlavním důvodem nízkého podílu malých a středních firem na celkovém exportu byla podpora zahraničních investorů prostřednictvím investičních pobídek.

MARTIN TLAPA, NÁMĚSTEK MINISTRA PRŮMYSLU A OBCHODU: Hlavní tvůrce nové exportní strategie České republiky na roky 2006 - 2010 Martin Tlapa si nemyslí, že by hlavním důvodem nízkého podílu malých a středních firem na celkovém exportu byla podpora zahraničních investorů prostřednictvím investičních pobídek.

Vexportní strategii je uveden nízký podíl malých a středních firem jako jedno z rizik českého vývozu. Čím je to podle vás dáno, a jak tento problém chcete řešit?

Podíl malých a středních firem na exportu roste, na konci roku 2005 dosáhl 39,7 procent, tedy o 5,2 procentního bodu více než v roce 2004. Přestože je váha velkých hráčů na exportu dominantní, naším cílem je marketingové aktivity malých a středních firem v zahraničí dále podporovat. Přístupy budou obdobné jako v jiných zemích. Iniciujeme jejich sdružování do exportních aliancí, zdarma nabízíme přístup k informacím, z evropských fondů přispíváme finančně na podporu marketingových aktivit v zahraničí, zvýhodňujeme účast na veletrzích a výstavách. Nově rozšiřujeme exportní vzdělávání a zvyšujeme nároky na kvalitu lidí, kteří za stát pomáhají exportu v zahraničí.

Nepřispívá k nízkému podílu malých a středních firem na exportu také výrazná podpora velkých investorů prostřednictvím investičních pobídek? Nemyslím si. Investiční pobídky v kombinaci s rozumným zdaněním a přátelským státem patří k výbavě úspěšných ekonomik. Důležité je, abychom v konkurenci ostatních zemí byli atraktivní pro zahraniční i domácí investory, získali jejich kapitál a reinvestice k nové výrobě, logistickým centrům, výzkumu a technologickým projektům. Na druhé straně stát musí dobře sloužit i firmám, které začínají či expandují do zahraničí. Politika a služby státu tedy musí stát na obou nohách. Na další problém upozornil na nedávném setkání podnikatelů s představiteli státu Michal Štefl ze společnosti OHL ŽS, který poukázal na to, že třeba Španělsko masivně podporuje investice španělských firem v zahraničí. Co připravuje v tomto směru ministerstvo průmyslu a obchodu?

Španělsko financuje část investičních aktivit svých firem v zahraničí. Je to inspirující pro Českou exportní banku i naše ministerstvo. Bude záležet na finančních možnostech státu, zda se do podobných produktů pustíme.

Jaké vidíte další hlavní hrozby pro český export? Vývoz je ve velmi slušné kondici, exportéři táhnou ekonomiku, těžíme z výhodného poměru kvality a ceny řešení, a to navzdory slabému ekonomickému růstu ve většině zemí EU, zejména Německa. To je velký úspěch našich firem. Možná právě nyní je dobré si uvědomit i hrozby a nevyužité příležitosti. Mezi ně patří vysoká koncentrace exportu na evropské trhy (více než 85procentní), menší síla exportu malých a středních firem, stále vysoké celní a administrativní bariéry při exportu na vzdálenější trhy a hrozba ztráty pozic u výrob s nízkou přidanou hodnotou. V tom vidím klíčové hrozby. Exportní firmy jsou jako orli, kterým se nedaří v příliš těšné kleci, čím méně bariér budou muset překonávat, tím lépe pro českou ekonomiku. Jaké změny proběhnou, co se týče poměru zaměstnanců působících na ústředí a lidí, kteří působí přímo v zahraničí? Dnes máme v zahraničí 130 lidí na zastupitelských úřadech a kancelářích CzechTrade. Společně s místními pracovníky je tento počet okolo 200 osob. Proexportní strategie počítá s tím, že do roku 2010 vzroste tento počet na 400 lidí. Tak budeme alespoň částečně srovnatelní s výsadky států podobně otevřených a velkých zemí a disponibilní čas pro klienty se v zahraničí zvýší ze 70 na 350 tisíc hodin ročně. Nárůst neznamená jenom více vyslaných pracovníků, ale také změnu poměru počtu lidí doma a v zahraničí. Počítá se i s najímáním lokálních spolupracovníků. Na závěr trochu akademická otázka. Proč by měl český stát podporovat vývoz, nemohly by to místo něho dělat efektivněji soukromé firmy? **

Ano, stát nemá dělat věci, které lépe řeší privátní sektor. Z pragmatického hlediska je pro mě ale klíčové, že podpora exportu dominuje hospodářské politice každé vyspělé země. Jedním z úkolů státu je zprostředkovávat firmám rovný přístup k exportním příležitostem, snižovat transakční náklady při vstupu na trhy, vytvářet exportu příznivé prostředí a bourat zbytečné bariéry. Důležité je měřit efekty činností. Pokud se podíváme na čísla, tak hodnota dodatečného exportu, který byl zprostředkován díky asistenci CzechTrade několikanásobně převyšuje prostředky na činnost. Stejný přístup musí platit při hodnocení výsledků ostatních hráčů v týmu. Práci lidí, kteří se podílejí za stát na podpoře vývozu v zahraničí, musí zhodnotit samotné firmy.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít