Musíme splnit stejné požadavky jako ti velcí

19. září 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
19. září 2005, 00:00

POSÁZAVSKÝ PACIFIK Jedním z problémů soukromé železniční dopravy je složitá legislativa. Zákon totiž vůbec nerozlišuje mezi zájmovým sdružením, které jezdí s motorovým vozem třeba jednou za měsíc, a pravidelnou osobní či nákladní dopravou.

POSÁZAVSKÝ PACIFIK Jedním z problémů soukromé železniční dopravy je složitá legislativa. Zákon totiž vůbec nerozlišuje mezi zájmovým sdružením, které jezdí s motorovým vozem třeba jednou za měsíc, a pravidelnou osobní či nákladní dopravou. Sdružení Posázavský Pacifik momentálně provozuje nepravidelnou osobní železniční dopravu většinou na objednávku a o případném rozšíření frekvence provozu či přímo vstupu do pravidelné osobní dopravy příliš neuvažuje. „Naším cílem je, aby jízda vlakem byla zážitkem, pořádáme například školní výlety, jezdíme na objednávku pro různé firmy a cestovní kanceláře, připravujeme akce v rámci oslav výročí místních tratí,“ popisuje činnost spolku jeho jednatel Lumír Běhal. Podle jeho slov zatím neuvažují o pravidelném provozu i proto, že provoz je při dnešních cenách nafty velmi finančně náročný. „Nemůžeme si dovolit čekat, zda přijdou cestující, nemůžeme si dovolit jezdit s prodělkem,“ říká. „Přitom musíme splňovat všechny legislativní záležitosti jako velké dopravní společnosti,“ dodává. POMÁHAJÍ SPONZOŘI

Dalším problémem malých společností a zvláště občanského sdružení je to, že se na ně třeba banky dívají skrz prsty. „Nezapadáme do žádných kolonek, pokud jde o získání úvěru, i když máme hodnotný majetek a v oboru působíme již šest let. Podle zákona ale nejsme podnikatelský subjekt a máme tak omezenou možnost získat půjčku od bank,“ říká Běhal. Peníze na rozvoj činnosti a nákup železničních vozidel a jejich rekonstrukci musí spolek řešit půjčkami od fyzických osob.

Další finanční prostředky jdou od členů spolku formou členských příspěvků a brigádnické činnosti. Pomáhají také i sponzoři, mezi kterými převažují firmy z oblasti železnice. „Vážíme si hlavně těch sponzorů, kteří nám nepřispívají velkými částkami, ale přispívají pravidelně. S většími firmami máme negativní zkušenosti, nedokážeme je přesvědčit. Ty jsou zaměřené asi populárnějšími směry. Malé společnosti více chápou naši situaci,“ potvrzuje Běhal.

PRAVIDELNÁ DOPRAVA BUDOUCNOSTÍ

Jak už bylo řečeno, sdružení Posázavský Pacifik zatím neuvažuje o provozování pravidelných vlaků, i když časem se to prý může změnit. „Je to všechno o propagaci a postupném rozvoji firmy, abychom to zvládli,“ říká další členka sdružení Dana Lišková. Ekonomická stránka je důležitá i při pořádání jízd na objednávku. Výlet vlakem je totiž vždycky dražší než výlet autobusem, a to nejen díky cenám nafty. I když s financováním jízd nostalgických vlaků by mohly, v rámci podpory turistického ruchu, pomoci i dotace od kraje.

Pokud jde o dotace, spolek nyní získal peníze z Evropské unie na projektovou dokumentaci na rekonstrukci historické vodárenské věže v Čerčanech, která by se měla změnit v malé železniční muzeum s občerstvením pro turisty. „Tuto věž jsme před pěti lety koupili od Českých drah a zachránili ji tak před zbouráním. Chceme zde nabízet občerstvení a připomenout historii vodárenských věží a jejich význam na železnici,“ uvádí Běhal. Dodal, že v rekonstruované budově by mělo být i sídlo sdružení.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče