Murdochova násobilka

07. září 2007, 19:41 - Karel Hvížďala
07. září 2007, 19:41

Rupert Murdoch je stále silně aktivní

Pan Rupert Murdoch koupil 1. srpna od rodiny Bancroftů za 5,6 miliardy dolarů čtyřiašedesátiprocentní podíl ve vydavatelské společnosti Dow Jones, která vydává ve Spojených státech The Wall Street Journal (WSJ). Dow Jones začne produkovat ekonomické zpravodajství pro Murdochův nový ekonomický kanál na televizní stanici Fox, který má startovat letos 15. října. Předtím by ale tato společnost musela vypovědět smlouvu s televizí CNBC a zaplatit pokutu, což pan Murdoch nechce. Jak to dopadne, teprve uvidíme. Andrew Neil, který v minulosti pracoval jako editor v redakci Murdochem ovládaných britských novin Sunday Times, řekl v BBC: „Jakmile má (pan Murdoch) na něco silný názor nebo jsou-li v sázce jeho obchodní zájmy, nenechá nikoho na pochybách, co se má napsat.“ Sám Rupert Murdoch ale 9. srpna prohlásil, že z novin nikoho vyhazovat nehodlá, naopak uvažuje o přijetí dalších lidí. Avšak dodal: „Jestli si ovšem někteří myslí, že práce pro mě je proti jejich principům, budu samozřejmě respektovat jejich přání odejít.“ Nový majitel by chtěl, aby WSJ byl v budoucnu přímou konkurencí The New York Times, tedy aby se více soustředil na neekonomické zpravodajství, a chce rozšířit pobočky v Evropě a Asii. Tuto větu lze číst i tak, že pan Murdoch hodlá více zasahovat do politiky, což je právě to, čeho se někteří novináři bojí. V nejbližší době prý plánuje zrušení poplatků za přístup na internetové stránky. Zatím předplatné WSJ.com na rok stojí 79 dolarů a list na něm loni vydělal 65 milionů dolarů, příjem z inzerce činil 75 milionů dolarů. Zvýší-li se gratis přístupem počet čtenářů, zdraží se inzerce a pan Murdoch na tom časem ještě může vydělat. Zatím má WSJ měsíčně 1,5 milionu čtenářů (údaj z července 2007), ve stejnou dobu měl The New York Times, který je selektivně zdarma, 6,8 milionu čtenářů. Kvůli konkurenci zvažuje NYT rovněž uvolnit všechny strany zdarma. Ve vzdálenější budoucnosti prý Rupert Murdoch uvažuje také o zrušení tištěného vydání WSJ a nechal by ho jen na internetu. To by přineslo samozřejmě ještě větší úspory za tisk, papír, distribuci a možná i za kanceláře: většina redaktorů by mohla pracovat doma.
Kdyby ale začal pan Murdoch skutečně dělat pomocí WSJ vlastní politiku, mohl by mít tento fakt bumerangový efekt a mohl by se obrátit poprvé proti němu. Značka The Wall Street Journal by tím mohla ztratit na hodnotě, protože by se kvůli jeho praktikám dostala do stálého podezření z konfliktu zájmů, a to ne u běžných čtenářů, ale u nejvlivnějších byznysmenů. Jak pan Murdoch umí manipulovat s informacemi, bylo vidět před několika dny, kdy The New York Post několik dní za sebou dramaticky hlásal, že Timesselect bude muset kvůli konkurenci končit. Majitelem tohoto deníku je rovněž Rupert Murdoch.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče