Murdochizace

21. srpna 2009, 14:44 - Petr Bušta
21. srpna 2009, 14:44

Euro light

Minulý týden jsem byl v rozhlasovém pořadu počastován otázkou, jakým směrem se budou ubírat česká média. Odpověděl jsem, že cestu nám již kolíkuje Rupert Murdoch a najde u nás zdatné spojence. Bohudík? Bohužel?
Majitel a šéf News Corporation na sebe naposledy upozornil prohlášením, že veškeré zpravodajství na internetových serverech svého impéria hodlá zpoplatnit. Čtenáři si prý musejí uvědomit, že původní zpravodajství je nákladné a má vyčíslitelnou hodnotu.
Murdoch má v mediálním světě pověst černokněžníka, který proslul efektivizací svého podnikání, včetně takzvané optimalizace redakcí. Jinými slovy snižováním nákladů a drastickými personálními zásahy, jak to naposledy pocítila redakce Wall Street Journalu. Obecně se soudí, že podobná opatření (včetně ambiciózních modernizací obsahu) vždy snižují kvalitu.
Nynější ekonomická kondice médií (a celosvětově zhruba dvacetiprocentní úbytek čtenářů printu) si však o podobné zásahy koleduje. A tak například konglomerát NY Daily News snížil početní stavy svých redakcí o 25 procent tím, že spojil tři týmy (redakci tištěných periodik, televize a online) do jednoho celku, který vyrábí obsah všech tří médií zároveň. Podobně reorganizovala svou práci německá Welt Gruppe vydávající například deníky Die Welt či Berliner Morgenpost.
Tradičním špičkovým novinářům nad takovými hokuspokusy prudce stoupá již tak dost vysoký krevní tlak, protože „osm řemesel, devátá žebrota“… Kolegové však prominou, ale tentokrát se murdochovských myšlenek musím do jisté míry zastat. Medicína australského magnáta bývá dobře namíchaná a zpoplatnění internetového zpravodajství se do koktejlu hodí. Romantické časy zpráv zdarma jsou u konce, mimo jiné právě proto, že hodnotné informace se z free zpravodajství po letech vytratily a nahradil je jalový infotainment. Kvalita se přestěhovala do placené zóny. Internetová inzerce zaměřená převážně na přímý prodej totiž dostatečně nevyvažuje vysoké finanční náklady.
Určitá „murdochizace“ může být dokonce v zájmu novinářů. Svoboda novinářské práce, z tolika stran okrajovaná, se přeci jen lépe hájí, jestliže médium vydělává. A vraťme se při té příležitosti do Česka. Efektivizace práce a rozumné zpoplatnění zpráv jsou trendy, kterým manažeři médií budou jistě rádi rozumět. Česká mediální scéna je k takovým nápadům mimořádně málo imunní. Potíž je v tom, že manažeři médií by měli médiím rozumět. A to je největší riziko „murdochizace“ médií v České republice.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít