Murdochizace

21. srpna 2009, 14:44 - Petr Bušta
21. srpna 2009, 14:44

Euro light

Minulý týden jsem byl v rozhlasovém pořadu počastován otázkou, jakým směrem se budou ubírat česká média. Odpověděl jsem, že cestu nám již kolíkuje Rupert Murdoch a najde u nás zdatné spojence. Bohudík? Bohužel?
Majitel a šéf News Corporation na sebe naposledy upozornil prohlášením, že veškeré zpravodajství na internetových serverech svého impéria hodlá zpoplatnit. Čtenáři si prý musejí uvědomit, že původní zpravodajství je nákladné a má vyčíslitelnou hodnotu.
Murdoch má v mediálním světě pověst černokněžníka, který proslul efektivizací svého podnikání, včetně takzvané optimalizace redakcí. Jinými slovy snižováním nákladů a drastickými personálními zásahy, jak to naposledy pocítila redakce Wall Street Journalu. Obecně se soudí, že podobná opatření (včetně ambiciózních modernizací obsahu) vždy snižují kvalitu.
Nynější ekonomická kondice médií (a celosvětově zhruba dvacetiprocentní úbytek čtenářů printu) si však o podobné zásahy koleduje. A tak například konglomerát NY Daily News snížil početní stavy svých redakcí o 25 procent tím, že spojil tři týmy (redakci tištěných periodik, televize a online) do jednoho celku, který vyrábí obsah všech tří médií zároveň. Podobně reorganizovala svou práci německá Welt Gruppe vydávající například deníky Die Welt či Berliner Morgenpost.
Tradičním špičkovým novinářům nad takovými hokuspokusy prudce stoupá již tak dost vysoký krevní tlak, protože „osm řemesel, devátá žebrota“… Kolegové však prominou, ale tentokrát se murdochovských myšlenek musím do jisté míry zastat. Medicína australského magnáta bývá dobře namíchaná a zpoplatnění internetového zpravodajství se do koktejlu hodí. Romantické časy zpráv zdarma jsou u konce, mimo jiné právě proto, že hodnotné informace se z free zpravodajství po letech vytratily a nahradil je jalový infotainment. Kvalita se přestěhovala do placené zóny. Internetová inzerce zaměřená převážně na přímý prodej totiž dostatečně nevyvažuje vysoké finanční náklady.
Určitá „murdochizace“ může být dokonce v zájmu novinářů. Svoboda novinářské práce, z tolika stran okrajovaná, se přeci jen lépe hájí, jestliže médium vydělává. A vraťme se při té příležitosti do Česka. Efektivizace práce a rozumné zpoplatnění zpráv jsou trendy, kterým manažeři médií budou jistě rádi rozumět. Česká mediální scéna je k takovým nápadům mimořádně málo imunní. Potíž je v tom, že manažeři médií by měli médiím rozumět. A to je největší riziko „murdochizace“ médií v České republice.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče