Motorový člun na čtyřech kolech - Nissan Primera 2,2 Di

21. října 2002, 00:00 - admin
21. října 2002, 00:00

S novým modelem si zamilujete jízdu na dlouhých cestách i snadné couvání Japonská automobilka Nissan letos představila nový model oblíbené Primery. Uvedení na trh pro vázely polemiky motoristických odborníků o trefnosti extravagantního designu. Nová Primera se však hned od začátku velice dobře prodává.

S novým modelem si zamilujete jízdu na dlouhých cestách i snadné couvání

Japonská automobilka Nissan letos představila nový model oblíbené Primery. Uvedení na trh pro vázely polemiky motoristických odborníků o trefnosti extravagantního designu. Nová Primera se však hned od začátku velice dobře prodává.

Dnešní zákazník očekává od automobilu nejen výborné dílenské zpracování, kvalitní motor a pohodlí. Automobil je v dnešní době chápán jako dopravní prostředek, ale především slouží k vyjádření společenského postavení a naturelu majitele. Je vidět, že u Nissanu si tuto skutečnost včas uvědomili a vytvořili automobil se vskutku originálním designem. Pro české zákazníky jsou na trhu k dispozici tři varianty karoserie - sedan, hackback a kombi s atraktivní možností odpočtu DPH. My jsme k obvyklému týdennímu testování získali sedan se střední úrovní výbavy, s dieselovým, čtyřválcovým motorem o objemu 2,2 litru vybaveným přímým vstřikováním paliva systému common-rail a šestistupňovou manuální převodovkou. Nová Primera je nepřehlédnutelná. Každý detail vozu je opravdový designérský originál, který umě zapadá do celku. Boční silueta Primery působí svěže a velice dynamicky. Stejný pocit ovšem získáte i při pohledu zepředu či zezadu. Sdružené přední světlomety s čirým překrytím mají futuristický vzhled, to samé platí i o trojúhelníkovém tvaru zpětných zrcátek. T estovaný model byl navíc „postaven“ na 17“ kolech z lehkých slitin, obutých do nízkoprofilových pneumatik, což ještě více umocňovalo dynamiku vozu. Pokud budeme tvrdit, že venkovní design Primery je nepřehlédnutelný, tak o interiéru musím říci, že každému doslova vyrazí dech. Při pohledu na palubní desku ihned pochopíte, že zažité konvence v této třídě jsou díky nové Primeře zdaleka překonány. Na povídačkách o inspiraci inženýrů v designu motorových člunů bude asi hodně pravdy. Ona totiž Primera svým vnitřním uspořádáním člun hodně připomíná. Je to hlavně díky oválnému zalemování celého interiéru, který začíná na horní hraně zadních dveří, pokračuje přes přední dveře a vrcholí přesně nad středovou konzolou. Přemístěny byly i přístroje, které našly nové místo přesně ve středu palubní desky. T ři kruhové analogové přístroje mají hliníkové rámečky a jsou efektně nakloněny směrem k řidiči. Pod přístrojovou deskou je umístěno jakési ovládací centrum celého automobilu v podobě mírně zešikmeného, elipsového výstupku. Zpočátku jsem měl dojem, že ovládací prvky budou špatně dostupné, ale brzy jsem zjistil, že rozmístění je ergonomicky perfektní a vše se dá dělat doslova poslepu. Problém jsem měl pouze s pochopením nezvyklého menu na multifunkčním barevném displeji. Hlavně ovládání CD přehrávače jsem ze začátku nezvládal. Ovšem po prostudování manuálu bylo zase vše v pořádku. Z tohoto centra se ovládá úplně všechno, co je ve voze na elektřinu. Snad jen vnější zpětná zrcátka, uzamčení všech dveří a otevření palivové nádrže se ovládá odjinud. Na monitoru si můžete vyvolat například ovládání rádia, CD přehrávače, nastavení klimatizace a větrání, ověřit průměrnou a okamžitou spotřebu paliva anebo zjistit, kdy vás čeká servisní prohlídka či výměna oleje. Pochvalu si nová Primera zaslouží za tvarování sedadel. Sportovní, anatomicky tvarovaná a vytápěná sedadla mají spíše tvrdší čalounění, ale jsou velice pohodlná s výborným bočním vedením v zatáčkách. Čtyřramenný, kůží obšitý volant s airbagem má středně silný věnec s hranolovým profilem a příjemným tvarováním na místech držení, do ruky padne perfektně. Zvláštní pocit jsem měl při pohledu přes věnec volantu na palubní desku bez přístrojů. Člověk si musí chvíli zvykat, ale postupem času jsem nabýval pocit, že umístění přístrojů ve středu palubní desky je daleko lepší než obvyklé umístění za volantem. Materiály v interiéru jsou dobře vybrány a sladěny. Snad jen výplně ve dveřích by zasloužily poněkud pevnější a silnější materiál. Jízda v nové Primeře je více než příjemná. Podvozek má sportovní charakter a skvěle snáší přejezdy jak příčných, tak podélných nerovností. Šestistupňová převodovka je až německy přesná a dobře odstupňovaná, s krátkým prvním stupněm a dlouhou pětkou a šestkou. Tvrdému, sportovnímu nastavení podvozku odpovídá i velký odpor spojkového pedálu. Brzdový pedál je měkčí a brzdový účinek se dobře dávkuje. Z auta je výborný výhled všemi směry, při couvání nemusíte dokonce ani otáčet hlavu. T estovaný model byl vybaven lahůdkou v podobě kamery umístěné v zadní části vozu a snímaný obraz prostoru za vozem je přenášen na obrazovku multifunkčního displeje. Couvání s Primerou si každý asi zamiluje. Chod motoru je klidný a tichý, ale upřímně řečeno, od dieselového motoru s obsahem 2,2 litru bych čekal o trochu větší výkon. Dokonce i průměrná spotřeba na kombinované trati byla přes 10 litrů na 100 km, což na diesel není zrovna málo. Nissan Primera 2,2 Di rozhodně patří mezi automobily s nepřehlédnutelným designem a věřte, že vzbudí pozornost na každé křižovatce. Zpracování interiéru je také v nevšedním stylu, je však pohodlný, s úplným komfortem i pro delší cestování. V neprospěch hovoří vyšší spotřeba paliva. Rozhodnout se musíte vy!

Technické parametry

BMW 330d Nissan Primera Volvo S60 D5

2,2 Di sedan

Převodovka Automat. pětistupňová Manuální šestistupňová Manuální

pětistupňová

Motor Řadový, zážehový Řadový, vznětový Řadový, zážehový

šestiválec s přímým čtyřválec s přímým pětiválec s přímým

vstřikováním paliva vstřikováním paliva vstřikováním paliva

Zdvihový objem (cm3) 2926 2184 2401

Max. výkon (kW) 135/4000 ot./min. 93/4000 ot./min. 120/4000 ot./min.

Točivý moment (Nm) 390/175 000 ot./min. 280/2000 ot./min. 340/3000 ot./min.

0 - 100 km/h (s) 7,8 10,9 9,5

Max. rychlost (km/h) 227 195 210

Spotřeba - 6,3 - dle výrobce 5,9 - dle výrobce 6,5 - dle výrobce

kombinovaná(l/100 km)

Objem palivové nádrže (l) 63 62 70

Objem zavaz. prostoru (l) 315 450 540

Cena testovaného 1 157 700 Kč 807 000 Kč 1 080 000 Kč

vozu včetně DPH man. převodovka

Hodnocení

Podvozek a jízd. vl. * Pohonná jedn.

Interiér

Exteriér

Dílenské zprac. Výbava

Pohodlí * Cena

Celkem * Max. hodnocení

Sdružené přední světlomety mají futuristický vzhled stejně jako trojúhelníková zpětná zrcátka.

FOTO: JARMILA KUTOVÁ

Na monitoru pod přístrojovou deskou lze vyvolat ovládání rádia a CD přehrávače, nastavení klimatizace či přehled o spotřebě paliva.

FOTO: JARMILA KUTOVÁ

Při tvorbě oválného uspořádání interiéru Primery se designéři možná inspirovali motorovými čluny.

FOTO: JARMILA KUTOVÁ

Boční silueta Primery 2,2 Di působí na první pohled svěže a dynamicky.

FOTO: JARMILA KUTOVÁ

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče