Motoristy čeká souboj titánů

15. ledna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
15. ledna 2007, 00:00

ČERPACÍ STANICEJeště letos se má na trhu plně projevit nová strategie společnosti Benzina. Ta nijak netají úmysl stát se jedničkou mezi prodejci pohonných hmot. Také současný lídr trhu, firma OMV, chce své postavení ještě posílit. Vydělat na tom může především zákazník.Ve vzduchu visí miliardy korun.

ČERPACÍ STANICE Ještě letos se má na trhu plně projevit nová strategie společnosti Benzina. Ta nijak netají úmysl stát se jedničkou mezi prodejci pohonných hmot. Také současný lídr trhu, firma OMV, chce své postavení ještě posílit. Vydělat na tom může především zákazník.

Ve vzduchu visí miliardy korun. V následujících letech je chtějí investovat dva nejsilnější hráči nejen na českém, ale i na středoevropském trhu pohonných hmot - rakouská společnost OMV a majitel společnosti Benzina, polský PKN Orlen. Zatímco Benzina strategii představila na konci minulého roku, OMV již tak sdílná není. Jisté je, že tyto dvě firmy nejsou jediné, které považují český trh ve střední Evropě za klíčový.

ZMĚNY ČEKAJÍ VŠECHNY STANICE

Společnost Benzina plánuje výrazně modernizovat 102 z více než tří stovek čerpacích stanic po celé zemi. Ty ponesou nový název Benzina Plus. Přeměna bude stát přibližně 1,3 miliardy korun. Řidičům firma nabídne nová paliva a zároveň zlepší prodejny a restaurace. Vedle nového jména bude mít značka i novou podobu. Tradiční barvy Benziny červenou a bílou postupně nahrazuje červená, stříbrná a modrá.

Pro nejbližší roky firma dále počítá s vybudováním čtyř zcela nových stanic této značky ročně. Zároveň se budou obnovovat a modernizovat ostatní stanice. V první řadě se to bude týkat benzinek Kaučuk a Parama, které Benzina v nedávné době převzala a které jsou ještě v původních barvách. Vedle nákupu, případně stavby nových čerpacích stanic plánuje Benzina prodej některých méně perspektivních stanic.

VÝTOČE RYCHLE ROSTOU

První zrekonstruovaná pumpa Benziny stojí na pátém kilometru dálnice D1 směrem na Brno. Už po krátkém čase fungování novinky se ukázala správnost zvolené strategie. „Měsíční výtoče na pilotní čerpací stanici vzrostly oproti stejnému období roku 2005 téměř o 25 procent,“ říká mluvčí společnosti Benzina Lenka Svobodová.

O skoro sedm procent se prý zvýšily i prodeje v obchodě s rozšířenou nabídkou prémiového sortimentu. „S dosavadními výsledky pilotní Benziny Plus v Průhonicích jsme velmi spokojeni,“ uvádí generální ředitel Benziny Martin Durčák.

OMV NESPÍ NA RŮŽÍCH

Přestože Benzina vede v počtu čerpacích stanic, lídrem českého trhu podle výtoče je společnost OMV. Ta rozšířila v loňském roce svou síť čerpacích stanic o 70 pump, převzatých od Aralu. „V současné době OMV provozuje 219 čerpacích stanic, ale jejich počet se může během roku změnit podle momentální situace,“ podotýká marketingový ředitel společnosti OMV ČR Viktor Kučera. Podle jeho slov je rozdělení Benziny odvážným a nákladným řešením, sama OMV však tento krok nepovažuje za ohrožení svých pozic.

„Přes menší počet čerpacích stanic spoléháme na kvalitu našich pohonných hmot, perfektní služby a výhodné lokace našich stanic. Toto je naše základní strategie,“ zdůrazňuje Kučera. Jak dále uvedl, OMV chystá na letošní rok některé novinky, je ale prý předčasné o nich hovořit. „Jejich společným cílem bude zvyšování kvality, což od nás zákazníci očekávají,“ dodává.

INVESTICE CHYSTÁ I SHELL

První na ráně, koho mohou ohrozit expanzivní plány Benziny, je momentální dvojka na trhu - Shell. Ani ta se však rostoucí konkurence nijak nebojí. „Koncept, se kterým přišla společnost Benzina, vítáme. Vnímáme ho jako další posun v růstu kvality a úrovně poskytovaných služeb koncovým spotřebitelům,“ říká mluvčí společnosti Shell Czech Republic Petr Šindler.

I on potvrdil, že Shell chystá pro letošní rok další novinky, o konkrétních krocích ale zatím také nechce hovořit. Shell má momentálně v České republice 146 čerpacích stanic a plány na výstavbu dalších tají. „Skupina Shell spatřuje v regionu střední a východní Evropy perspektivní trh a svou pozici zde hodlá dále upevňovat,“ uvádí Šindler.

NEZNAČKOVÁ KONKURENCE OSLOVUJE VENKOV

Zatímco Prahu a další velká města ovládají většinou značkové pumpy v barvách klíčových hráčů trhu, na venkově stojí i čerpací stanice menších řetězců či jednotlivých soukromých majitelů. Podle Ivana Indráčka, předsedy představenstva Společenství čerpacích stanic České republiky, které sdružuje nezávislé petrolejáře, mohou neznačkové stanice konkurovat značkovým zejména nižší cenou, osobnějším přístupem k zákazníkům či hledáním nových aktivit. Sám Indráček ale připouští, že pro nižší cenu již někde není prostor.

Šéf sdružení petrolejářů si nemyslí, že by jeho členy mělo nějak ohrozit rozdělení Benziny na dva druhy čerpacích stanic. „Domnívám se, že pumpy vybrané k rekonstrukcím jsou určeny spíše pro cestující zaměstnance, pro nákladní přepravu, pro náročnější klientelu. Noví zákazníci k nim přejdou nejspíše od jiných značkových,“ tvrdí Indráček. Podle jeho názoru dnes na trhu existuje hned několik skupin zákazníků čerpacích stanic. Část z nich preferuje značku čerpací stanice, část dává přednost „své“ pumpě bez ohledu na to, komu patří. „Pak jsou tady tací, kteří tankují kdekoliv, když začne blikat oranžová kontrolka. A části je naprosto jedno, co kupuje, hlavně když to teče a je to pokud možno zadarmo,“ dodává s nadsázkou Indráček.

MENŠÍM KONKURUJÍ HYPERMARKETY

Zejména pro některé menší neznačkové čerpací stanice mohou být velkou konkurencí benzinové pumpy vznikající v areálu některých hypermarketů, jako jsou Hypernova, Globus či Makro. „Takovým pumpám neumíme konkurovat. Když se rozhodnou, prodávají v rámci akce třeba korunu pod našimi nákupními cenami,“ míní Indráček. Podle jeho slov je čerpací stanice pro hypermarket marketingovým nástrojem, nikoli předmětem dosahování zisku.

Levné čerpací stanice u hypermarketů ale představují jistou konkurenci i pro značkové pumpy. Ty ale věří v to, že zákazník bude stále více hledat hlavně kvalitu. „Jsme přesvědčeni, že budoucnost trhu spočívá především ve službách a v tomto ohledu jsme velmi silní. Chceme nabízet vysokou přidanou hodnotu ve formě garance kvality a jistoty, že zákazník dostává to nejlepší,“ uvádí zástupce firmy OMV Viktor Kučera. Podobný názor zastává i Petr Šindler, který za konkurenci považuje všechny čerpací stanice nacházející se v nejbližším okolí konkrétní pumpy Shellu.

LUKOIL SE VRACÍ

Vedle již avízovaných změn na českém trhu s pohonnými hmotami, které lze očekávat letos, je nutné zmínit jeden očekávaný návrat. Největší ruská ropná společnost Lukoil plánuje, že letos razantně vstoupí do České republiky. Hodlá totiž od americké firmy ConocoPhillips značky Jet. Ruský gigant se tak vrací na trh, ze kterého před několika lety odešel.

Zda se transakce nakonec uskuteční, zatím není jisté, protože Lukoil chce vedle nákupu čerpacích stanic od Conoca převzít i jeho podíl v rafinériích v Litvínově a v Kralupech, které patří do České rafinérské. Na tyto podíly má ale předkupní právo skupina Unipetrol. Conoco tak zřejmě bude muset nabídnout svůj podíl ostatním akcionářům - tedy buď Unipetrolu, nebo koncernům Eni a Royal Dutch Shell. Zatím není jisté, zda pro Lukoil budou případně zajímavé pouze čerpací stanice.

OBNOVA SE ODKLÁDÁ

Zejména menším čerpacím stanicím vyšla vstříc nová vláda Mirka Topolánka, když odsunula termín pro splnění všech náležitostí zákona u všech čerpacích stanic do 31. října letošního roku. Původně měli pumpaři odstranit nedostatky už do konce loňského roku. Schválení předlohy podal ministr průmyslu a obchodu Martin Říman jako poslanec rovnou v prvním čtení.

V důvodové zprávě předlohy uvedl, že termín pro odstranění nedostatků u čerpacích stanic zasahuje do zimního období, kdy mohou být některé stavební či technologické úpravy, zejména u čerpacích stanic umístěných ve vyšších nadmořských výškách, obtížně proveditelné. „Souvisejícím problémem je pak i absence zkušeností s takovýmto povolovacím procesem u stavebních úřadů,“ upozorňuje Říman.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče