Motivace je také marketingový nástroj

20. října 2003, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN
20. října 2003, 00:00

ZAMĚSTNANECKÉ VÝHODY JSOU VELMI DŮLEŽITÉ PRO ZÍSKÁNÍ I UDRŽENÍ KVALITNÍCH PRACOVNÍCH SIL. SCHÉMA ZAMĚSTNANECKÝCH VÝHOD JE TEDY DŮLEŽITÝM MARKETINGOVÝM NÁSTROJEM, KTERÝ MŮŽE DO FIREM PŘILÁKAT TALENT A JEŠTĚ JEJ V NICH I UDRŽET.

Je lepší být zdravý a produktivní, než nemocný a chudý

TAKOVÉ JSOU JEDNOZNAČNÉ ZÁVĚRY ZAHRANIČNÍCH ODBORNÝCH STUDIÍ.

V dnešní době lze zaměstnancům nabídnout širokou škálu efektivních a finančně nenáročných zaměstnaneckých výhod. Marketingově se nejvíce osvědčilo například penzijní připojištění, podíl na zisku firmy, akciové opce. Významnou roli však také hraje pohyblivá pracovní doba, péče o děti zaměstnanců, nemocenské platby nebo životní pojištění. Každý zaměstnavatel musí zvážit, jak se svým motivačním schématem zacházet tak, aby bylo skutečně funkčním marketingovým nástrojem. Hlavně však musí vědět, co jeho zaměstnance opravdu motivuje a přiláká i zaměstnance nové. Své nezastupitelné místo má také péče o zdraví.

ZDRAVÍ A PRODUKTIVITA

Říká se: Nejlepší podnikatel je zdravý podnikatel. A také se říká: Nejlepší zaměstnanec je zdravý zaměstnanec. Už se neříká, ale vyplývá to z předchozích dvou tvrzení: Zdravý podnikatel a zdravý zaměstnanec je zdravá firma. Jistě, je to trochu nadsázka, vždyť „zdraví“ firmy (její prosperita, rozvoj, pevné místo na trhu) nezajišťují jen zaměstnanci, ale do hry vstupuje i řada dalších faktorů. Pokud se tedy říká, že největším bohatstvím každé firmy jsou lidé, pak vedle přívlastků kreativní, loajální, vzdělaní, profesně na výši, by měl být dodáván i další: zdravý. To ostatně potvrzují i zahraniční odborníci na problematiku lidských zdrojů, když zdůrazňují, že dnes již není možné obcházet fakt, že zdraví zaměstnanců souvisí s celkovou produktivitou podniku. Odborný zahraniční tisk před časem uvedl příklad společnosti Highsmith sídlící ve Wisconsinu, která se na počátku 90. let potýkala s vysokými absencemi zaměstnanců. Situaci se management firmy rozhodl řešit zavedením zdravotního programu, péče o fyzické i psychické zdraví svých dvou set zaměstnanců. Program se ukázal být velice úspěšným.

NEJEN VĚC ZAMĚSTNANCE

I přes názory a doporučení specialistů v oblasti lidských zdrojů existuje otázka: Je péče o zdraví záležitostí výhradně každého člověka a zaměstnavateli by mělo být jedno, jak s ním zachází, nebo se má také zaměstnavatel starat o zaměstnance i v této oblasti? Samozřejmě, firma nikdy nemůže převzít zodpovědnost za tuto péči, ale může pracovníky motivovat k této péči a také jim vytvořit vhodné podmínky. Firmy v České republice lze rozdělit do dvou základních skupin: První z nich nabízí svým zaměstnancům jako benefit něco právě z oblasti zdraví - mohou to být vstupenky na plavání, do fit centra nebo třeba možnost masáží. Ve druhé skupině firem převládá názor majitele či manažerů, že zdraví a péče o něj je výhradně záležitostí pracovníka. Když zaměstnanec bude často či dlouho nemocný, je to jeho problém, a prostě se vymění. Světový trend dává za pravdu první skupině firem, že jednají správně. Počty jsou poměrně jednoduché: Mnohé výdaje na zaměstnanecké výhody (tedy i ty z oblasti zdraví) lze dát do nákladů. K tomu zaškolování nových zaměstnanců také něco stojí. Když kvalitní, profesně zdatný zaměstnanec pracuje ve firmě delší čas a absolvoval v ní během let také nějaká školení, odcházejí sním i finance, které do jeho růstu firma vložila. A nejde jen o zdraví ve smyslu „viditelných“ nemocí, ale také zdraví duševní, spojené s vyrovnaností, schopností zvládat stresové situace.

Aktuální zahraniční studie ukazují, že zaměstnanec trpící depresemi ztrácí v průměru osm hodin produktivity týdně a celoročně tak nemůže vykonávat požadované aktivity až po dobu pěti týdnů. Odborníci přitom upozorňují na skutečnost, že takto postižení zaměstnanci z velké části nedostávají patřičnou zdravotní péči. V USA je například dostatečně léčen jen jeden z pěti postižených. Americké zaměstnavatele stojí deprese jejich zaměstnanců přibližně 31 miliard dolarů ročně. Ozývají se proto hlasy, které si žádají pro zdravotní péči o psychické choroby zaměstnanců stejný rozsah, jaký již existuje v případě fyzických.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče