Moravské hory chtějí turisty

20. června 2005, 00:00 - admin
20. června 2005, 00:00

JESENÍKY Hedvika Dostálová z olomouckého krajského úřadu má na starosti rozvoj cestovního ruchu v části Jeseníků. Domnívá se, že turisté, navštěvující hory v létě, se neliší od zimních rekreantů.

JESENÍKY Hedvika Dostálová z olomouckého krajského úřadu má na starosti rozvoj cestovního ruchu v části Jeseníků. Domnívá se, že turisté, navštěvující hory v létě, se neliší od zimních rekreantů. * Mají Jeseníky nějakou představu, jak se prezentovat pro turisty navenek? Mám tím na mysli jednotné logo, heslo, téma a podobně. V současné době se ve věci loga angažuje Sdružení cestovního ruchu Jeseníky, které má sídlo v Šumperku. Byly zpracovány návrhy a logo Jeseníků by mělo být vybráno do poloviny letošního roku. V současné době je propagace věcí krajů - Olomouckého a Moravskoslezského. Snažíme se však propagovat Jeseníky jako celek, bez ohledu na hranice krajů. Poslední dobou také sílí snahy o vytvoření samostatného turistického regionu Jeseníky. * Propaguje se spíše jižní strana pohoří a hlavní hřeben, ale sever jako by téměř neexistoval. Je to jen můj dojem, nebo to odpovídá skutečnosti? V propagačních materiálech, které vydávají kraje, jsou informace o celé turistické oblasti. Díky tomu však není prostor pro detailní informace, ty by měly být obsaženy v materiálech, které jsou vydávány v jednotlivých částech regionu. Pak však záleží na iniciativě měst a obcí nebo dalších subjektů, samozřejmě v návaznosti na jejich aktivitu a jejich finanční možnosti. Co se týká množství informací o severu regionu, myslím, že se situace velmi změnila. Nové materiály s informacemi o oblasti a její nabídce vydávají města Jeseník a Zlaté Hory. * Je ve stadiu konkrétní přípravy některý ze záměrů, jak rozšířit či prodloužit sjezdovky v Jeseníkách? Ve zpracovaném Generelu dopravy a cestovního ruchu Jeseníků byly vytyčeny možné plochy pro rozšíření služeb v cestovním ruchu včetně rozšíření nebo vytvoření nových lyžařských center. Návrhy byly schváleny také zástupci ochrany přírody lesů a podobně. Poněvadž se však jedná o soukromé aktivity, jejich realizace záleží na soukromých iniciativách. * Lze charakterizovat počet a složení návštěvníků Jeseníků? Je jejich skladba rozdílná v zimě a v létě? Podle průzkumu pro zpracování Programu rozvoje České republiky, který probíhal od poloviny roku 2002 do února 2003, se návštěvníci příliš neliší. Jediné markantní rozdíly jsou v oblasti poznávací turistiky a relaxace, které převažují v létě, a v oblasti sportu, který je hlavním lákadlem zejména v zimě. V zimě je také větší příjezd turistů z blízkého okolí než v létě. V zimním období také více narůstá počet návštěvníků, kteří již v regionu byli. * Mohou návštěvníci Jeseníků očekávat nějaké novinky v letní sezoně? V hornickém skanzenu u Zlatých Hor (Zlatorudné mlýny) byl otevřen srub s občerstvením a také je připravena nabídka kulturních akcí. Od dubna je v prodeji Olomoucká regionální karta, má dvě časové varianty -na dva a pět dnů. Na základě této karty mohou návštěvníci využívat slevy na vstupy a nákup služeb v regionu. A 4. června byl v Jeseníkách zahájen provoz tří linek cyklobusů. KONGRESOVÁ TURISTIKA AŽ PO PRÁZDNINÁCH

Největší počet akcí spojených s tak zvanou kongresovou turistikou je ve střední Evropě pořádán v září a říjnu. Nejinak je tomu i v Česku. Drtivá většina významnějších akcí se odehrává v Praze. „Vloni vydělala pražská kongresová turistika dvanáct miliard korun. Letos bude zisk ještě vyšší,“ domnívá se Michael Hvížďala z Pražské asociace kongresové turistiky. Největší akcí příštího roku bude kongres Americké asociace cestovních kanceláří ASTA, protože Prahu navštíví nejdůležitější lidé cestovního průmyslu z celého světa.  ČESKÉ DRÁHY OMEZUJÍ VODÁKY**

Vodáci nemohou prakticky poslat kanoi nebo kajak po železnici. Od letošního roku nepřijímají České dráhy lodě jako dříve v zavazadlových pokladnách, ale zavedly jinou službu. „V roce 2005 bude přeprava lodí uskutečňovaná formou úschovy během přepravy.

Loď lze uschovat pouze za předpokladu, že nepřekračuje hmotnost 50 kilogramů, je snadno přenosná a ve voze je dostatek místa na její umístění,“ zní oficiální stanovisko drah.

Překlad z úřední novořeči do obecné češtiny nabízí vydavatel specializovaného serveru Raft.cz Petr Ptáček: „Pokud s lodí pojedete a sami si ji naložíte a vyložíte, může loď cestovat s vámi. Vlak ovšem musí mít nákladní vagon a v něm volno zrovna pro vaši loď.“ A jak zjistíte, jestli daný vlak má příslušné úschovní prostory a navíc i volné? „Nijak! Prostě budete čekat na peroně, a když vlak nebude mít vagon pro naložení lodě nebo bude plný, počkáte si na další,“ s hořkým úsměvem dodává Petr Ptáček.

Potlačení dopravy lodí na železnici se příliš netýká individuálních vodáků, kteří už před deseti lety přešli na osobní auta, ale především pořadatelů komerčních a nekomerčních zájezdů na řeky, letních táborů a velkých vodáckých oddílů, kteří pořádají putovní tábory.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče