Monsanto s lidskou tváří. Firma omezí pesticidy a genetické modifikace

Tomáš Lemešani 28. července, 14:19  -  lem
28. července, 14:19

Američtí spotřebitelé chtějí zdravší stravu. Po letech tak americké firmy, které stojí v čele vývoje pesticidů a genetické modifikace potravin, začínají přecházet k přirozenějšímu pěstování plodin. Důkazem je fakt, že na přírodu začíná myslet i nechvalně proslulá společnost Monsanto a další zemědělští obři.

Společnost Monsanto, o jejíž převzetí usiluje německý Bayer, skončila v roce 2014 v žebříčku výzkumné agentury Nielsen na třetí pozici mezi nejvíce nenáviděnými společnosti světa.

„Zemědělci byli přesvědčeni či donuceni k používání autorsky chráněných osiv Monsanta a firma pokračuje ve vytrvalé kampani plné slibů pokroku v genetické modifikaci. Slibuje větší výnosy, méně pesticidů a konec hladu ve světě. Žádný z těchto slibů, které šíří posledních 16 let, však nenaplnila,“ uvádí v jedné z analýz server motherearthnews.

Negativní auru společnosti se snaží rozptýlit technologický šéf Rob Fraley. V posledních letech výrazně navýšil investice do dceřiné společnosti Climate Corp, která se zaměřuje na tradiční způsob pěstování zeleniny. Společnost aktuálně spustila výzkum pěstování plodin bez použití pesticidů. Nová metoda má přinést šetrnější pěstování plodin v rozsáhlých sklenicích a za pomoci moderních technologií.

„Největší část produkce tvoří rajčata a papriky. Většina z nich se pěstuje sofistikovanou molekulární metodou. Byli jsme schopni například identifikovat a napodobit geny zodpovědné za rajčatovou sladkost a chuť. V ostatních případech můžeme změnit barvy zeleniny,“ říká Fraley. U rajčat dokáže firma také přidávat antioxidanty, které pro ně nejsou typické. Jak Farley zdůrazňuje, nejde o modifikaci genů.

GMO na ústupu

Šéf firmy dodává, že už teď mohou američtí spotřebitelé najít na pultech prodejen zeleninu pěstovanou Monsantem bez pesticidů, avšak pod jinými značkami. Veřejnost si proto značku s pokrokem směrem k zdravějšímu zemědělství pořád nespojuje.

K odklonu od chemie a genetiky však Monsanto nevede jen snaha o lepší image. V nových metodách pěstování vidí i potenciál násobících se výdělků. Kryté pěstování by totiž omezilo sezonnost produkce některých plodin. Již teď firma šlechtí mírně sladký zimní meloun, který by mohl zásobovat celoročně celý svět. Je totiž odolný a nepodléhá rychlé hnilobě. Zřejmě tak dojde k dalšímu navýšení tržního podílu společnosti, která v současnosti vyrábí 23 procent všech semen světa.

Postoj americké veřejnosti ke geneticky modifikovaným a pesticidy stříkaným potravinám se výrazně změnil právě letos. Někteří politici v Senátu prosadili nová pravidla pro označování těchto produktů. Třeba stát Vermont zavedl od začátku července pravidlo, že etiketu s označením GMO musí mít na obalu také potravina, ve které je obsažena geneticky modifikovaná složka. Dosud toto pravidlo platilo pouze pro označování samotných plodin. Pravidla označování zpřísnily také další tři státy a americká justice diskutuje o plošném označování GMO.


Čtěte také:

Budoucnost potravinářství. Investory láká vertikální farmaření

Slušovický zázrak 2.0? František Čuba chystá farmy budoucnosti


Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče