Moderních nákupních center bude stále více

06. února 2006, 00:00 - PETR BÝM
06. února 2006, 00:00

OBCHODNÍ PLOCHY Málokdo byl v minulých letech na českém realitním trhu tak aktivní jako světové obchodní řetězce. Podle plánů většiny z nich bude tato obchodní expanze pokračovat i letos. Zaměří se zejména na menší města.

OBCHODNÍ PLOCHY Málokdo byl v minulých letech na českém realitním trhu tak aktivní jako světové obchodní řetězce. Podle plánů většiny z nich bude tato obchodní expanze pokračovat i letos. Zaměří se zejména na menší města. Češi mají ve stále větší oblibě moderní velkoprodejny všech typů. Loni se jejich plocha rozšířila o dalších 20 procent na celkem 1,348 milionu metrů čtverečních. Zákazníky do velkých obchodních center přitahují v průměru nižší ceny či možnost na jednom místě nakoupit vše potřebné (jakkoli například plány na prodej automobilů prostřednictvím hypermarketů vyzněly do ztracena). Ale i neomezená provozní doba a v neposlední řadě „přilehlé“ malé specializované obchody a zařízení určená pro zábavu či sport. Právě ty mají být hlavním lákadlem i do budoucna. EXPANZE DO REGIONŮ Obchodně-zábavních center má do konce roku 2008 u nás vzniknout podle analytiků společnosti Cushman&Wakefield/Healey&Baker celkem 14. Vyrostou ovšem ve velkých městských aglomeracích. Vedle toho budou obchodní řetězce expandovat samostatně naopak především do malých měst. Po krajských sídlech přicházejí stále více ke slovu města okresního formátu, s počtem obyvatel do 20 tisíc, kde se zatím etablovaly především diskontní prodejny jako Lidl, Penny či Plus. V absolutním srovnání je obchodní jedničkou České republiky její hlavní město, kde fungují moderní velkoprodejny o celkové rozloze přes 390 tisíc metrů čtverečních. To je více než dvojnásobek plochy, kterou disponuje tuzemská obchodní dvojka, jíž je Brno, následované Ostravou. V těchto a dalších větších městech bude moderních obchodních ploch přibývat již pomaleji, ale staví se i tady. V metropoli stojí za zmínka právě budované centrum Šestka na silniční spojnici mezi vnitřním městem a ruzyňským letištěm či komplex Palladium umístěný přímo v centru. VEDOU POTRAVINY Z hlediska produktového jsou z aspektu celkového počtu na první místě potraviny a domácí potřeby. Hypermarketů tohoto typu jsou u nás bezmála dvě stovky. Na tomto poli dominuje společnost Kaufland (součást skupiny Schwarz, stejně jako diskontní řetězec Lidl), která v současnosti v Česku provozuje takřka šedesát obchodních jednotek. Podle vyjádření představitelů společnosti si svou pozici hodlá udržet - v příštích třech letech firma u nás hodlá otevřít padesát nových obchodů. Početně se tedy obchodní síť Kauflandu zdvojnásobí. Dvojkou z tohoto hlediska je Hypernova se 47 velkoprodejnami. Trochu jinak ovšem situace vypadá z finančního hlediska, tedy dosahovaného obratu - jedničkou je obchodní „podnikatelský“ řetězec Makro, který v roce 2004 u nás prodal zboží za 38 miliard korun. Přitom ten má u nás jen dvanáct prodejen (tři z toho v Praze, respektive jejím okolí) a tuto síť už nehodlá dále rozšiřovat. Vedle prodejen potravin a domácích potřeb jsou u nás velmi rozšířeny takzvané hobby-prodejny, což platí zejména pro společnost Mountfield (54 prodejen), které sekundují firmy Baumax a OBI. HYPERMARKETOVÍ REKORDMANI

(v metrech čtverečních, podzim 2005) |Pořadí|Město|Prodejní plocha**|

1.  Praha 392 500
2.  Brno166 500
3.  Ostrava154 500
4. Hradec Králové82 500
5. Plzeň66 000
6. České Budějovice58 000
7. Olomouc50 000
8. Ústí nad Labem50 000
9. Zlín48 000
10. Pardubice42 000
11.  Liberec35 000
12.  Opava35 000
13.  Jihlava30 000
14.  Chomutov24 000
15.  Mladá Boleslav24 000
16. Tábor19 000

Pramen: Cushman&Wakefield/Healey&Baker

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče