Moderní osobitá klasika

23. září 2010, 13:06 - Karel Zaoral
23. září 2010, 13:06

Nový model reprezentuje největší změnu za třicet let

Jaguar XJ měl spolu s Mercedesem třídy S mezi luxusními limuzínami výjimečné postavení. Poslední roky ztrácel svoje pozice, hlavně kvůli promarněné reakci na nástup nových technologií. Minulá verze XJ, přestože šlo o nesmírně elegantní auto s celohliníkovou karoserií, neměla proti Audi A8 a BMW 7 příliš co nabídnout. To se však s novou generací zásadně mění. Nové XJ přichází nacpané technologiemi k prasknutí a navíc se zcela novým designem, který vůz odpoutává od poněkud vyčerpaného, prakticky třicet let pouze cizelovaného vzhledu. Karosérie je podobná o stupínek nižšímu modelu XF, přičemž jednotícím znakem nového designu je kolmá příď nesoucí širokou masku chladiče. Tento detail je odkazem na vůbec první XJ z roku 1968. Boční profil rýsuje kapkovitý tvar, který vozu dává nízký čelní odpor, a tím pádem skvělou aerodynamiku. Zajímavé je, že XJ má už ve standardu prosklenou střechu. Atraktivním a nezvyklým prvkem jsou svisle orientovaná zadní světla. Vnější design vozu je dotažený do sebemenšího detailu a rozhodně budí pozornost. Zcela jistě patří mezi nejatraktivnější limuzíny na světě. Totéž co o exteriéru je možné říci o zpracování vnitřku. Interiér vozu je napěchován inovacemi, na které se i ve třídě luxusních limuzín čekalo už hodně dlouho. Na první pohled zaujme nízká palubní deska, jež zcela postrádá dřevěný dekor. Místo toho je dřevem obložený souvislý pás, který z výplní dveří postupuje obloukem pod celou šíří čelního skla. Unikátní řešení, které opticky zvýrazňuje hloubku vnitřního prostoru, navíc vyvolává dojem, jako by kabina vozu byla spíše stanovištěm kapitána luxusní jachty. Z dalších novinek jmenujme třeba dvanáctipalcový displej umístěný za volantem, kde se zobrazují hlavní přístroje. Toto řešení nabízí více možností využití informačního prostoru, protože například z otáčkoměru se stiskem tlačítka stane menu systému celého vozu. S displejem si konstruktéři vyhráli. Je čitelný za každého osvětlení a vždy, když řidič pošle otáčky motoru směrem k omezovači, grafika získá červený nádech. Také displej navigace používá moderní technologie, konkrétně dual-view, která umožňuje z každé strany sledovat jiný obraz, tedy například ze strany řidiče mapu a od spolujezdce filmové DVD. Luxusní interiér provedený v ručně šité kůži skrývá podstatnou inovaci v oblasti ergonomie, kterou disponuje i menší XF. Konečně někoho napadlo, že když má vůz automatickou převodovku, její ovládání řadící pákou je do značné míry atavismem. Jaguary XJ a XF nově disponují otočným voličem, jenž se vysune do pohotovostní polohy až se startem motoru. Jízdní režimy se pak volí elegantně pootočením na požadovanou hodnotu. Jestli doposud Audi kralovalo technicistním zpracováním interiérů a Maserati Quattroporte emotivně laděným luxusem, pak s příchodem nového XJ je všechno jinak. Interiér tohoto vozu je s náskokem nejlepší na světě. Testovaný vůz byl poháněn třílitrovým turbodieselem, který je současně základním motorem nabídky. Konstrukčně pochází z předchozího typu 2.7 V6. Nicméně prakticky kompletním přepracováním a zcela novým systémem přeplňování se už tak povedený diesel proměnil na jeden z nejlepších ve své výkonové třídě. V nízkých otáčkách je motor přeplňován pouze jedním turbodmychadlem, k němuž se při potřebě větší dynamiky připojuje druhé. Celý systém hladce spolupracuje se šestistupňovou automatickou převodovkou. XJ také získalo nový podvozek s adaptivními tlumiči, přičemž zůstala zachována klasická koncepce pohodnu zadních kol. Luxusní limuzína reaguje na pohyby plynového pedálu kultivovaně a jemně. Ani při aktivovaném sportovním režimu nedochází při prudkém sešlápnutí plynu k nějakému trhání, vůz během okamžiku podřadí a plynule a mocně zatáhne dopředu. Nové XJ je bezesporu autem pro řidiče. Vůz se s nadšením vrhá do zatáček a nerozhází jej ani několikanásobná ostrá změna směru. Na svou třídu relativně lehké auto vyniká obratností, skvěle drží stopu a precizně reaguje na povely řízení. Kombinovaná spotřeba přitom dosahuje pouze 8,8 litru nafty na sto kilometrů.

KLADY Jízdní vlastnosti Úchvatný interiér Nové technologie Skvělý motor

ZÁPORY Odhlučnění mohlo být lepší

Tabulka: Jaguar XJ Motor: vidlicový dvojitě přeplňovaný vznětový šestiválec Objem: 2993 ccm Výkon: 202 kW Převodovka: šestistupňová automatická Rychlost: 250 km/h Zrychlení 0–100 km/h: 6,4 s
Spotřeba: 8,8 l/100km Cena: 1 935 900,– korun základní

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče