Móda je velmi osobní věc

27. července 2010, 14:34 - Petr Matějček
27. července 2010, 14:34

Ladislavem Blažkem

Krátce po pádu železné opony se Ladislav Blažek rozhodl, že do světa pánské módy v Česku vrátí styl. Téměř o dvacet let později si týdeník EURO s majitelem společnosti Blažek popovídal o tom, zda se mu to podařilo, proč nešije obleky na míru a kde vidí budoucnost českého textilního průmyslu.

EURO: Co vás vlastně v roce 1992 přimělo vstoupit do světa módy? BLAŽEK: Bylo to o velmi odvážném snu vybudovat módní dům evropské úrovně a mé touze vzít osud do vlastních rukou. Dokončoval jsem strojařinu na vysoké škole a přemýšlel, co bude dál. Na českém trhu s pánskou módou vznikla za komunismu obrovská mezera, kterou bylo potřeba vyplnit. Naštěstí zde bylo na co navázat. Oděvní výroba u nás bývala na velmi vysoké úrovni. Rychle jsem našel zkušené lidi z branže. Jenže minimálně 50 procent každé kolekce dělají kvalitní materiály, a ty se u nás sehnat nedaly. Takže jsem musel vyrazit do zahraničí.

EURO: Jak se v Itálii či Francii tvářili na dvaadvacetiletého kluka z postkomunistického Československa? BLAŽEK: Nejprve docela zvláštně. Nakonec mě ale překvapilo, že jsem se všude setkal s velkou podporou. Lidé pochopili, co chci udělat, a pomáhali mi. S některými obchoduji dodnes. Tehdy to byla právě jejich pomocná ruka, jež mi dala velký impulz a chuť do práce.

EURO: Móda pro muže v Česku, to je dvojí nebezpečí, nemyslíte? BLAŽEK: Nesouhlasím. Pro muže v západní Evropě je oblečení velmi důležité. Bylo jasné, že pokud tam chceme patřit také, budeme muset změnit i náš postoj k módě. Navíc si myslím, že když chcete v něčem vynikat, je potřeba zúžit pole působení.

EURO: V roce 2005 jste otevřeli první pobočky na Slovensku a v roce 2007 v Polsku. Kam bude rozmach společnosti Blažek pokračovat? BLAŽEK: Ekonomická krize módní průmysl tvrdě zasáhla. V loňském roce jsme se tudíž rozhodli pobočky v Polsku zavřít. Značka tam byla nová a vývoj nedokázal splnit naše očekávání. Dnes se intenzivně soustředíme na trhy, na nichž máme výborné jméno. Poslední dekádu jsme zažili velmi prudký rozvoj a růst. Sprintovat pořád dopředu ale není vždy tím správným receptem. Čas od času je dobré trochu zpomalit a podívat se na procesy, servis, sortiment a podobně. K tomu nám paradoxně dala možnost právě finanční krize.

EURO: Jak se dnes vůbec daří konfekci, když se ve světě dělá čím dál více věcí šitých na míru? BLAŽEK: Nechat si dnes něco šít na míru, to je časově strašně náročné. Našimi zákazníky jsou podnikatelé, manažeři, právníci. Tito lidé neustále bojují s nedostatkem času. Snažíme se jim nabídnout špičkový servis a oblečení na našich prodejnách upravit podle jejich potřeb. Myslím si, že je to zajímavý kompromis.

EURO: Budoucnost módního průmyslu se zřejmě bude odehrávat na internetu. Dnes tam najdete i tradiční domy jako Louis Vuitton, Armani či Chanel. Jaká bude reakce společnosti Blažek? BLAŽEK: Internet je fenomén. Proto bychom chtěli již začátkem příštího roku spustit internetový obchod. Jsem však přesvědčen, že móda je velmi osobní věc a že je vždy lepší si na ni sáhnout, oblečení si vyzkoušet, porovnat s jinými modely a velikostmi. Máte ale pravdu, že digitální revoluci asi neunikneme.

EURO: Kde vidíte svoji firmu za dalších dvacet let? BLAŽEK: V první řadě je velmi důležité uvědomit si, že to, že jsme tady dvacet let, neznamená, že tady budeme ještě i příští rok. Je potřeba si z těch let tvrdé a intenzivní práce vzít to dobré, hlavně zkušenosti. Značka dostala od zákazníků zelenou, teď musíme držet krok s vývojem. Móda se za posledních deset let velmi uvolnila a bude se měnit i dál. Byl bych rád, kdyby si dům Blažek udržel pověst, kterou dnes má, a stal se tou nejlepší tuzemskou adresou.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče