Moc bezmocných médií

25. ledna 2013, 12:17 - Tomáš Plhoň
25. ledna 2013, 12:17

Od zítřka už snad konečně budeme mít pokoj. Řečeno už bylo všechno, takže si odpustím další komentář na téma s velkým T. Jedna věc mě nicméně zaráží, a není to ani tak na volbách samotných, jako právě na celém tom poprasku kolem.

Během uplynulých dní bylo možné zaslechnout pojmy jako „geniální kampaň“ nebo „důkladná mediální manipulace“. Je vcelku jedno, o kterého kandidáta zrovna jde, spíš je s podivem, jak někteří komentátoři i intelektuálové, velmi překvapivě to působí například u Václava Bělohradskéhodokážou zveličovat moc médií a politického marketingu.

Předně, pokud bychom skutečně přistoupili na to, že volební štáby ovládají pomocí médií a sociálních sítí masy hloupých loutek ve stylu Vrtěti psem, museli by oni tajuplní manipulátoři být skutečně geniální. Vždyť prezidentské kampaně stály maximálně pár desítek milionů korun. Oproti tomu v parlamentních volbách utratila naposledy kupříkladu ČSSD přes 150 milionů a žádné „tupé stádo“ se jí vytvořit nepodařilo.Navíc, připouštět něco takového je nevýslovně naivní.


Sledujte prezidentskou volbu ŽIVĚ na E15.cz: Volíme si prezidenta


Média neovládají lidi. Ani to nikomu neumožňují. Média posilují stereotypy, vnucují témata, občas někomu straní, ale většinou – v naší době – hlavně baví. Názor, že pomocí televize a novin může kdosi vytvářet přesvědčení lidí, kteří bezbranně přijímají vnucené hlasy shůry, je starý půl století a je dávno překonaný. Moc pěkně o tom hovoří Umberto Eco, známý spisovatel a mediální teoretik. Ten si kromě jiného všiml, že když někdo říká například „Češi podléhají mediální masáži“, vlastně jako by k tomu rovnou dodával „ale já jsem tak moudrý a přezíravý, že jsem to všechno prohlédl“. Něco pravdy na tom asi bude.

Ano, i média mají své vlastníky a ti mají nějaké zájmy, ale je absurdní si myslet, že by majitel mediálního domu nakráčel do redakce za novináři a prohlásil: „Franto, podpoříme Schwarzenberga. Potřebuju totiž upevnit svůj mocensko-politický kartel!“

Nechci teď česká média omlouvat. V uplynulých týdnech se jistě často pohybovala za hranicí korektnosti, nicméně stav současného politického boje prezidentské volby není výsledkem žádné promyšlené geniální kampaně. Takhle to zkrátka nefunguje. Kandidáti jsou, jací jsou, a debata probíhá, jak probíhá, hlavně díky stavu české společnosti. Ta má z historických a jiných důvodů k institutu prezidenta velmi emotivní vztah. Navíc je stále více polarizovaná a politikou znechucená. A s tím žádný zlý mediální manipulátor nehne…


Čtěte další komentáře Tomáše Plhoně:

Začněte bojovat s nezaměstnaností!

Ať žije český zakomplexovaný volič

Léčba šokem nefunguje


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít