Mobily pohlídají kamion i automat na kávu

15. března 2004, 00:00 - RADAN DOLEJŠ
15. března 2004, 00:00

Telefonování už není výsadou jen lidí. I stroje spolu mohou komunikovat přes GSM. Prostřednictvím SMS zpráv lze hlídat auta, černé skládky nebo třeba informovat zákazníky o slevách.

S pronikáním bezdrátových technologií se počítá i v dalších oblastech

Hladina řeky stoupá, je první povodňový stupeň. Kamion YX právě natankoval 180 l nafty. V automatu u nemocnice došla čokoláda. Takové SMS dennodenně posílají stroje jiným strojům. Nejde samozřejmě o textové zprávy takto doslovně. Ty originální jsou pouze plné nejrůznějších kódů, ovšem přijímací počítač je překládá pro své uživatele do srozumitelné podoby. A jde většinou o užitečné texty, které často pomáhají v podnikání nebo při zlepšování životního prostředí. Občané Prahy 1 a Prahy 2 mohou nyní prostřednictvím SMS odeslat ze svého mobilního telefonu informaci o tom, kde v jejich okolí vznikla černá skládka, nebyly vyvezeny popelnice nebo kontejnery tříděného odpadu, chybí posyp na namrzlé vozovce nebo dokonce nahlásit injekční stříkačky na dětském pískovišti. Službu si aktivovala úklidová společnost Komwag, která v těchto částech Prahy zajišťuje technické služby. „Upozornění dostáváme denně, většinou se týkají černých skládek,“ říká k tomu obchodní ředitel Komwagu Michal Pára. Vytvoření aplikace, která zpracovává příchozí textové zprávy, není nijak těžké. Průměrnému programátorovi by to možná nezabralo ani den. Ale proč něco vytvářet, když už je to k dispozici zdarma. Mobilní operátoři totiž v této oblasti vidí nový zdroj příjmů. Takzvaná komunikace M2M (machine-to-machine = stroj se strojem), může časem výrazným způsobem zvýšit provoz v síti a přinést operátorům dodatečný příjem. Proto připravují pro své klienty řešení, která jim služby založené na M2M ulehčí. T-Mobile, který je zřejmě v těchto věcech nejdále, nabízí několik možností. Základní využití služby T-Mobile SMS Connect je velmi široké. Především se dá taková možnost využít v podnikání: firemní klienti si rychle a snadno sjednají určitou službu, např. pojištění. Prodejci rychle informují zákazníky o nových nabídkách či časově omezené nabídce slev. Obecní úřady mohou například jejím prostřednictvím informovat o dění v obci, fotbaloví fanoušci mohou třeba i během zápasu tipovat výsledek a lékaři pomocí SMS informují pacienty o termínu prohlídky. Náklady na distribuci informací v porovnání scenou za odesílání dopisů nebo roznos letáků jsou výrazně nižší. Díky použití počítače je zaručena velká kapacita příjmu a odesílání SMS v krátkém časovém intervalu. Jedno příchozí číslo na SMS platí pro zákazníky všech mobilních sítí v ČR. Jako bonus každý zákazník automaticky obdrží software T-Mobile SMS Analyser - pro organizování hlasování a soutěží založených na SMS - a T-Mobile Privátní SMS brána - pro provoz vlastní SMS brány. K používání takové služby ani nepotřebujete mobilní telefon. Telefonní číslo je totiž jen virtuální a operátor zasílá přijaté/odeslané SMS přes internet. A tak stačí jen počítač s CD mechanikou a připojením na web.

HLÍDEJTE AUTA

Operátor Eurotel nabízí podobné služby, ale sloužící k obraně majetku. Modul Patriot dokáže zabezpečit na dálku majetek, ohlídat auto či byt. Pokud nezvaný host naruší soukromí, Patriot okamžitě rozešle SMS zprávu až na 5 telefonních čísel a zároveň nabídne řadu dalších možností jak situaci řešit. Navíc se díky němu dá odposlouchávat např. vnitřek vozidla či objektu nebo se zloději navázat kontakt. Pokud je vyjednávání neúspěšné, lze využít dalších funkcí modulu - na dálku jím lze vypnout motor ukradeného auta nebo spustit poplašnou sirénu. I „v době míru“ má Patriot své využití - umožňuje na dálku ovládat v bytě či vozidle taková zařízení jako třeba klimatizace či topení. Zařízení funguje jednoduše. Do vozidla nebo budovy se nainstaluje GSM modul, který se připojí na důležitá zařízení automobilu či bytu a také na poplachový systém. Modul se ovládá pomocí hlasového volání - zavoláte na číslo modulu a ten hlasově informuje o svém stavu a o změnách nastavení. V menu se pohybujete podobně jako v nabídce např. záznamové schránky. Podobně, ale s větší funkcionalitou a širším nasazením funguje hlídání kamionů v síti T-Mobile. Takové řešení nabízí více firem, k těm největším patří české společnosti Auris a Navicom. Řešení Aurisu používá na stovce kamionů dopravní společnost M+L. Systém v kombinaci se sítí GSM a navigačním systémem GPS monitoruje okamžitou polohu kamionu, jeho spotřebu, stav paliva v nádrži, čas posledního tankování, aktuální rychlost a řadu dalších údajů. Všechny údaje posílá monitorovací jednotka do centrály firmy přes síť GSM. Výhodou systému je, že funguje i v případě, že kamion je v zahraničí. Montáž systému do jednoho kamionu stojí, v závislosti na konfiguraci (počet čidel atd.) přibližně 30 000 korun. Provozní poplatky za přenos dat se u jednoho vozu pohybují od 500 do 1000 Kč měsíčně. Ovšem může to být výrazně ovlivněno individuálním nastavením četnosti získávání požadavků. „Systém není primárně koncipován kvůli úspoře, ale pro celkový management vozového parku. Dovoluje zautomatizovat řadu činností, jako generování knih jízd, odesílání objednávek do vozidla. Dispečeři mají neustalý přehled o poloze a stavu všech vozidel, takže se zvyšuje bezpečnost, zjednodušuje komunikace se zákazníky, kteří mají on-line přehled o pohybu svého zboží na internetu,“ vysvětluje IT manager M+L Karel Tinka. K dalším úsporám patří snižování spotřeby pohonných hmot, eliminace černých jízd nebo zbytečného čekání před hranicemi kvůli „naskakujícím“ dietám. V některých dopravních firmách měli při zavádění takového dohledu problémy se zaměstnanci. Řidiči zvyklí na časté „melouchy“ a vysoké diety ze zbytečného postávání na hranicích nemohli unést podrobnou kontrolu a z firem často odcházeli. Dotyčné společnosti se pak nejen zbavily špatných zaměstnanců, ale také hodně ušetřily na provozních nákladech. Podle údajů výrobce zařízení společnosti Auris ušetří dopravní firma v průměru 8-20 % pohonných hmot, zkrátí přepravní časy o 12 %, kontrolou nároků na cestovní náhrady ušetří 35 EUR za jeden neoprávněný den a dodržováním určených tras uspoří průměrně 100 km měsíčně. Mobilní technologie v autodopravě půjdou ale ještě mnohem dál. Už nyní se připravují projekty na vylepšení navigačních systémů do automobilů. Časem se z nich vytratí dosud nezbytný kompaktní disk či DVD, na kterém je uložena digitální mapa. Ta se bude stahovat z mobilní sítě GSM. Výhodou bude její okamžitá a maximální aktuálnost, zahrnující i ty nejnovější objížďky či havárie. To současné systémy zatím neumí.

DÁTE SI KÁVU

Na autobusových zastávkách, čerpacích stanicích, v nemocnicích nebo supermarketech se můžete potkat s automaty na kávu, čaj či horkou čokoládu. Doplňovat zásoby do jednoho automatu není nic složitého - jednou dvakrát týdně přijedete a došlé nápoje případně doplníte. Ušlý zisk v případě nedostatku jednoho nápoje po dva dny asi nebude příliš velký. Ale představte si, že automatů máte po městě nebo kraji tisíc. Objíždět je třikrát za týden nebude zrovna levná a časově nenáročná záležitost. Navíc, v případě výpadku více automatů, přichází provozovatel o nemalý balík peněz. A co třeba namontovat do každého automatu podobný modul jako do kamionu? Bez navigačního systému GPS, o
všem s podobnými službami. Takový modul se SIM kartou zabezpečí komplexní systém pro vzdálené monitorování prodejních automatů. Přístroj sleduje stav daného automatu a vysílá do centrály zprávy. Firma tak má na jednom místě soustředěné všechny informace o každém automatu, stavu jeho zásob a intenzitu využití v přehledném grafickém zobrazení. Nemusí zbytečně vysílat pravidelně ke každému automatu obsluhu. Naopak může účinně a rychle zasáhnout přesně tam, kde je to právě akutní. Službu nabízí T-Mobile.

NA POVODNĚ I MRÁZ

Mobilní sítě se dají využít i v jiných situacích. Třeba kontrolní systém T-Mobile MACS včas odhaluje blížící se povodně. Mladoboleslavská radnice jej instalovala na řeku Jizeru u Rožátova. Princip je jednoduchý. Na řece je umístěné čidlo, které při vzestupu vody okamžitě odešle varovnou zprávu SMS. Kromě toho může čidlo posílat i pravidelné informace o stavu vody. Jako alarmové hodnoty jsou nastaveny 1. a 2. stupeň povodňové aktivity. Při jejich překročení čidla okamžitě vyšlou varovné hlášení. Periodu i alarmové hranice je možné dálkově měnit. Díky tomu lze velmi dobře sledovat rychlost nárůstu nebo poklesu hladiny řeky a včas vydávat nebo odvolávat odpovídající opatření. Kromě měření stavu vody se dají čidla třeba zafrézovat do povrchu vozovky v místech, kde potenciálně hrozí vytváření námrazy. Systém pak nahlásí pokles teploty vozovky k 0 0 C a vydá varovné hlášení. Z podobného telekomunikačního ranku jsou telemetrické jednotky SGS Monitor GPRS. Ty dnes mimo jiné hlídají na severní Moravě provoz elektrické sítě. Severomoravská energetika díky nim může lépe čelí poruchám, neboť důležité údaje z elektrického rozvodu průběžně proudí pomocí GSM sítě z vybraných trafostanic přímo do centrálního dispečinku. Protože se data sledují v reálném čase, je možné maximálně předcházet závadám, případně urychlit jejich odhalení.

ČERNÉ SKLÁDKY

Příchozí SMS od nespokojeného obyvatele Prahy 1 a 2 počítač přeloží a zašle do e-mailu odpovědného pracovníka úklidové společnosti. Pokud je přijata SMS zpráva: „Černá skládka v ulici Na Výtoni.“, odesílatel obdrží obratem automatickou odpověď: „Děkujeme za zprávu. Připravujeme pro Vás odpověď. Váš Komwag.“ Následně se zaměstnanec, který zprávu přijal, vysílačkou spojí s vozem zajišťujícím odvoz odpadu vpříslušné lokalitě. Je-li nepořádek zjištěn, obdrží občan sdělení „Děkujeme za upozornění, zajistíme okamžitou nápravu.“ Firma pak nepořádek odstraní a okamžitě odešle konečné sdělení: „Černá skládka odstraněna.“ Vše probíhá velmi rychle, v řádu desítek minut, maximálně několika hodin. Polohu jednotlivých úklidových vozidel, kterých má Komwag zhruba 50, totiž neustále snímá informační systém řízený dispečerem. Ten má tak stálý přehled o vytíženosti vozů a je schopen operativně řídit zásah vdané lokalitě.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče