Mobilní televize přichází

30. října 2006, 00:00 - MARTIN ZIKMUND
30. října 2006, 00:00

DIGITALIZACE Minulý týden zahájil T-Mobile veřejný testovací provoz digitálního televizního vysílání do mobilních telefonů DVB-H (Digital Video Broadcasting - Handheld).

DIGITALIZACE

V Česku minulý týden začala vysílat digitální televize pro mobilní telefony. Jak tato technologie bude vypadat v praxi a co všechno může přinést běžným uživatelům a firmám?

Minulý týden zahájil T-Mobile veřejný testovací provoz digitálního televizního vysílání do mobilních telefonů DVB-H (Digital Video Broadcasting - Handheld).

V podstatě se jedná o mírně upravený standard pro pozemní digitální vysílání.

Technologie DVB-H samozřejmě primárně přinese televizní vysílání do mobilních telefonů a případně i do jiných zařízení, jako jsou například PDA, přenosné herní konzole, navigační zařízení či automobily.

V současné době na této bázi funguje pouze jediná komerční síť, která je v Itálii.

Průzkumy však ukazují, že o mobilní televizi mají uživatelé zájem. Ti, co ji testovali, ji sledovali v průměru 30 minut denně. V Evropě jsou nejpopulárnější zpravodajství, sport či krátké seriály.

OD ZPRAVODAJSTVÍ PO VIDEOKLIPY

T-Mobile prozatím nabízí zpravodajské kanály ČT24 a Euronews, hudební TV Óčko a speciální program t-music, filmový Filmbox, dětský Jetix, dokumentární National Geographic, Tourist (program agentury CzechTourism) a TOP TV alternující v nočních hodinách s Playboy TV. Celý provoz je rozdělen na základní programovou nabídku a prémiové kanály Jetix, National Geographic a Filmbox, za které se musí platit.

Ostrý provoz může přinést až 40 kanálů, pakliže bude pro DVB-H vyhrazen jeden multiplex. V nabídce by se přitom mohly objevit i programy speciálně určené pro mobilní zařízení. K jednotlivým televizním kanálům je totiž vedle standardního elektronického programového průvodce k dispozici také prostor pro řadu interaktivních služeb: například odkaz na web k aktuálnímu pořadu, možnost získat k němu dodatkové informace, a hlavně také možnost zakoupit si služby související s tímto pořadem -typicky vyzváněcí melodie, loga, tapety, Java hry, MMS a SMS zpravodajství a podobně. Právě tato interaktivita vytváří jistý prostor pro nové modely financování DVB-H stanic, nový trh s reklamou či dokonce speciální podnikové kanály dostupné pouze pro zaměstnance.

VYSÍLÁNÍ BRÁNÍ ZÁKONY

Onen podmiňovací způsob má však, bohužel, své opodstatnění - je jím současný mediální zákon a problémy ohledně udílení licencí. Tyto překážky ostatně také významně zdržují i postup samotné digitalizace vysílání v Česku. V současnosti totiž probíhá zvlášť udílení licencí na možnost technického zajištění (Český telekomunikační úřad) a na obsahové vysílání (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání).

Současné spory, stav legislativy a nečinnost některých úřadů tak blokují vypínání analogového vysílání, které je nezbytnou podmínkou pro dodržení mezinárodních smluv. Na komerční provoz mobilní televize si tak budeme muset patrně ještě nejméně rok počkat.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče