Menu Zavřít

Mobilní operátoři začínají cenovou válku

12. 2. 2007
Autor: Euro.cz

NOVÉ TARIFYOperátor T-Mobile nabízí nové tarify a prodlužuje nabídku „volání zdarma“. Pozadu nezůstávají ani společnosti O2 a Vodafone. Jak na nových nabídkách vydělat? Má smysl podepisovat smlouvu na dobu určitou?Nové tarify T-Mobilu, Vodafonu i O2 již počítají s kreditním systémem.

NOVÉ TARIFY Operátor T-Mobile nabízí nové tarify a prodlužuje nabídku „volání zdarma“. Pozadu nezůstávají ani společnosti O2 a Vodafone. Jak na nových nabídkách vydělat? Má smysl podepisovat smlouvu na dobu určitou?

Nové tarify T-Mobilu, Vodafonu i O2 již počítají s kreditním systémem. Zákazník si tedy v rámci měsíčního paušálu zaplatí určitý kredit (například 1200 korun) a ten může celý provolat. Odpadá tak nevýhoda drahých volných minut. Kredit lze navíc využít i na textové zprávy a v případě T-Mobile i na MMS.

Také u nových tarifů zůstalo tarifní zvýhodnění Hit, které při podpisu účastnické smlouvy na 24 měsíců přináší výhodu levnějšího volání. Novinkou je neomezený převod neprovolaného kreditu. Pokud tedy například na dva měsíce odjedete do zahraničí, nepřijdete ani o korunu. Nevyčerpaný kredit převede operátor do dalších měsíců. U ostatních poskytovatelů a u takzvaných minutových tarifů T-Mobile se nevyužitý kredit převáděl pouze do následujícího měsíce.

T-MOBILE VERSUS OSTATNÍ

Z tabulek na protější straně vyplývá, že T-Mobile nabídku postavil cenově poměrně nízko. Záleží však na tom, ve které kategorii nové tarify srovnáváte. V kategorii pro nejvíce volající vychází Kredit 2000 od T-Mobile jako jasný vítěz. Také o kategorii níže, tedy u měsíční platby okolo 1200 korun, je nabídka tohoto operátora výhodná. T-Mobile je však nejlevnější i v poměrně populární kategorii s platbou okolo 600 korun. Při pohledu na dva nejnižší tarify Kredit 450 a Kredit 250 však již srovnání nevyznívá tak příznivě. Vítězem v této cenové kategorii je Vodafone či O2.

Při srovnávání tarifů je třeba mít na paměti i odlišné služby, které operátoři poskytují. A také různou úroveň i způsob dotace telefonů. V případě firem pak významně odlišné nabídky, které souvisejí s podepsáním takzvané rámcové smlouvy. Vždy se vyplatí srovnávat spíše komplexní nabídku, kterou operátor obvykle na požádání kdykoliv vypracuje.

U volby tarifu či operátora je důležité, že již neexistuje bariéra v přechodu k jinému operátorovi v podobě nutnosti měnit telefonní číslo.

VOLEJTE ZADARMO

T-Mobile prodloužil svoji vánoční nabídku volání zdarma až do konce února. Každý, kdo si aktivuje nový tarifní program a podepíše Účastnickou smlouvu na 24 měsíců, tak může získat každý měsíc 5000 volných minut a 5000 SMS do sítě T-Mobile. Ty může využít až po provolání volných minut. Doba, po kterou bude moci tyto volné minuty a SMS využít, se liší v závislosti na zvoleném tarifu od 3 do 24 měsíců.

Nabídku volání zdarma časově omezila i společnost O2. Je určena pro ty, kteří si do 30. dubna 2007 aktivují některý z tarifů a podepíší účastnickou smlouvu na šest nebo 24 měsíců. Volání zdarma je pak k dispozici po provolání volných minut či předplaceného kreditu. A to jak do pevné, tak i do mobilní sítě O2. Nabídka platí i pro stávající zákazníky, kteří prodlouží účastnickou smlouvu o dalších 24 měsíců.

Volání zdarma nabízí také Vodafone, a to hned ve dvou variantách. První z nich je v rámci firemní telefonní sítě a je k dispozici již od podzimu. Ta druhá přišla na trh teprve nyní, a na rozdíl od nabídek konkurence to není akční, nýbrž stálá nabídka. Tarifním doplňkem je „Vodafon Program kamarádi“, který umožňuje neomezené volání a posílání SMS zdarma na jedno až čtyři čísla v síti Vodafone. Službu je možné aktivovat k tarifům Nabito, Naplno a Tarifům nové generace.

Starší z nabídek pak nese název VPN firma neomezeně. Je určena firmám s písemnou účastnickou smlouvou a umožňuje telefonovat v rámci firemní sítě zdarma. Měsíčně stojí 200 korun za každé číslo, na kterém je aktivovaná. U tarifů typu Nabito je služba k dispozici po určitou dobu od aktivace zdarma. Zákazníci využívající tarif Nabito 1800 pak mají službu VPN firma neomezeně zdarma natrvalo.

PODEPSAT, ČI NEPODEPSAT?

Cenová válka mezi mobilními operátory je na spadnutí. Klíčovým nástrojem bude zřejmě volání zdarma ve vlastní síti. To zároveň přináší nový požadavek kontroly, kam firma ve skutečnosti volá nejvíce. Ceny za volání do všech sítí, ať již fixních či mobilních, jsou totiž u nových tarifů stejné. Operátoři tento údaj umožňují zjistit obvykle pouze z podrobného vyúčtování.

Právě zohledněním převažujícího hlasového provozu může dojít ve firmě při nabídce volání zdarma do vlastní sítě ke značným úsporám. Navíc, co se na příklad nabídky služeb týče, tak Vodafone již začíná oslovovat i firmy. V letošním roce má podle zástupců této firmy dotáhnout rozdíl, který doposud byl mezi ním a zbylými dvěma operátory. Ostatně již nyní je k dispozici například řešení pro logistiku vozového parku, které je v současné době u řadě firem velice populární.

Při volbě vhodného operátora je ale třeba také uvážit hledisko podepsání smlouvy na dobu určitou. Právě podpis účastnické či u firem spíše rámcové smlouvy může přinést firmě velice výraznou úsporu. A to nejen ve výdajích na telefonování, nýbrž i v nákladech na pořízení telefonů, datových karet, ale dokonce i notebooků a podobně.

T-MOBILE A O2 VRÁTÍ ZÁLOHY

BRAND24

Operátoři T-Mobile a Telefónica O2 navíc oznámili, že v únoru a březnu tarifním zákazníkům v měsíčním vyúčtování vrátí jednorázové zálohy na paušál, které od nich vybrali při podpisu smlouvy. T-Mobile začne zálohy vracet od února do dubna, Telefónica zahájí posílání peněz v březnu. Operátoři přestali zálohy vybírat na konci minulého roku, po kritice ze strany Sdružení obrany spotřebitelů, které hrozilo podáním žalob.

Výše záloh u Telefóniky odpovídala jednomu měsíčnímu paušálu, a pohybovala se tak od zhruba 300 do téměř 3700 korun. Firma je vracela až po ukončení smlouvy, tedy v některých případech po několika letech. T-Mobile vybíral od tarifních klientů 500 korun. Zálohy firma dále vybírá od klientů s problematickou platební morálkou. Třetí operátor Vodafone vybírá od zákazníků jistinu, odpovídající maximální částce, kterou hodlají měsíčně provolat nad rámec zaplaceného paušálu. Pokud zákazník platí faktury, firma jistinu po šesti měsících vrátí.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).