Mobil pohlídá i automobil

12. září 2005, 00:00 - RADAN DOLEJŠ
12. září 2005, 00:00

BEZPEČNOST Volání a posílání textových zpráv už dávno není jediná doména mobilních komunikací. Mobily už totiž třeba dokáží pohlídat automobil nejen před zloději, ale také před nepoctivými zaměstnanci. Jejich kontrolou můžete ušetřit až 30 procent nákladů na provoz automobilu. Autodopravní firmy to dobře znají.

BEZPEČNOST Volání a posílání textových zpráv už dávno není jediná doména mobilních komunikací. Mobily už totiž třeba dokáží pohlídat automobil nejen před zloději, ale také před nepoctivými zaměstnanci. Jejich kontrolou můžete ušetřit až 30 procent nákladů na provoz automobilu.

Autodopravní firmy to dobře znají. Jejich řidiči občas při služební cestě odstěhují kamarádovi věci, staví se za příbuznými na kus řeči, nebo si za firemní peníze udělají rodinný výlet k rybníku. Kromě promarněné pracovní doby samozřejmě také vzniká firmě škoda na pohonných hmotách, které neposloužili k vydělání peněz. Přesně toho využívají dva mobilní operátoři - Eurotel a T-Mobile -, kteří zákazníkům nabízejí sledování automobilů prostřednictvím mobilní sítě a navigačního systému GPS.

JAK TO FUNGUJE V principu jsou obě služby stejné. Do automobilu se namontuje krabička obsahující přijímač navigačních signálů GPS, GSM modul s funkční SIM kartou, a to je prakticky celý zásah do vozidla. Zbytek se už odehrává na internetu a na serverech partnerů mobilních operátorů, kteří pro operátory službu zajišťují. Hlídací krabička v automobilu poctivě snímá údaje získané z GPS - rychlost a aktuální polohu. Získané údaje ukládá do paměti. A tady pak jsou dvě varianty - buď může údaje odesílat pomocí GSM sítě do centrály průběžně takřka v reálném čase, nebo v nastavených intervalech. Získaná data pak v centrále přenáší na mapu republiky. Výsledkem je pak přesný přehled o pohybu automobilu na digitální mapě. Navíc kromě přesně vyznačené trasy, kudy se automobil ubíral, můžete sledovat další údaje - aktuální rychlost, zda někde neporušil dopravní předpisy, neodchýlil se od stanovené trasy a kolik hodin kde přesně byl. Rozdíl ve službách obou operátorů je - kromě ceny - v zobrazení závěrečného výsledku cestování na mapě. Služba Eurotelu běží kompletně celá na internetu, nemusíte si tedy kupovat do firmy žádné digitální mapy. Stačí se jen připojit na příslušný server z libovolného místa na zemi a sledujete, jak pracují firemní řidiči. U T-Mobile je potřeba si zakoupit digitální mapu a nahrát ji do příslušného počítače. Je to tedy jakýsi provozní vícenáklad. TŘETINA NÁKLADŮ DOLŮ

Oba operátoři se shodují v tom, že úspory na vozovém parku mohou dosáhnout až 30 procent. Jde zejména o snížení spotřeby pohonných hmot, protože odpadne řada černých jízd pro soukromé účely.

K dalším úsporám se řadí také automatické generování knihy jízd, což je významná časová a administrativní úspora. Právě proto operátoři tvrdí, že návratnost investice je v řádu měsíců, ačkoliv pořizovací náklady jdou do tisíců a měsíční paušální poplatek dosahuje několika stokorun.

Zařízení jde samozřejmě použít i v případě ukradení vozu. Dá se totiž zapnout i na dálku a využít tak pro nalezení odcizeného vozidla třeba ve spolupráci s policií. Služba od T-Mobile ještě navíc kombinuje sledování vozu s možností dálkového zastavení vozidla. Sledovací jednotka je totiž napojena na imobilizér, který jde aktivovat a znehybnit vozidlo.

NÁKLADY NA PROVOZ (V KORUNÁCH)

Služba Eurotel T-Mobile 
 Cena modulu, vč. aktivace9742 11 656 
 Instalace do vozidla1071 1428 
 Měsíční paušál237 475/356* 
 Další náklady

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít