MND STAVOTRANS: Kapka, kterých není v moři mnoho

18. listopadu 2002, 00:00 - admin
18. listopadu 2002, 00:00

Na začátku byla Helena Historie naftového odvětví na Moravě začala již před více než sto lety. První oficiální vrt uskutečnil 27. března 1900 Julius May a pojmenoval ho "Helena". Ve stejném roce se poblíž města Hodonín - současného sídla společnosti Moravské naftové doly a. s. - uskutečnil také první hlubinný vrt.

Na začátku byla Helena

Historie naftového odvětví na Moravě začala již před více než sto lety. První oficiální vrt uskutečnil 27. března 1900 Julius May a pojmenoval ho „Helena“. Ve stejném roce se poblíž města Hodonín - současného sídla společnosti Moravské naftové doly a. s. - uskutečnil také první hlubinný vrt. Ten dal základ pozdějšímu rozvoji naftového podnikání v této oblasti. O téměř sto let později, v druhé polovině roku 1998, vznikla v rámci změny struktury akciové společnosti Moravské naftové doly dceřiná společnost MND STA VOTRANS a. s. Příslušnost k naftařské tradici a skupině firem pod hlavičkou „MND“ připomíná kapka v logu firmy. Společně s MND STA VOTRANS vznikla k 1. lednu 1999 také její sesterská společnost MND SERVISNÍ a. s. Ta je v současnosti největším vrtným kontraktorem v České republice. Společnost MND STA VOTRANS, která je dlouhodobě na špičce mezi dodavateli technologických zařízení pro ropný a plynárenský průmysl, zajišťuje projekci, inženýring i realizaci technologických a liniových staveb, specializuje se na výrobu a servis vrtného zařízení, nářadí, tlakových nádob a armatur.

Od první čárky po poslední matičku

Pod křídly společnosti Moravské naftové doly a. s. (MND) se ze společnosti MND STA VOTRANS stal zejména v posledních čtyřech letech renomovaný partner českých i zahraničních podniků, jejichž aktivity se týkají těžby, úpravy či distribuce ropy a plynu. Největšími domácími zákazníky MND STA VOTRANS jsou kromě mateřské MND také SPP Bohemia a. s. a Transgas, a. s. Část především strojírenské produkce je pak umístěna na zahraničních trzích, zejména v zemích Evropské unie a v tzv. kandidátských zemích. Hlavní výhodou MND STA VOTRANS je nepochybně zázemí pěti rozdílně zaměřených úseků, které se jedinečně doplňují, a jejichž pracovníci jsou schopni zorganizovat doslova vše od převzetí zakázky, přes vytvoření projektu, vykoupení pozemků, až po předání hotového díla zákazníkovi a následný servis. MND STA VOTRANS poskytuje komplexní služby v oboru projektování a inženýringu liniových staveb v oblasti těžby a zpracování ropy a zemního plynu, průmyslových rozvodů ropy a plynu, expedičních plynovodů, ropovodů a produktovodů. Provádí dodavatelskou kompletační činnost vyššího dodavatele technologických staveb a poskytuje poradenskou a konzultační činnost. Kvalita poskytovaných služeb je zaručena odbornými pracovníky s autorizací v rámci systému jakosti ISO 9001. Úsek zabezpečuje školení, kurzy a překvalifikace svářečů ve vlastní škole. Realizace staveb MND STA VOTRANS zajišťuje z pozice generálního dodavatele technologické stavby a montáž potrubí liniových staveb pro plyn, ropu, vodu a páru. Mezi nejvýznamnější stavby, které Úsek realizace staveb postupně zvládl vlastními kapacitami a formou generálního dodavatele, patří bezesporu podzemní zásobník plynu Dolní Bojanovice, podzemní zásobník plynu Uhřice či velmi vysokotlaký plynovod (VVTL) o průměru 70 centimetrů (DN 700) Brumovice - Uhřice. MND STA VOTRANS se pyšní vlastní výrobou, servisem a opravami technologických zařízení a nářadí pro vrtnou činnost. Výrobou a servi sem technologických zařízení a armatur pro těžbu uhlovodíků a jejich zpracování, dále se zaměřuje na výrobu armatur pro chemický, petrochemický a vodárenský průmysl. Cílem je rovněž zajišťovat bezproblémový provoz vrtných souprav a souprav pro podzemní opravy sond, které pracující v nepřetržitém provozu. S výrobky a službami strojírenské výroby MND STA VOTRANS je možné se setkat jak na všech těžebních střediscích vlastněných mateřskou společností, tak i na všech podzemních zásobnících plynu, jež jsou v České republice, ať už ve vlastnictví firmy Transgas nebo novější ve vlastnictví SPP Bohemia a MND. Úsek dopravy se často podílí na rozsáhlých a speciálních akcích za mimořádně ztížených podmínek. Zajišťuje nejen přípravu zemních a rekultivačních prací, ale především přepravu těžkých a nadrozměrných nákladů a přepravu nebezpečných nákladů dle ADR. Úsek dopravy zajišťuje také zemní a stavební práce a opravy a údržbu vozidel. Přestože vlastní aktivity firmy Úsek dopravy značně vytěžují, využívají některé externí společnosti speciální techniku MND STA VOTRANS. Příkladem může být zapůjčení největšího autojeřábu GROVE s nosností 70 tun při osazení měděné věže na kostele v Hodoníně. MND STA VOTRANS zajišťuje opravy strojů a motorů a údržbu vrtných souprav. Úsek technického zabezpečení realizuje jejich generální opravy a zajišťuje bezporuchový chod a servis pro sesterskou MND SERVISNÍ.

Největší, nejrychlejší, nejvýznamnější

Chloubou MND STA VOTRANS je podzemní zásobník plynu Dolní Bojanovice, jejímž investorem byla společnost SPP Bohemia, a podzemní zásobník plynu Uhřice, který firma postavila pro mateřskou společnost MND. U obou zásobníků, které se stavěly v letech 2000 a 2001, byla společnost MND STA VOTRANS generálním dodavatelem. Rychlost realizace (11 měsíců) a kvalita provedených prací především na zásobníku v Uhřicích získala společnosti postavení významného a perspektivního dodavatele velkých komplexních investičních celků - technologických staveb. Další významnou zakázkou roku 2001 byly práce na VVTL plynovodu DN 700 PN 63 z uhřického zásobníku k měřicí stanici v Brumovicích v délce 10 kilometrů. V letošním roce byl dokončen propojovací VVTL plynovod DN 600 PN 70 z měřicí stanice Brumovice k zásobníku v Dolních Bojanovicích v délce 20 kilometrů. Skvělou vizitkou MND STA VOTRANS je pak také třetí etapa prací na zásobníku Dolní Bojanovice, jejichž cílem je zvýšit kapacitu zásobníku.

Kvalita je základ úspěchu

V ysokou spolehlivost a kvalitu prováděných prací potvrdila v říjnu letošního roku recertifikace společnosti MND STA VOTRANS systémem jakosti dle ČSN EN ISO 9001 společností ITI-TÜV. V rámci projektu Czech Sector Award pak byla již v roce 2000 společnost MND STA VOTRANS oceněna jako nejlepší mezi českými firmami z daného odvětví. Společnosti byl udělen CSA Ranking, tedy index hospodaření podniku, na úrovni A-2, což je druhý nejvyšší možný. Ranking vychází z pravidelného odvětvového investičního hodnocení. Je vytvářen společností CRA Rating Agency a. s. (přidružený partner Moody´s Investor Service) na základě ekonomických dat dodávaných informační agenturou ČEKIA a. s. Projekt je založen na porovnání vybraných 16 poměrových ukazatelů daného podniku v oblasti rentability, likvidity, kapitálové struktury a využívání majetku s mediány hodnot těchto poměrových ukazatelů vypočítaných pro všechny podniky v příslušném odvětví.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít