Menu Zavřít

Mlčeti zlato, mluviti rovněž

4. 8. 2008
Autor: Euro.cz

PODNIKOVÉ KONSTELACE - S pomocí stále populárnější konstelační metody řešení podnikových problémů můžete ovlivnit nejen mezilidské vztahy v podniku, ale také jeho růst či ekonomickou situaci. Firemní konstelace umožňují rychle odhalit, co se ve firmě skutečně děje. A následně to změnit.

Vztahy ve firmě bývají často komplikované. Přitom právě na jejich kvalitě závisí úspěšnost vašeho podnikání. Nevyjasněné vztahy v pracovním týmu mohou vést i k úplnému krachu podniku. Zjistit závadu na stroji je většinou mnohem jednodušší než přijít na to, co je špatně ve vztazích mezi zaměstnanci. Stroj se dá opravit anebo nahradit novým. Může to sice stát hodně peněz, jenže dobré vztahy ve firmě si nekoupíte ani za všechno zlato světa. Pro ty je třeba něco udělat. A pouhá výměna některého z pracovníků k nápravě stačit nemusí. Mezilidské vztahy bývají mnohem složitější, než se na první pohled zdá.

Rychlou a efektivní pomoc nabízejí systemické konstelace. Je to poradenská metoda, jež umožňuje porozumět vztahům mezi členy jakéhokoliv systému – kupříkladu pracovního kolektivu. Na první pohled může připomínat psychodrama. Její podstata spočívá v sestavení jakéhosi modelu firmy ze zástupců členů konkrétního systému. Těmi zástupci bývají obvykle lidé, kteří nejsou součástí daného kolektivu. Klient z nich postaví obraz svého systému.

Věřit na zázraky se vyplácí

K řešení potíží někdy stačí promluvit si. Dobrá komunikace je základ. Jenže se může stát, že to nezafunguje. Jádro problémů může být úplně jinde, než si všichni myslí. Mnoho lidí se rovněž řídí heslem „mluviti stříbro, mlčeti zlato“. Jsou přesvědčeni, že upřímnost se nevyplácí. Šéf tak může trávit dlouhé hodiny hovorem se zaměstnanci bezvýsledně. Podřízení dál odcházejí z firmy. Jednotlivá oddělení spolu zdánlivě bezdůvodně špatně komunikují. Nadřízený stále nemá dost respektu. Obchodní partneři ještě ani jedenkrát nezaplatili včas. Anebo se práce prostě jen, bůhví proč, pořád nedaří tak, jak by všichni chtěli. Vyzkoušeli jste už všechno možné a nic z toho nepomohlo? Začínáte se smiřovat s tím, že je to smůla, špatné období, které snad jednou překonáte?

Vaše situace přitom ale vůbec nemusí být beznadějná. Představte si, že byste dostali příležitost slyšet od všech zaměstnanců jen pravdu a nic jiného. Představte si, že byste si konečně sami uvědomili, co přesně vás trápí. A navíc by u toho byl někdo, kdo vás celou situací bezpečně provede. Položí správné otázky a ukáže, že se věci dají dělat i jinak. Otázka zní: Kdybyste dostali možnost podívat se na svou firmu zvenku a vidět ji jen takovou, jaká ve skutečnosti je, využili byste ji? Vedle toho se vám nabízí i šance změnit obraz, který uvidíte . Přeskládat ten systém tak, aby byl nejen vyrovnanější, ale i funkčnější a bezproblémový.

Většina lidí je přesvědčena o tom, že podobné příležitosti patří na stránky pohádkových knížek – někam k Alladinově lampě a kouzelným hůlkám. Objeví-li se taková možnost v každodenním životě, přepadne nás neodbytný pocit, že to zavání absencí zdravého rozumu a šarlatánstvím. Jenže existují podnikatelé, kteří počáteční nedůvěru překonali a na svou firmu se podívali. Jejich racionalitu přitom obecně nikdo nezpochybňuje. Nakonec – když to nevyjde, přijdete maximálně o pár tisíc a několik hodin času. Podnikatelé, kteří to zkusili, však bývají s výsledky investice často spokojeni. „Získané poznatky nás vedly ke krokům a opatřením, které dramaticky zvýšily výkon společnosti a přitom snížily míru vynaloženého úsilí. Já sám jsem získal víc volného času a zjistil jsem, že práce nemusí být jen vyčerpávající boj,“ říká například jednatel společnosti Adler Czech Martin Hausenblas.

POTÍŽE, JEŽ MOHOU KONSTELACE VYŘEŠIT

• konflikty mezi vedením a zaměstnanci

• nejasná faktická struktura podniku

• integrace nového vedení do stávající struktury

• problémy s konkurencí a vyjasnění situace na trhu

• zvýšení motivace zaměstnanců

• zdánlivě bezdůvodná stagnace firmy

• osobní problémy v podniku

• dosahování cílů společnosti

Pramen: Jan Bílý – Úžasná síla celku (Pragma 2007)

Hry s vědoucím polem

Řeč je o systemických konstelacích. Konkrétně o jejich novější modifikaci – o konstelacích podnikových či firemních. Zakladatelem této metody řešení problémů je německý psychoterapeut Bert Hellinger. Soustředil se na řešení problémů majících původ v rodině. Jeho následovníci pak metodu dále rozvíjeli a začali ji používat i v jiných oblastech života – mimo jiné v oblasti pracovní. Tak vznikla metoda firemních konstelací.

Jejím zásadním úskalím zůstává skutečnost, že vlastně nikdo neví, jak funguje. Hellinger vysvětloval její princip existencí „vědoucího pole“. Podle jeho teorie si s sebou neseme víc informací, než sami víme. Ty informace jsou přitom přenositelné na jiné lidi. Konstelace umožňují uvědomit si emoce, které za normálních okolností zůstávají v našem nevědomí. Odtamtud ale ovlivňují náš život – a to většinou mnohem podstatněji než pocity, které si připouštíme. Vědomé pocity a přesvědčení jsou totiž až výsledkem toho, jak se podaří (či nepodaří) zpracovat ty nevědomé.

Otázku, zda je za vším „vědoucí pole“ či něco úplně jiného, je však podle názoru mnohých lidí, kteří s konstelacemi mají zkušenosti, zbytečné řešit. „Konstelacím dokonce nemusíte ani uvěřit,“ říká Jaroslav Simon, psychoterapeut a kouč, který konstelační semináře organizuje a vede. Když se takového semináře aktivně zúčastníte, zjistíte, že metoda funguje a pomáhá. Nemusíte v ni věřit, stejně jako není třeba věřit tomu, že se ráno na východě objeví slunce. Nemusíte ani vědět, jak konstelace fungují. Vedoucí konstelačních seminářů si často vypomáhají následujícím příměrem: K tomu, abyste si rozsvítili žárovku, nepotřebujete vědět, jak funguje elektrický proud.

Co tedy čeká na zájemce, kteří se rozhodnou posvítit si na své vztahy? „Pro práci s firemními konstelacemi jsou důležité tři momenty,“ vysvětluje Jaroslav Simon. „Nejdříve spolu s klientem formulujeme zakázku.“ To znamená, že klient rámcově popíše stávající situaci ve firmě, která mu z nějakých důvodů nevyhovuje. A poté řekne, jakého stavu by chtěl dosáhnout. „Následně s pomocí dalších účastníků semináře či speciálního týmu stavíme daný firemní systém,“ pokračuje Simon. Klient si z cizích lidí vybere zástupce svých skutečných kolegů či zaměstnanců. Vše tak vlastně připomíná jakési divadlo. Zadavatel zakázky pak vybrané „herce“ rozestaví tak, aby jejich pozice vyjadřovaly vztahy, které podle něj mezi jednotlivými prvky systému panují. Tímto způsobem stvoří obraz toho, čemu se říká konstelace. Postavení systému odhalí jeho slabá místa a skryté vztahy. Cizí lidé totiž začnou vnímat pocity originálů – těch lidí, za jejichž zástupce byli vybráni. „V systému potom společně hledáme cestu k dosažení klientem požadovaného stavu. Ve výsledku tak může zadavatel vidět nejen současnou situaci ve firmě, ale i cestu k řešení jejích problémů. A také to, jak může firma vypadat, když se problémy vyřešit podaří,“ uvádí Simon.

„Herci nemusejí zastupovat jen jednotlivé osoby, tedy kupříkladu ředitele, vlastníka podniku či problematické pracovníky. Mohou zastupovat také jednotlivá oddělení, prvky podnikové či organizační struktury, ale i zákazníky nebo konkurenci,“ doplňuje spoluzakladatel Českého institutu systemických konstelací a zkušený vedoucí konstelačních seminářů Jan Bílý.

KDE NEJDETE INFORMACE

www.cisk.cz – adresa Českého institutu systemických konstelací

www.janbily.cz – web Jana Bílého

www.jaroslavsimon.cz – stránky Jaroslava Simona

Přínosy firemní terapie

Nespokojení pracovníci o svých problémech mluví neradi nahlas. Herci se na rozdíl od nich nebojí mluvit otevřeně a s pomocí vedoucího konstelace dokáží velmi přesně identifikovat příčiny problematických vztahů. „Klient, který si takto postavil obraz svého podniku, má přitom možnost pozorovat systém zvenčí,“ popisuje výhody této metody Bílý. Osoba vedoucího je samozřejmě klíčová. „Vedoucí musí být schopen rozlišit podstatné od nepodstatného. Zároveň ale nesmí konstelaci ovlivňovat předsudky,“ upozorňuje Bílý.

BRAND24

Rozhodujícím přínosem pro klienta je podle něj poznání souvislostí, které si dosud neuvědomoval. „Vedoucí pouze dává prostor tomu, co se dostává na povrch,“ vysvětluje svou úlohu Bílý. Kromě toho, že klient identifikuje problém a uvidí cestu k jeho řešení, mohou pro něj mít konstelace ještě další přínos. Tím, že se přestaví obraz skutečného systému tvořený herci, může dojít k nápravě i v reálném životě. V konkrétním případě to může vypadat tak, že podaří-li se na semináři vyřešit konflikt dvou zaměstnanců a herci, kteří stáli v systému místo nich, si podají ruce, můžete se dočkat něčeho, co lze vysvětlit jen velmi těžko. Vztah zaměstnanců, kteří třeba vůbec netušili, že se nějaká konstelace uskutečnila, se může začít zlepšovat. O podobných těžko vysvětlitelných úkazech alespoň vypovídají zprávy podané účastníky seminářů.

Na závěr uveďme příklad z praxe. „Konstelaci jsme stavěli pro ředitele oddělení jedné obchodní společnosti. Ve funkci byl tenkrát přibližně rok, předtím byl řadovým členem týmu,“ vypráví Simon. Nový ředitel podle něj nepřišel s žádnými konkrétními problémy. Jen měl pocit, že něco není v pořádku, a to ho znepokojovalo. „V postaveném systému se ukázalo, že všichni zaměstnanci jsou se svými pozicemi spokojeni, jenže nebylo poznat, kdo je vedoucí týmu,“ a v tom byl podle Simona zakopaný pes. „Vzal jsem ředitele a odvedl ho několik kroků od ostatních. Zaměstnanci se na to ale dívali s nepochopením. Dokonce ho chtěli přivést zpět, aby si byli opět rovni.“ Vedoucí konstelace proto zvolil následující řešení: „Nechal jsem ředitele říci: Jsem váš ředitel. Jako ředitel od vás potřebuji větší odstup. Není to nic proti vám. Respektujte to, prosím.“ A povedlo se – zaměstnanci to akceptovali a řediteli se ulevilo. „Řešení je někdy velmi jednoduché,“ říká k tomu Simon. V jednoduchosti ale bývá ukryta přímo zázračná síla.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).