Mladí byznysmeni si zaslouží porci obdivu

09. října 2006, 00:00 - LUKÁŠ KOVANDA
09. října 2006, 00:00

Je jim kolem dvaceti a už ovládají velké firmy, dávají práci desítkám, snad i stovkám zaměstnanců. Fenomén mladých byznysmenů se zabydlel i v Česku. Zatímco však v devadesátých letech znělo sousloví „mladý podnikatel“ poněkud podezřele, dnes má již značně jiný tón a míří i do ještě nižších věkových kategorií.

Je jim kolem dvaceti a už ovládají velké firmy, dávají práci desítkám, snad i stovkám zaměstnanců. Fenomén mladých byznysmenů se zabydlel i v Česku. Zatímco však v devadesátých letech znělo sousloví „mladý podnikatel“ poněkud podezřele, dnes má již značně jiný tón a míří i do ještě nižších věkových kategorií.

Čím standardnější je tržní prostředí, tím více lze juniorským byznysmenům věřit, že jim cestičku neprošlapával někdo jiný. Během transformačního sklonku minulého století, v údobí neprůhledných přesunů majetků a privatizací, vládli často ti s ostrými lokty, s know-how éry tuzexového vekslu či potomci komunistických bossů té či oné úrovně. Vedle nich samozřejmě vyrůstali i „opravdoví“ mladí a nadějní, jenže ti mohli pochroumanou pověst „mladých podnikatelů“ napravit jen zčásti.

Devadesátá léta minula a teenagerským podnikavcům dnes zdaleka nestačí konexe tatíčků a strýčků. V neúprosném leč proto poměrně spravedlivém, standardním tržním prostředí nyní vítězí pouze výjimečně originální invence, píle, a ano, také koňská dávka štěstí. A mladí toho všeho musí mít navíc ještě dvojitou porci. „Mladý podnikatel“, to už má úplně jiný zvuk než před lety. Dnes to jsou, a musí být, opravdoví byznysmeni se vším všudy. Obchodní jednání místo přednášky, prezentace pro strategické partnery místo odpoledního fotbálku, pracovní večeře namísto diskotéky - takový je nutně život současné mladé obchodní elity.

Raketový start má i negativa. Stejně jako mladičcí vrcholoví sportovci, i juniorští byznysmeni se musejí rychle rozloučit se slastmi i patáliemi obyčejnějších vrstevníků. Během roku musí třeba „zestárnout“ o deset let tak, aby v branži dobře zapadli. Jsou nuceni vyrůst psychicky, zkušenostně, pokud možno i vizuálně. Tlak na tyto vyvolené je tedy enormní, účinně jej však vyvažuje onen mladický elán a nadšení pro neotřelé nápady.

Mladí podnikatelé budou v myslích ostatních vždy vzbuzovat protichůdné emoce: obdiv, závist, podezření. Čím efektivnější bude trh i právní prostředí, tím méně prostoru zbude pro podezření, a tím více místa připadne obdivu i závisti.

Mohlo by vás zajímat

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

Hry pro příležitostné hráče