Mladí byznysmeni si zaslouží porci obdivu

09. října 2006, 00:00 - LUKÁŠ KOVANDA
09. října 2006, 00:00

Je jim kolem dvaceti a už ovládají velké firmy, dávají práci desítkám, snad i stovkám zaměstnanců. Fenomén mladých byznysmenů se zabydlel i v Česku. Zatímco však v devadesátých letech znělo sousloví „mladý podnikatel“ poněkud podezřele, dnes má již značně jiný tón a míří i do ještě nižších věkových kategorií.

Je jim kolem dvaceti a už ovládají velké firmy, dávají práci desítkám, snad i stovkám zaměstnanců. Fenomén mladých byznysmenů se zabydlel i v Česku. Zatímco však v devadesátých letech znělo sousloví „mladý podnikatel“ poněkud podezřele, dnes má již značně jiný tón a míří i do ještě nižších věkových kategorií.

Čím standardnější je tržní prostředí, tím více lze juniorským byznysmenům věřit, že jim cestičku neprošlapával někdo jiný. Během transformačního sklonku minulého století, v údobí neprůhledných přesunů majetků a privatizací, vládli často ti s ostrými lokty, s know-how éry tuzexového vekslu či potomci komunistických bossů té či oné úrovně. Vedle nich samozřejmě vyrůstali i „opravdoví“ mladí a nadějní, jenže ti mohli pochroumanou pověst „mladých podnikatelů“ napravit jen zčásti.

Devadesátá léta minula a teenagerským podnikavcům dnes zdaleka nestačí konexe tatíčků a strýčků. V neúprosném leč proto poměrně spravedlivém, standardním tržním prostředí nyní vítězí pouze výjimečně originální invence, píle, a ano, také koňská dávka štěstí. A mladí toho všeho musí mít navíc ještě dvojitou porci. „Mladý podnikatel“, to už má úplně jiný zvuk než před lety. Dnes to jsou, a musí být, opravdoví byznysmeni se vším všudy. Obchodní jednání místo přednášky, prezentace pro strategické partnery místo odpoledního fotbálku, pracovní večeře namísto diskotéky - takový je nutně život současné mladé obchodní elity.

Raketový start má i negativa. Stejně jako mladičcí vrcholoví sportovci, i juniorští byznysmeni se musejí rychle rozloučit se slastmi i patáliemi obyčejnějších vrstevníků. Během roku musí třeba „zestárnout“ o deset let tak, aby v branži dobře zapadli. Jsou nuceni vyrůst psychicky, zkušenostně, pokud možno i vizuálně. Tlak na tyto vyvolené je tedy enormní, účinně jej však vyvažuje onen mladický elán a nadšení pro neotřelé nápady.

Mladí podnikatelé budou v myslích ostatních vždy vzbuzovat protichůdné emoce: obdiv, závist, podezření. Čím efektivnější bude trh i právní prostředí, tím méně prostoru zbude pro podezření, a tím více místa připadne obdivu i závisti.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít