Menu Zavřít

Mladé ženy spojily síly

8. 9. 2008
Autor: Euro.cz

ZAČÍNAJÍCÍ PODNIKATELKY - Rozvíjet schopnosti budoucích podnikatelek a manažerek. To je cíl klubu, který založilo několik mladých nadšenkyň při Asociaci podnikatelek a manažerek ČR. Ty chtějí organizovat vzdělávání aktivních žen a také přinést novou energii do činnosti asociace.

Jsou mladé, vzdělané, aktivní a zdravě ctižádostivé. Tak lze zjednodušeně charakterizovat seskupení studentek a talentovaných žen, které založily Mladý klub. Pro budoucí manažerky či podnikatelky má být platformou, kde se budou dále vzdělávat a profesně i osobně rozvíjet.

Klub, který vznikl pod křídly Asociace podnikatelek a manažerek ČR (APM), prožívá v současnosti spontánní startovací fázi. „Zatím se vyvíjíme velice živelně. Hledáme optimální podobu organizace a také náplň činnosti,“ říká k tomu předsedkyně klubu, pětadvacetiletá Veronika Oudová. „Každopádně se v klubu už teď snažíme setkávat se zajímavými ženami, které v životě něco dokázaly, a učit se od nich. Zhruba dvakrát do měsíce máme nyní třeba semináře o měkkých profesních dovednostech,“ uvádí příklady činnosti klubu Oudová.

Spolek má ovšem podporovat i osobní rozvoj mladých žen, jak podotýká jedna z členek Markéta Rattayová. „Proto společně například plánujeme i kurzy tance flamenco,“ říká jednadvacetiletá studentka medicíny, která zvažuje, že by po dokončení vysoké školy vyzkoušela samostatné podnikání.

Mladý klub je zatím spíš úzce semknutým spolkem nadšenkyň, jádro tvoří zhruba desítka studentek. Tato buňka chce ovšem sdružit daleko početnější šiky talentovaných žen. Opřít se může nejen o mateřskou českou organizaci APM, ale také o mezinárodní síť ženských organizací. Tu lze najít ve více než 80 zemích světa.

Seznámil je muž

Kuriózní je, že u zrodu české pobočky stál muž. A sice Zdeněk Nahodil, partner Veroniky Oudové. Ten totiž seznámil Veroniku coby aktivní studentku Vysoké školy ekonomické v Praze s prezidentkou asociace podnikatelek Zdeňkou Holcmanovou.

Slovo dalo slovo a z Oudové se pak stala vůdčí osobnost nově vznikajícího klubu. „Naším prvořadým cílem je teď získat další členky. Rády bychom také příští rok zorganizovaly mezinárodní setkání mladých žen v Praze. Naposledy byla tato každoroční akce v Istanbulu a měla skvělou atmosféru,“ říká Oudová.

Pět minut po dvanácté

CO JE MLADÝ KLUB

Jeden z klubů, který spadá pod Asociaci manažerek a podnikatelek ČR, vznikl oficiálně již v roce 2006, výrazněji ale začíná působit až v letošní sezoně. Organizační jádro se utvořilo především ze studentek Vysoké školy ekonomické v Praze, zakladatelky se nyní snaží přilákat další členky. Klub je určen studentkám a ženám na počátku kariéry, kterým není více než 35 let. Roční členský poplatek je pro studentky 500 korun, pro ženy do 30 let tisíc a pro ostatní zájemkyně dva tisíce korun. Klub je součástí mezinárodní sítě spolků mladých aktivních žen Young BPW. Další informace lze získat na webových stránkách www.mladezeny.cz.

Vznik jakési líhně mladých podnikatelek přišel na poslední chvíli. „Pět minut před dvanáctou, nebo spíš po dvanácté. Mezi členkami APM totiž prakticky chybí generace mladších žen. Převažují většinou již zavedené starší podnikatelky,“ konstatuje Markéta Rattayová. „Mladý klub měl vzniknout dříve, věkový průměr asociace je teď relativně vysoký,“ dodává.

APM má v současnosti přibližně 120 členek, nejčastěji jsou jimi skutečně podnikatelky ve věku 40 až 50 let. „Jsou to obvykle ženy, kterým už odrostly děti a ony teď mohou začít s volnýma rukama podnikat,“ říká tajemnice asociace Milena Rychtářová. Čím si vysvětluje malý zájem mladších ročníků? „Mladé dívky se chtějí dále vzdělávat, získat studijní pobyt v zahraničí. Umějí jazyky, doba jim umožňuje cestovat, tak proč by spěchaly do podnikání,“ ptá se řečnicky Rychtářová.

Podobný postřeh připojuje i prezidentka asociace Zdeňka Holcmanová. „Mladí lidé dnes touží, aby se o ně někdo staral. A to i ti velmi schopní. Spíš jim vyhovuje jít do nějaké velké, třeba nadnárodní firmy jako zaměstnanec, než aby podnikali na vlastní pěst,“ říká a pokračuje: „Naopak těm starším mnohdy už nic jiného, než začít sami podnikat, nezbývá. Zaměstnavatelé jim nedají šanci.“

Málo lobbingu, příliš fondů?

Za malým zájmem talentovaných dívek o vstup do APM ale podle některých názorů stojí i to, že asociace jim v současnosti nabízí relativně málo. „Vyčítají nám, že na začínající podnikatelky máme málo času. Rády bychom pro ně dělaly víc, ale jsme nyní zavaleny agendou kolem tří projektů na peníze z Evropské unie. Ale právě díky nim se nám podařilo pro podnikání žen v Česku udělat hrozně moc a také ho patřičně zviditelnit,“ míní tajemnice Rychtářová.

Podle Veroniky Oudové by se ale měla činnost APM víc zaměřit i na další problémy. „Myslím, že se asociace v poslední době snad až příliš jednostranně upnula na evropské fondy a na nic jiného už nezbývá čas. Trochu se tak zapomíná zejména na lobbing, na připomínkování zákonů a na vlastní činnost klubů v asociaci,“ uvádí Oudová příklady, kam by se podle ní měla činnost ženské organizace ubírat.

Prezidentka APM Zdeňka Holcmanová na tento názor reaguje tím, že připomínkování důležitých zákonů ztěžuje asociaci přístup politiků či státních orgánů. „Lobbing samozřejmě zkoušíme, ale je to těžké. My všechny to děláme tak nějak ve volném čase. A když nám dají návrh zákona s tím, že máme na vyjádření tři dny, nedá se k tomu postavit zodpovědně,“ argumentuje Holcmanová.

Setkejte se s ženskou elitou

Tajemnice asociace Milena Rychtářová míní, že členství v asociaci má pro mladé vedle jiného smysl i jako odrazové prkno do světa velkého byznysu. „Setkají se s význačnými osobnostmi, podívají se do parlamentu, na prestižní konference. Kde jinde by získaly tak skvělé kontakty?“ říká tajemnice.

Klub mladých se každopádně v rámci APM začíná stávat zdrojem jisté vnitřní konstruktivní kritiky a chce přinést do asociace nové podněty. Především se ale hodlá soustředit na vlastní osvětovou činnost.

Nedávno tak měly členky možnost načerpat inspiraci třeba na diskuzním semináři s prezidentkou Americké obchodní komory Magdalenou Souček nebo s organizátorkou projektu Adopce na dálku Lenkou Černou, která dva roky působila v krizových oblastech africké Ugandy. Další úspěšnou ženou, se kterou chce Mladý klub uspořádat v brzké době diskuzi, je jihoafrická ambasadorka pro Českou republiku Nomsa Dube.

BRAND24

Vstup povolen i s vousy

A z čeho je činnost klubu financována? Vedle členských poplatků žije také z příspěvků sponzorů, mezi partnery patří také univerzity. Část schůzek klubu se tak například koná na půdě Vysoké školy ekonomické v Praze. „Hodně nám také pomáhají starší členky APM, které mají již zajeté podnikání, takže se můžeme setkávat v jejich hotelech nebo restauracích,“ vysvětluje Veronika Oudová. Podle ní jsou schůzky klubu otevřeny všem zájemkyním, vstup není zapovězen ani mužům.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).