Místní šetření úřady zneužívají

05. listopadu 2007, 00:00 - Mgr. Ing. Ondřej Lichnovský, Ing. Roman Ondrýsek
05. listopadu 2007, 00:00

Díky našemu seriálu získáte dostatek rad, abyste mohli s finančním úřadem jednat jako rovný s rovným a minimalizovali případná rizika.

Krok za krokem daňovým řízením Díky našemu seriálu získáte dostatek rad, abyste mohli s finančním úřadem jednat jako rovný s rovným a minimalizovali případná rizika. V současné době patří místní šetření mezi velmi často zneužívaný způsob vyměření daně. Finanční úřady takto dokáží rychle a bez větších „cavyků“ vydat platební výměr a ušetřit si tím spoustu času s daňovou kontrolou a složitým Dokazováním. O tom, že takovýto postup nemá oporu v zákoně, není pochyb. Jak se ale můžeme bránit? Definice a smysl místního šetření Místní šetření je jedním z dalších institutů daňového řádu, který přiznává správcům daně rozsáhlá oprávnění (jimž odpovídají rozsáhlé povinnosti poplatníků), avšak již není uvedeno, co je jeho smyslem. A jelikož fantazie správců daně je opravdu bezbřehá, jsme v současné době ve stavu, kdy některé finanční úřady považují místní šetření za obdobu daňové kontroly s tím rozdílem, že daňový subjekt zde má spoustu povinností, avšak žádná práva. Tato praxe nemohla ujít pozornosti soudů, které platební výměry vydané na základě místního šetření stále znovu ruší. Z odůvodnění těchto rozsudků pak můžeme zjistit, jaký by měl být pravý smysl a užití místního šetření. Místní šetření má sloužit k jakémusi „mapování terénu“ správcem daně či ověření skutečností vztahujících se k jiným daňovým subjektům (poplatníkům). Dojde-li na základě místního šetření ke zjištění okolností svědčících o možnosti doměřit daň, je v tomto případě finanční úřad povinen zahájit daňovou kontrolu se všemi právy a povinnostmi z ní vyplývajícími. To znamená, že pouze na základě výsledku místního šetření nelze daň doměřit. Obdobně to platí také při vyhledávací činnosti podle ustanovení § 36 daňového řádu. Poznatky z praxe: Platební výměry vydané úřady na základě místního šetření mají v odvolacím řízení, potažmo v rámci soudního přezkumu, jen mizivou šanci na úspěch. Žádná práva, pouze povinnosti

Jak jsme již naznačili výše, úprava místního šetření v daňovém řádu obsahuje pouze práva správců daně, kterým odpovídají povinnosti poplatníků. O tom, že jsou tato práva finančních orgánů opravdu široká, svědčí prolomení ústavní zásady ohledně nedotknutelnosti obydlí. Správce daně má tak nejen právo na vstup do každé provozní budovy, ale také do obydlí, užívá-li jej poplatník k podnikání. Mezi další oprávnění správce daně patří právo na bezplatné kopie účetních písemností nebo jiných informací, a to i na technických nosičích dat. Za tímto účelem je finanční orgán oprávněn užívat programové vybavení, ve kterém byly tyto informace vyhotoveny. Pracovník správce daně je také oprávněn zajistit věci důležité pro daňové řízení, u nichž hrozí případná ztráta či jejich pozměnění v dalším řízení. Daňový subjekt a třetí osoby jsou povinny poskytnout pracovníku správce daně všechny přiměřené prostředky a pomoc potřebnou k účinnému místnímu šetření, zejména mu podat potřebná vysvětlení. Snad jediným právem daňových subjektů při místním šetření je oprávnění požadovat po pracovníkovi správce daně předložení služebního průkazu. Opravdu slabá útěcha. Poznatky z praxe: Účelem místního šetření je získání předběžných poznatků o daňovém subjektu. Správce daně tak nemá oprávnění v rámci místního šetření provádět dokazování a za tímto účelem vyzývat poplatníky k prokazování konkrétních skutečností jako při daňové kontrole. Způsob provádění

Z povahy místního šetření vyplývá, že se jím rozumí doba mezi příchodem a odchodem pracovníka finančního úřadu do místa provádění místního šetření. Nelze tak připustit praxi některých pracovníků správce daně, kteří během následujících dnů po odchodu od poplatníka (a tím pádem po ukončení místního šetření) pokračují v tomto šetření, tentokráte již ve svém úřadě. O to absurdnější je zasílání výzev z takového šetření na úřadě poplatníkům. K tomu správci daně opravdu nemají žádné oprávnění, a takovéto výzvy je třeba považovat za neplatné, jelikož odporují zásadě zákonnosti.  Poznatky z praxe: Poplatníci nedostatečně využívají svého práva zneplatňovat konkrétní rozhodnutí správce daně (výzvy nevyjímaje) postupem podle ustanovení § 32 odst. 7 daňového řádu. V daňovém řízení totiž platí, že není-li úředně shledán opak, hledí se na rozhodnutí jako na platné. Navíc ověření neplatnosti rozhodnutí podléhá soudnímu přezkumu, což poplatníkovi umožňuje dostat se mnohem dříve k soudu a nečekat tak na samotné vydání konečného platebního výměru. Samotné místní šetření se ukončuje protokolem o místním šetření. Aby tento protokol mohl mít v dalším řízení hodnotu důkazu, jsou na jeho obsah kladeny konkrétní požadavky. Musí z něj být patrné, z jakých zjištění konkrétní závěry vycházejí, jakým způsobem bylo místní šetřeno prováděno či z jaké pozice vypovídaly jednotlivé osoby při místním šetření vyslechnuté (zda z pozice svědka či z pozice pověřeného zástupce poplatníka). Nesplňuje-li protokol o místním šetření tyto požadavky, pak nemůže mít hodnotu důkazu. Možné následky Jak jsme již uvedli výše, na základě místního šetření nelze daň v souladu se zákonem doměřit. Výsledek místního šetření tak může vést nanejvýš k potřebě zahájení daňové kontroly. Přitom chce-li správce daně protokol o místním šetření v daňové kontrole použít, musí splňovat určité náležitosti zmíněné v předchozí kapitole. O tom, že správci daně stále častěji místní šetření užívají k doměření daně, svědčí tabulka obsahující výše daně doměřené na základě místního šetření v letech 2002 až 2006. Z této tabulky je patrná stále zvětšující se meziroční výše doměřené daně. Také zde zjistíme, že v roce 2006 byla výše doměřené daně takřka dvojnásobná oproti roku 2002. Obdobně je třeba zvažovat účinky provedeného místního šetření ve vztahu k prekluzi (zániku) práva na vyměření daně. Vzhledem k tomu, že na základě místního šetření nelze daň doměřit, nemůže být považováno ani za úkon směřující k dodatečnému stanovení daně. Proto místní šetření prekluzivní lhůtu nepřerušuje.  DAŇ DOMĚŘENÁ NA ZÁKLADĚ MÍSTNÍHO ŠETŘENÍ rok      doměřeno    % nárůst oproti předchozímu roku    % nárůst oproti roku 2002**

2002    1 003 300 000                     n/a                                                   0,00 %

2003    951 210 792                    -5,19 %                                               -5,19 %

2004    1 337 124 289                 40,57 %                                              33,27 %

2005    1 308 195 343                 -2,16 %                                               30,39 %

2006    1 943 903 708                48,59 %                                               93,75 %

Pramen: Ministerstvo financí

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče