Miřte přesně na cíl

04. června 2007, 00:00 - admin
04. června 2007, 00:00

PŘÍPRAVA PROJEKTU Komplikovaný systém dotačních programů a podprogramů už pomalu vyráží ze startovní čáry. Následující měsíce budou případní žadatelé bombardováni krupobitím výzev k podávání projektů, vzděláváním zaměstnanců počínaje a modernizací vybavení konče.

PŘÍPRAVA PROJEKTU Komplikovaný systém dotačních programů a podprogramů už pomalu vyráží ze startovní čáry. Následující měsíce budou případní žadatelé bombardováni krupobitím výzev k podávání projektů, vzděláváním zaměstnanců počínaje a modernizací vybavení konče. Přesně cílená žádost je prvním předpokladem pozdějšího úspěchu.

V minulém čísle Profitu jsme se zabývali otázkou, zda se bojů o evropské dotace vůbec zúčastnit. V případě dobře promyšleného „ano“ však celý dotační kolotoč teprve začíná. Nyní je třeba se rozhodnout, na jaký účel a do jakého programu vlastně svou žádost podat.

Jakýkoliv projektový záměr je proto v prvé řadě potřeba porovnat s aktuální i potenciální nabídkou dotačních příležitostí. Škála možností, na co lze získat podporu, je totiž velice široká. V tomto směru naštěstí nabízejí evropské fondy žadatelům relativně stabilní a čitelné „dotační prostředí“. Programy jsou víceleté a předpokládá se několikanásobné opakování výzev.

PTEJTE SE ODBORNÍKŮ

Informace o programech fondů Evropské unie jsou veřejné a dostupné. Největším problémem není jejich nedostatek, ale naopak jakýsi „informační smog“. Více či méně odborná periodika nebo webové stránky totiž doslova chrlí stovky rad, informací a návodů s různou úrovní spolehlivosti a aktuálnosti. Je proto třeba dobře zvažovat jejich zdroj.

„Určitě věnujte dostatečný čas prozkoumání všech informačních možností, které se mohou nabízet. Tištěné dokumenty je třeba brát s rezervou a jejich aktuálnost vždy ověřovat. Porovnávejte je s texty elektronických podkladů, které si stáhněte třeba z webových stránek jednotlivých implementačních agentur,“ radí Lukáš Bumbálek z HVB Bank. „A pochopitelně pohodlnější a leckdy takřka nutné je využívání služeb různých konzultantů. Žadatel by měl své záměry probrat se správcem programu podpory, s bankou, která bude jeho projekt financovat, a zvážit by měl i radu externích konzultantů,“ dodává Bumbálek.

Konzultace s pracovníky správce programu je výbornou volbou za každých okolností, vždyť kdo jiný je přímo u zdroje a může poskytnout více informací? Banka zase disponuje znalostmi pro střízlivé a realistické modelování finančních toků a vůbec financování projektu. Může tak celý záměr vyhodnotit a předběžně sdělit veškerá úskalí, která na žadatele z hlediska financování čekají. A v neposlední řadě, externí konzultanti disponují zajímavým know-how, a to průřezově přes více programů. Nejen, že se za úplatu o své zkušenosti podělí, ale také dokáží suplovat interní pracovní síly, které nemusí být k dispozici.

KDO HLEDÁ, NEMUSÍ NAJÍT „V prvé řadě se žadatel musí dobře seznámit s příslušným programovým dokumentem. Záměr je potom třeba navrhnout tak, aby danému dotačnímu programu maximálně odpovídal a měl šanci uspět v procesu hodnocení a výběru financování. Rozhodně je třeba myslet na to, že každý program nebo dotační titul byl vytvořen pro řešení nějaké problémové oblasti,“ upozorňuje Lukáš Bumbálek. „Zatímco totiž žadatel vidí dotaci jako prostředek pro podporu vlastního růstu a svých vlastních aktivit, hodnotící úředník vnímá program jako nástroj podpory hospodářského růstu území, rozvoje odvětví nebo třeba snižování nezaměstnanosti. Pochopení pro pohled toho druhého je nezbytné na obou stranách,“ dodává analytik. Opak může být příčinou vyloučení žádosti o dotaci jako nepřijatelné. Zároveň je ale třeba vyhnout se i opačnému extrému, kdy snaha „vejít“ se do podmínek programu vede k příliš velkým upravováním projektu a k znehodnocení jeho původního smyslu. POZOR NA OMEZENÍ PROGRAMŮ Ne každý dotační titul se samozřejmě hodí pro každého. Některé programy jsou určené především obcím, jiné neziskovému sektoru, malým a středním podnikatelům, případně velkým firmám či státním organizacím. Každý klade na žadatele nějaké požadavky a je doprovázen nepřekročitelnými omezeními. Například kromě tematických operačních programů známých z minulého období bude v letech 2007 až 2013 nově fungovat i sedm Regionálních operačních programů pro vymezené Regiony soudržnosti. A nejen v jejich případě proto bude podpora vymezena pouze na území vymezených krajů, okresů či měst. Rozhodující přitom bývá místo, kam je směrována realizace celého projektu, nikoli samotné sídlo žadatele. O uznatelnosti projektu dále rozhoduje celá řada přísných podmínek. Hodnocení neunikne historie firmy, její finanční zdraví, působení žadatele v příslušném oboru činnosti, případně délka fungování v oboru, a negativní hodnocení si pochopitelně vyslouží i žadatel s dluhy vůči veřejným institucím. „Naneštěstí ne každý dobrý nápad také může být vhodným pro dotaci. Nemá ale valného významu nad tím lamentovat. Dotační politiku berme jako hřiště, na kterém se hraje podle specifických pravidel a cílů. Můžeme si vybrat, zda hrát či nikoli, pokud však chceme uspět, musíme hrát podle pravidel,“ upozorňuje Bumbálek. SAMOTNÁ SEKRETÁŘKA DOTACI NEVYŘÍDÍ Získat prostředky z evropských fondů není úplně jednoduchý úkol, který lze „hodit“ na zaměstnance s momentálně menším pracovním vytížením. Na žadatele jsou kladeny vysoké odborné nároky, realizace projektu vyžaduje čas a energii. Za zpracovávání žádosti i povinností souvisejících s realizací projektu také musí někdo odpovídat. Je třeba si proto ujasnit, jak bude vypadat projektový tým, případně zda podnikatel také nevyužije služeb externího konzultanta. Realizace projektů v rámci některých programů nevyžaduje žádná zvláštní opatření týkající se přípravy a koordinace. Podnik si někdy vystačí s kvalitním analytikem a s řízením projektu nemá potíž. Bohužel, takových snadných projektů je málo a trend se více začíná přiklánět k projektům komplexní povahy. Většina z nich kvůli své souhrnnosti přímo vyžaduje kvalitní personální zajištění. Dokonce existují programy, typicky se to týká programu Klastry, kde je úspěch závislý na koordinovaných postupech a schopnostech projektového týmu. Zde se lze jen těžko obejít bez kvalitních řídicích a technických pracovníků, podpůrných sil a dokonce i outsourcingu. Odborníci proto jednoznačně radí nepodceňovat kvalitu projektového týmu. Pokud jeho obsazení nedokáže utřídit a zajistit jednotlivé náležitosti programu, může to vést i k fiasku celého projektu. S tím souvisí i nutnost přiměřené motivace a ohodnocení pracovníků. Dobré slovo totiž v tomto případě pravděpodobně stačit nebude. Pokud tedy víte, do jakého programu žádat a za zády vám nedočkavě podupává kvalitní a odhodlaný tým pracovníků, je třeba pokračovat dál. V příštím díle se proto blížeji podíváme na vysoce důležité otázky financování celého projektu. KDE NAJÍT ZÁKLADNÍ INFORMACE: Operační program webová stránka Životní prostředí www.env.cz, www.sfzp.cz; Doprava www.mdcr.cz Podnikání a inovace www.mpo.cz, www.czechinvest.cz Výzkum a vývoj pro inovace www.msmt.cz Vzdělávání pro konkurenceschopnost www.msmt.cz Lidské zdroje a zaměstnanost www.esfcr.cz Integrovaný operační program www.strukturalni-fondy.cz/iop Praha - Konkurenceschopnost www.oppk.cz Praha - Adaptabilita www.oppa.cz Regionální - Střední Čechy www.nuts2strednicechy.eu Regionální - Severovýchod www.rada-severovychod.cz Regionální - Severozápad www.nuts2severozapad.cz Regionální - Jihozápad www.rr-jihozapad.cz Regionální - Jihovýchod www.jihovychod.cz Regionální - Střední Morava www.nuts2strednimorava.cz Regionální - Moravskoslezsko www.rr-moravskoslezsko.cz PROGRAM MARKETING

**V minulém čísle jsme uvedli nepřesné informace o programu Marketing. Ten ve skutečnosti nespadá pod agenturu CzechInvest, ale pod CzechTrade. V současnosti je otevřen a v plném proudu přijímá žádosti. Za nepřesné údaje se omlouváme.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče