Menu Zavřít

MIROSLAV ŘIHÁK, VÍTĚZ SOUTĚŽE: Na velkou zakázku se slétáme jako supi

29. 11. 2004
Autor: Euro.cz

Jeho firma Anect se zaměřuje hlavně na zavádění nových výjimečných technologií. Ve svém oboru dokáže porazit i mnohem větší společnosti. * Na základě činnosti vaší firmy v posledních třech letech jste se stal Podnikatelem roku. Jak to vnímáte?

Jeho firma Anect se zaměřuje hlavně na zavádění nových výjimečných technologií. Ve svém oboru dokáže porazit i mnohem větší společnosti. * Na základě činnosti vaší firmy v posledních třech letech jste se stal Podnikatelem roku. Jak to vnímáte? Je to především výsledek práce lidí ve firmě. Poslední tři roky bych charakterizoval jako završení jedné etapy budování firmy. * Dosahovali jste mimořádných výsledků v obratu, zaměstnanosti a podobně?

Uvědomujeme si, že tato čísla znamenají na venek hodně. Pro nás interně ale tržby „nic neznamenají“. Naše práce je předávání know how, s nímž prodáváme určité množství zboží, zařízení. Je to také činnost pro naše dlouhodobé zákazníky, kterým pomáháme rozvíjet systémy. Jednou za rok za dva přijde nějaký velký projekt, na který se seběhnou všichni potenciální dodavatelé z České republiky jako supi. Ten projekt buď vyhrajeme, nebo ne, což se odrazí v tržbách. Tak je tomu například letos. Vloni se nám podařilo získat jednu z prvních zakázek pro DHL, která se realizovala letos a významně zahýbala s našimi tržbami.

* Jaká je vaše pozice na českém trhu?

To vám přesně neřeknu. Jsme hodně úzce specializovaní a jedineční. Naše konkurence - například IBM nebo Hewlett Packard - má moc široké portfolio. Jen na naši skupinu produktů ani neexistují statistiky. Určitě máme na trhu významné místo.

BRAND24

* I na Slovensku? Na Slovensko jsme vstoupili ještě později než na český trh a vzhledem k tamní situaci byly začátky velmi pomalé. Ještě se nám tam nepodařilo překročit prvotní rozvojový impulz, který očekáváme během příštího roku. * Byly tamní začátky složitější než v Čechách? Vzhledem k naší strategii bylo složitější prokazovat se referencemi, které jsme v počátku neměli. Nyní tam máme zajímavé zakázky a velmi dobré reference. Podle mne je to jen otázka času, kdy tam nastane posun stejně jako v Česku. * Kancelář ale v Bratislavě máte už několik let. Dceřinou společnost jsme na Slovensku založili s cílem poskytnout podporu našemu českému zákazníkovi, který tam měl filiálky. Podnikání jsme ale rozjeli až v posledních třech letech. Strategie rozvíjet tam firmu byla od počátku závislá na personálním obsazení. Dali jsme si velkou práci najít kvalitní schopné lidi. Spousta českých firem na Slovensku si docela zkomplikovala situaci tím, že nenašla vhodné zaměstnance. Trh pracovních sil je na Slovensku znatelně složitější než v ČR. * V čem? Říká se, že ten, kdo v oboru chce něco dokázat, jde do Prahy. * Je obtížné shánět pracovní sílu ve vašem oboru i v Česku?

Není to jednoduché. Všichni hráči v našem oboru si stěžují, že není dostatek kvalifikovaných pracovníků. Pro nás se situace relativně zlepšuje. Čím jsme známější, děláme zajímavé projekty, vyhráváme zakázky s opticky většími soupeři, tím jsme zajímavější pro lidi, pro které je osobní růst prioritou.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).