Mírnější pravidla pro reklamní e-maily

02. května 2006, 00:00 - PETR KUČERA
02. května 2006, 00:00

NEVYŽÁDANÁ POŠTA Novela živnostenského zákona, přijatá v dubnu Senátem, ukrývá i nenápadnou novelu zákona o některých službách informační společnosti: Od 1. srpna začnou platit trochu mírnější pravidla pro zasílání nevyžádaných reklamních e-mailů.

NEVYŽÁDANÁ POŠTA

Novela živnostenského zákona, přijatá v dubnu Senátem, ukrývá i nenápadnou novelu zákona o některých službách informační společnosti: Od 1. srpna začnou platit trochu mírnější pravidla pro zasílání nevyžádaných reklamních e-mailů.

Zákon se zdánlivě nepodnikatelským názvem („o některých službách informační společnosti“) již od září 2004 obsahuje pravidla pro zasílání nevyžádaných reklamních e-mailů. Poměrně ukrytá právní úprava byla před několika dny novelizována, a to ještě méně nápadným způsobem: Je ukryta jako takzvaný přílepek k novele živnostenského zákona, kterou v polovině dubna schválil Senát. Nová pravidla, která jsou pro odesílatele reklamních e-mailů mírnější, začnou platit od 1. srpna.

DVĚ SKUPINY ZÁKAZNÍKŮ

„Nová úprava rozlišuje mezi stávajícími zákazníky a zákazníky potenciálními. Novinkou je, že stávajícím zákazníkům budou obchodníci moci svoji nabídku elektronicky zasílat i v případě, že nebudou mít jejich výslovný souhlas - ovšem za předpokladu, že budou mít zákazníci možnost zasílání reklamy kdykoli odmítnout,“ vysvětluje tisková mluvčí ministerstva informatiky Klára Volná.

Na vztah mezi firmou a adresátem reklamy, který dosud není jejím zákazníkem, se bude nadále vztahovat přísnější režim. Podle něj musí firma získat k rozesílání reklamy na své výrobky nebo služby předchozí souhlas adresáta.

„Změna reaguje na praktické zkušenosti s aplikací zákona o některých službách informační společnosti a vychází vstříc požadavkům Úřadu pro ochranu osobních údajů i samotných podnikatelů,“ dodává ředitel legislativně-právního odboru ministerstva informatiky Martin Plíšek.

SNADNÉ ODMÍTNUTÍ

Reklamní e-maily bez předchozího souhlasu je však možné posílat pouze tehdy, že zákazník má „jasnou a zřetelnou možnost jednoduchým způsobem, zdarma nebo na účet této fyzické nebo právnické osoby, odmítnout souhlas s takovýmto využitím svého elektronického kontaktu i při zasílání každé jednotlivé zprávy, pokud původně toto využití neodmítl“. Zaslání elektronické pošty za účelem šíření obchodního sdělení je zakázáno, pokud:

  • není zřetelně a jasně označeno (jako obchodní sdělení), *

skrývá nebo utajuje totožnost odesílatele, jehož jménem se komunikace uskutečňuje nebo * je zasláno bez platné adresy, na kterou by mohl adresát přímo a účinně zaslat informaci o tom, že si nepřeje, aby mu byly obchodní informace odesílatelem nadále zasílány.

POKUTA AŽ 10 MILIONŮ

Pod elektronickou inzercí se rozumí nejen e-mail, ale také například textové zprávy (SMS) nebo hlasová pošta. Zákon, účinný již od září 2004, povoluje pouze taková obchodní sdělení, která jsou zasílána jen s výslovným souhlasem adresáta. Nevyžádaná sdělení zakazuje. Souhlas adresáta je odesílající (v případě sporu) povinen prokázat.

Jde tedy o opačnou úpravu, než platí v USA, kde lze v zásadě zasílat tato sdělení komukoliv, kdo výslovně neprojevil přání je nedostávat. Případné porušení této části zákona má postihovat Úřad na ochranu osobních údajů, který může odesílateli nevyžádaného obchodního sdělení udělit pokutu ve výši až 10 milionů korun.

O praktickém přínosu zákona ke snížení počtu spamů lze pochybovat. Je totiž použitelný pouze proti té nevyžádané poště, zaslané od konkrétního odesílatele z České republiky. Uživatelé internetu přitom z praxe vědí, že takových spamů je jen zlomek. Většina jich pochází ze zemí, kde je úprava spamování odlišná - nehledě na složitost vypátrání konkrétního odesílatele, o případném podávání žaloby v cizí zemi ani nemluvě.

Zajímavostí však je, že zákon postihuje pouze nevyžádané e-maily obchodního charakteru, tedy nikoliv například nevyžádané maily náboženského, politického nebo čistě grafomanského charakteru.

ODLIŠNÁ ÚPRAVA PRO E-MAILY A LETÁKY

Zatímco u elektronické reklamy od září 2004 zásada „dostávám jen to, co chci“, pro jiné formy šíření reklamy i nadále platí dosud platná úprava v zákoně o regulaci reklamy:

Reklamu šířenou jinými než elektronickými prostředky (například reklamní letáky do poštovních schránek) lze zasílat komukoliv, kdo předem nedal jasně a srozumitelně najevo, že si toto zasílání nepřeje (například samolepkou „nechci reklamu“ na schránce). Obecně je totiž zakázáno šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje (to dá najevo právě výše zmíněným přáním, aby takovou reklamu do schránky nedostával). Za porušení zákona hrozí právnické osobě pokuta až dva miliony korun.

SRPNOVÁ ZMĚNA

Zatímco potenciálním zákazníkům bude možné zasílat reklamní e-maily jen po jejich výslovném souhlasu, u stávajících klientů nebude vyžadován souhlas předem.

DŮLEŽITÉ ZÁKONY

Zákon o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. (ve znění novel) Zákon o regulaci reklamy č. 40/1995 (ve znění novel)

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče