Ministr Kalousek nechce dotaci regionální železniční dopravy rušit, ale jen omezit

06. května 2011, 14:44 - MediaFax
06. května 2011, 14:44

Stát bude na ztrátové regionální vlakové spoje přispívat dál, ale o zřejmě méně než dosud a jen v případě aktivního přístupu krajů. Takový je závěr páteční schůzky ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09) s předsedou Asociace krajů ČR Michala Haška (ČSSD).

Foto: Profimedia.cz

Je samozřejmě možné hovořit pouze o redukci, nikoli o zrušení celého dotačního titulu. Za předpokladu, že se kraje zaváží minimalizovat dopad opatření na občany,“ řekl po schůzce Kalousek. Další jednání podle něj proběhne v úterý. O kolik klesne krajům dotace, to bude podle ministra financí ještě předmětem jednání a rozhodne o něm vláda.

Teprve jsme zahájili sérii jednání o tom, zda je skutečně dobrým nápadem, aby vláda škrtla část dotace na regionální železniční dopravu. šlo tedy o úvodní debatu a pokračovat budeme příští týden v úterý,“ uvedl po jednání Hašek.

Podle něj by za chyby vlády neměli pykat občané, kteří denně potřebují dojíždět do zaměstnání: “V regionech by došlo k poklesu vlakových spojů o 40 až 60 procent.“

Ministerstvo financí má analýzy právní závaznosti memoranda hotové, jednak z vlastního legislativního odboru a také z nezávislých advokátních kanceláří, a je zjevné, že toto memorandum je neplatné,“ zmínil Kalousek a dodal: “Žádná vláda, tím méně úřednická, nemůže zavázat všechny vlády na deset let dopředu mandatorním výdajem, to může pouze Poslanecká sněmovna.

Přesto, že hejtmani mají zcela odlišný názor než ministr financí a vláda, preferuje Hašek dohodu před právním řešením. “Fungovat musí stát i kraje. V případě soudního sporu bychom však na rozhodnutí mohli čekat poměrně dlouhou dobu. Právní bitva je tedy až posledním řešením,“ dodal jihomoravský hejtman s tím, že vlaky prozatím jezdí dál a rušení spojů ze dne na den nehrozí.

Memorandum o pravidelném dotování železniční dopravy mezi státem a kraji uzavřela úřednická vláda Jana Fischera. Podle něj měly kraje dostávat do svých rozpočtů každoročně 2,6 miliardy korun, a to až do roku 2019.

Ministr financí se rozhodl zpochybnit právní závaznost memoranda, a tím i ušetřit s ním svázané prostředky v reakci na verdikt Ústavního soudu o změnách ve stavebním spoření. Na základě úspěšné stížnosti ČSSD musí ministerstvo financí vyplatit 5,25 miliardy korun jako státní příspěvek ke stavebnímu spoření, který měla původně ušetřit 50procentní daň.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít