Ministr cenzorem

27. listopadu 2009, 10:41 - Mgr. Rudolf Marek
27. listopadu 2009, 10:41

Resort obrany vydává pouze pozitivní informace

Ministerstvo obrany po nástupu Martina Bartáka do čela resortu změnilo mediální taktiku. Ministr svým podřízeným oznámil, že všechny zprávy bude před odesláním sdělovacím prostředkům cenzurovat. Zatím tiskovému oddělení procházejí do médií a éteru pouze pozitivní informace nebo zprávy, které Bartákovi zvyšují popularitu, případně odrovnávají vnitřní oponenty. Na nepohodlné otázky, například jak nakládá se státními penězi – a jde o miliardové částky – pak ministerstvo přestalo odpovídat úplně. A není divu. Špatně se totiž odpovídá například na dotaz, proč ministrův první pobočník a přítel Jan Fulík vyjednal pro vojenské letectvo dopravní stroje od firmy Casa za cenu o miliardu vyšší, než je pořídila letectva jiných států. Přestože týdeník EURO na tuto skutečnost opakovaně upozorňoval, vysvětlující odpovědi o výhodnosti tohoto nákupu pro českou armádu se nedočkal ani po roce, přesněji řečeno od 28. července 2008 do těchto dnů.
Stejně mlčenlivé je ministerstvo i v otázce nákupu 90 lehkých obrněných vozidel Iveco MLV. Připravovaný obchod opět nepočítá s výběrem dodavatele ve veřejné soutěži, ale s oslovením pouze jediného prostředníka, kterým je společnost Praga-Export. V minulosti už ministerstvo několik těchto vozidel od této firmy zakoupilo a právní úpravu veřejné obchodní soutěže obešlo s odůvodněním naléhavé operační potřeby. To mohlo platit pro první čtyři, případně ve druhém sledu ještě pro dalších 15 již dodaných vozidel Iveco. Avšak jako argument to neobstojí ve třetím sledu, při nákupu 90 lehkých obrněných vozidel, která přijdou stát nejméně na dvě miliardy korun. Pro srovnání: za již dříve nakoupených 19 obrněnců Iveco bez výběrového řízení pro zahraniční mise zaplatil resort 619 milionů korun, v průměru zhruba 30 milionů korun za jedno. Podle zdroje z ministerstva obrany je běžná cena takového auta do dvaceti milionů, v českých podmínkách však nabobtná o další položky. Mezi ně patří například jeden kus provozní a výcvikové dokumentace za devět milionů. Něco jako návod na používání vozu tedy stojí bezmála polovinu toho, co auto samo. Dodavatel to odůvodnil mimo jiné složitostí odborného překladu. Další významnou položkou je učebnice pro výcvik řidičů za 737 800 korun. Je v ní například popsáno, na co jsou uvnitř vozidla ta či ona tlačítka a podobně. Tyto položky by již logicky neměly být součástí dalšího nákupu stejných vozidel, ale jsou. Proto týdeník EURO zaslal 6. listopadu dvě otázky tiskovému oddělení ministerstva obrany: Proč jsou tyto položky znovu součástí dalšího nákupu stejných vozidel, když je ministerstvo již při nákupu prvních čtyř vozidel koupilo a zaplatilo? Proč dalších 90 vozidel Iveco MLV kupuje ministerstvo bez výběrového řízení, když lehkými obrněnými vozidly již disponuje a nákup nelze naléhavou operační potřebou tak jednoduše odůvodnit?
Po bezmála třech týdnech a dvou urgencích redakce týdeníku EURO odpovědi na své otázky přeci jen dostala. Proč to celé tak dlouho trvalo? Odborníky vypracované odpovědi čekaly na schválení hlavního cenzora – ministra Bartáka.

BOX1
Z dopisu čtenáře Od nástupu Martina Bartáka na ministerstvo obrany byla mimo jiné bez tendru nakoupena obrněná vozidla Dingo 2 a Iveco MLV, uzavřena smlouva na dodávku dopravních letadel Casa C295M, vše v řádech miliard korun, dále bezpilotní průzkumná letadla, pistole, útočné pušky pro zahraniční mise, vše v řádech desítek až stovek milionů, aniž byla vysvětlena ekonomická výhodnost tohoto postupu. Vojáci i zaměstnanci ministerstva obrany jsou dostatečně motivovaní k mlčenlivosti, reforma armády totiž nyní umožňuje vypořádat se s každým.

Vysvětlení Ministerstvo obrany bez tendrů vybrané dodavatele hájí tím, že podle zákona musí být prostředníkem zbrojního obchodu česká firma. Osvěžením mysli by proto bylo pročtení paragrafu 12a zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, kde stojí, že obchod může provádět též ministerstvo obrany přímo, zvláště z důvodu zajišťování obrany a bezpečnosti České republiky, rozhodne-li o tom vláda a pokud druhou smluvní stranou je jiný stát. Novela platí od roku 2004. Tímto způsobem bylo možné nakoupit například obrněná vozidla Dingo 2, jejichž urychlenou dodávku, jak v rozhovoru pro týdeník EURO (15/2008) uvedl Martin Barták, mu nabídl německý spolkový tajemník. Je tu však háček: provize by zůstala státu, a to by opravdu byla škoda.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče