Ministr cenzorem

07. prosince 2009, 16:34 - redakce
07. prosince 2009, 16:34

(EURO 48/2009)

Především bych chtěl upřesnit údaje v článku Ministr cenzorem (EURO 48/2009) k dokumentaci a její ceně. Nejde o příručku k obsluze vozidla Iveco MLV, ale o kompletní výcvikovou a opravárenskou dokumentaci. Ta byla v českém jazyce nově zpracovaná, pokud jde o strukturu a přílohy, dle předpisů Armády České republiky (AČR). Podkladem pro českou dokumentaci bylo přibližně 1500 stran textu a výkresů v italském a anglickém jazyce, u kterých bylo třeba nejprve zajistit odborný překlad a poté vytvořit nový materiál. Pak muselo být v praxi skutečnou demontáží a montáží vozidla ověřeno, zda postupy v návrhu dokumentace fungují. Tuto část zakázky navíc zajišťoval pro dodavatele formou subdodávky VOP-026 Šternberk, a proto je ministerstvu obrany z první ruky známo, že cena za dokumentaci v řádech milionů korun je adekvátní.
Pokud jde o srovnávání ceny vozidel Iveco MLV. Jejich cenu nelze takto jednoduše srovnávat, protože dodávky pro jednotlivé armády se výrazně liší celkovým rozsahem zakázky. Zároveň se v některých zemích neplatí DPH. Za cenu uváděnou v článku určitě nelze pořídit vozidlo s odpovídajícím příslušenstvím. Pro AČR byla prioritou maximální možná odolnost a bezpečnost těchto vozidel. Ta se prokázala v bojovém nasazení v misích, v nichž ochránila zdraví vojáků ve třech případech. Součástí dodávky pro AČR byla maximální balistická ochrana, vyzbrojení vysoce sofistikovanou zbraňovou stanicí, technologické úpravy pancíře, přídavné radiostanice a rušičky proti náložím. Součástí dodávky byla i souprava náhradních dílů, výcvik osádek vozidel, zabezpečení záručních a pozáručních oprav na území ČR i mimo ně v krátkých časových lhůtách. Prioritou byla i rychlá dodávka vozidel. Jde o vozidlo, které už je v AČR zavedeno a používá se ho devatenáct kusů. Jsou s ním výborné zkušenosti. V Afghánistánu prokázalo vysokou odolnost proti nástražným výbušným zařízením a zachránilo již několik životů přepravovaných vojáků. Navíc díky společné zakázce se Slovenskem bude dosaženo výhodnějších cenových a dalších podmínek. Proto se přistoupilo k oslovení výhradního dodavatele – společnosti Praga-Export.

Jan Pejšek, tisková a informační služba Ministerstva obrany ČR

Ministerstvo obrany (MO) odpovídá na jiné otázky, než na které se v článku ptám. Nezodpovídá například klíčovou otázku, zda dokumentaci k vozidlům Iveco MLV kupuje dvakrát. A pokud ano, proč. Místo toho se dozvídáme její cenu, což není novinka. Z reakce ministerských úředníků lze mimo jiné vyvodit, že hloupé armády, například norská (25 vozidel Iveco MLV po sedmi milionech korun) nebo chorvatská (deset vozidel po 8,8 milionech korun), si zřejmě pořídily škatule neschopné boje. Na rozdíl od českých úředníků, kteří za vozidla utratili trojnásobek. Odpověď MO se také vyhýbá podstatě otázky. Proč nepoptává dodavatele vozidel Iveco MLV ve výběrovém řízení?

Rudolf Marek, rudolf.marek@euro.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče