Ministr cenzorem

07. prosince 2009, 16:34 - redakce
07. prosince 2009, 16:34

(EURO 48/2009)

Především bych chtěl upřesnit údaje v článku Ministr cenzorem (EURO 48/2009) k dokumentaci a její ceně. Nejde o příručku k obsluze vozidla Iveco MLV, ale o kompletní výcvikovou a opravárenskou dokumentaci. Ta byla v českém jazyce nově zpracovaná, pokud jde o strukturu a přílohy, dle předpisů Armády České republiky (AČR). Podkladem pro českou dokumentaci bylo přibližně 1500 stran textu a výkresů v italském a anglickém jazyce, u kterých bylo třeba nejprve zajistit odborný překlad a poté vytvořit nový materiál. Pak muselo být v praxi skutečnou demontáží a montáží vozidla ověřeno, zda postupy v návrhu dokumentace fungují. Tuto část zakázky navíc zajišťoval pro dodavatele formou subdodávky VOP-026 Šternberk, a proto je ministerstvu obrany z první ruky známo, že cena za dokumentaci v řádech milionů korun je adekvátní.
Pokud jde o srovnávání ceny vozidel Iveco MLV. Jejich cenu nelze takto jednoduše srovnávat, protože dodávky pro jednotlivé armády se výrazně liší celkovým rozsahem zakázky. Zároveň se v některých zemích neplatí DPH. Za cenu uváděnou v článku určitě nelze pořídit vozidlo s odpovídajícím příslušenstvím. Pro AČR byla prioritou maximální možná odolnost a bezpečnost těchto vozidel. Ta se prokázala v bojovém nasazení v misích, v nichž ochránila zdraví vojáků ve třech případech. Součástí dodávky pro AČR byla maximální balistická ochrana, vyzbrojení vysoce sofistikovanou zbraňovou stanicí, technologické úpravy pancíře, přídavné radiostanice a rušičky proti náložím. Součástí dodávky byla i souprava náhradních dílů, výcvik osádek vozidel, zabezpečení záručních a pozáručních oprav na území ČR i mimo ně v krátkých časových lhůtách. Prioritou byla i rychlá dodávka vozidel. Jde o vozidlo, které už je v AČR zavedeno a používá se ho devatenáct kusů. Jsou s ním výborné zkušenosti. V Afghánistánu prokázalo vysokou odolnost proti nástražným výbušným zařízením a zachránilo již několik životů přepravovaných vojáků. Navíc díky společné zakázce se Slovenskem bude dosaženo výhodnějších cenových a dalších podmínek. Proto se přistoupilo k oslovení výhradního dodavatele – společnosti Praga-Export.

Jan Pejšek, tisková a informační služba Ministerstva obrany ČR

Ministerstvo obrany (MO) odpovídá na jiné otázky, než na které se v článku ptám. Nezodpovídá například klíčovou otázku, zda dokumentaci k vozidlům Iveco MLV kupuje dvakrát. A pokud ano, proč. Místo toho se dozvídáme její cenu, což není novinka. Z reakce ministerských úředníků lze mimo jiné vyvodit, že hloupé armády, například norská (25 vozidel Iveco MLV po sedmi milionech korun) nebo chorvatská (deset vozidel po 8,8 milionech korun), si zřejmě pořídily škatule neschopné boje. Na rozdíl od českých úředníků, kteří za vozidla utratili trojnásobek. Odpověď MO se také vyhýbá podstatě otázky. Proč nepoptává dodavatele vozidel Iveco MLV ve výběrovém řízení?

Rudolf Marek, rudolf.marek@euro.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít