Ministerstvo dopravy chce bojovat s legalizací kradených aut

11. října 2004, 00:00 - DAVID HAVLÍK autor je reportérem ČT
11. října 2004, 00:00

KRIMINALITA Policie spočítala, že zloději odcizí v tuzemsku ročně v průměru 25 tisíc vozidel. Z toho nejméně polovina se pozměněná vrací zpět na silnice. Vstupem České republiky do EU padly zábrany pro individuální dovoz aut ze zahraničí - celní kontroly. Existuje volný pohyb zboží a platí to i pro automobily.

Elektronické zabezpečení automobilu zloději překonají. 

KRIMINALITA Policie spočítala, že zloději odcizí v tuzemsku ročně v průměru 25 tisíc vozidel. Z toho nejméně polovina se pozměněná vrací zpět na silnice. Vstupem České republiky do EU padly zábrany pro individuální dovoz aut ze zahraničí - celní kontroly. Existuje volný pohyb zboží a platí to i pro automobily. Policie přiznává, že to nahrává podvodníkům s auty. Ministerstvo dopravy proto chce zpřísnit kontroly při registraci vozidel uváděných do provozu. Takzvanou evidenční prohlídkou musí projít každý vůz přihlášený v ČR. Podvodníkům se ovšem daří kontroly obcházet a přihlašovat i auta kradená. Umějí totiž pozměnit jejich vnější ivnitřní poznávací znaky, takzvané identifikátory. Změní je buď přímo na kradeném voze, anebo je na odcizené auto přendají z odhlášeného vozidla. Nejčastěji legálně dovezeného z ciziny. „Obvykle je to nějaká totálka. Z toho rozbitého vozu se použijí identifikátory a vsadí se do vozidla, které bylo na území Česka nebo kdekoliv jinde v Evropě odcizeno. Potom následuje standardní proces přihlášení vozidla do provozu, kde je deklarováno toto vozidlo jako původní. S legálními zahraničními doklady a s identifikátory pocházejícími z toho původního havarovaného vozidla,“ vysvětluje jednu z používaných cest legalizace kradených aut Zdeněk Chaloupek z firmy Cebia - člena mezinárodní Asociace vyšetřovatelů krádeží vozidel. ZLODĚJI NEJSOU AMATÉŘI Běžná evidenční prohlídka vozu podvody s identifikátory neodhalí. To, že znaky čísla motoru či karoserie nevyrazili v automobilce, lze totiž poznat jen detailním zkoumáním. A to při běžné kontrole mechanici nedělají, protože pouze zjišťují, jestli poznávací znaky vozu souhlasí s údaji v dokladech k automobilu. „Určitě nelze předpokládat že zloděj vozidla se dostaví k přihlášení vozidla do provozu s údaji, které v tomto nebudou souhlasit, to bychom byly naivní a podceňovali bychom naše zloděje,“ říká Zdeněk Chaloupek. Ministerstvo dopravy chce, aby při přihlašování vozidla byla povinná i kontrola původu identifikátorů. Provádět ji mají stanice technické kontroly. NAOSTRO AŽ ZA ROK

Kontroly původu identifikátorů jsou povinné ve Velké Británii, Holandsku i v Maďarsku. Ministerstvo chce systém příští rok vyzkoušet a naplno ho plánuje spustit v roce 2006. Říká, že v penězích problém není. „Myslím, že peníze nechybějí. V důsledku se finanční zátěž bohužel přenese na následného vlastníka vozidla a na toho, kdo vozidlo registruje do registru, protože náklady zaplatí v rámci prováděné evidenční kontroly,“ řekl ředitel odboru schvalování Josef Pokorný. Kontrola pravosti poznávacích znaků auta by podle zkušeností z ciziny stála nejméně patnáct set korun. Ministerstvo plánuje, že vyškolí pro odhalování podvodů s auty mechaniky a koupí jim potřebnou speciální techniku. „Jsou to přístroje, které zkoumají přídavné sváry, tloušťku laků apod. Tam i počítáme se spoluprací s automobilkami, které nám mohou poskytovat informace o vozidlech,“ uzavřel Pokorný.

NAMÍŘENO NA DOVOZY

Podle odhadů obchody s kradenými autu ročně proteče pět až osm miliard korun. Zdeněk Chaloupek z Asociace vyšetřovatelů krádeží vozidel říká, že se identifikátory automobilů záměrně pozměňují nejčastěji při prvním přihlášení vozu do provozu nebo při změně majitele. „Ve všech těchto stupních, změnách majitelů, převodů vozidla z lokality do lokality dochází k pozměňování identity vozidel a tudíž k legalizaci kradených vozů,“ říká Chaloupek. Ministerstvo však plánuje, že kontrola identifikátorů bude zpočátku povinná jen pro některé majitele vozidel. „Chceme systém nastavit v první fázi tak, aby byla kontrolována vozidla, která jsou jednotlivě dovážena do České republiky. Tam je totiž největší problém z hlediska pozměňování identifikátorů. Teprve v další fázi by ta kontrola měla proběhnout při změně vlastníka,“ vysvětluje Josef Pokorný z ministerstva. Policisté vidí v povinných kontrolách původu identifikátorů dobrou příležitost jak předcházet podvodům s auty. „Uzákonění prověrek identifikátorů při registraci zamezí zprovoznění vozidel, která byla totálně zničená, anebo odcizená v celé Evropě,“ říká policejní rada Vladimír Fišer.

KONTROLA JE DOBRÁ INVESTICE

Zájemci o koupi vozu si mohou nechat prověřit původ jeho identifikátorů už dnes. Službu nabízejí některé soukromé opravárenské firmy. Komerční prověřování je dražší, než mají být prohlídky ve stanicích technické kontroly. Prohlídka u soukromníka trvá minimálně hodinu a půl a stojí přes čtyři tisíce korun. Ovšem ve srovnání s několika settisícovými až milionovými investicemi do koupi vozu je to podle znalců zanedbatelná částka. Pokud se totiž ukáže, že poznávací znaky auta nejsou původní, majitel se s automobilem už nesveze, protože ho nezaregistruje. „Je to vlastně soubor náhradních dílů, které nelze zaregistrovat,“ říká Josef Pokorný.

POČET KRÁDEŽÍ AUT

Z policejních statistik vyplývá, že od ledna do konce září bylo v České republice odcizeno přibližně devatenáct tisíc vozidel. Policisté jich vypátrali zhruba třetinu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít