Minilaptop mění hru

11. června 2008, 14:08 - Bruce Einhorn
11. června 2008, 14:08

Tchajwanská společnost Asustek vyrobila...

Celý podtitul: Tchajwanská společnost Asustek vyrobila globální hit díky zmenšení velikosti, velké výkonnosti a ceně pod tři sta dolarů

V poslední době musejí výrobci počítačů produkovat rychlejší a mnohem výkonnější laptopy. Šéfové tchajwanské společnosti Asustek Computer se však rozhodli zkusit něco jiného. Řekli si, že by někteří lidé mohli chtít jednodušší počítač. A měli pravdu. Od uvedení na trh loni v říjnu se minilaptop společnosti Asustek Eee PC v ceně pouhých tří set dolarů stal na celém světě obrovským hitem. Společnost očekává, že letos prodá pět milionů kusů. „Změnili jsme koncepci,“ říká výkonný ředitel firmy Jerry Shen.
Zároveň se změnilo přijímání Asusteku veřejností. Společnost sídlící v Tchaj-peji se dlouho pohybovala ve zvláštní situaci, která je typická pro výrobce počítačových součástek pro západní technologické lídry. Asustek si nikdy nebudoval vlastní značku podobnou jeho asijským konkurentům, jako jsou Lenovo nebo Acer. Nyní díky úspěchu malého Eee PC a dalším inovacím má Asustek šanci proniknout do vyšší technologické ligy. Společnost prodává minilaptop v USA prostřednictvím Amazon.com a Best Buy, pronikla již na šesté místo na světě mezi výrobci notebooků a v roce 2013 by se chtěla dostat do první trojky. Na prvních třech místech jsou v současnosti společností Hewlet-Packard, Dell a Acer.
Aby Asustek odlišili od ostatních tchajwanských elektrotechnických společností, zaměřili se Shen a jeho šéf, předseda společnosti Jonney Shih, na design. V lednu společnost oddělila výrobní divizi, plnící zakázky pro jiné firmy, a posílila svůj designový tým. V minulém roce učinil Shih profesora Lee Kchuo-kchuna z místní umělecké školy svým konzultantem. Ti dva se setkávali každý měsíc ve Shihově kanceláři u kávy či zeleného čaje a dlouho diskutovali o estetice, filozofii a o technologiích. „Všechno je v životě umění,“ vysvětluje Lee.
Mnoho designérů Asusteku obdivuje unikátní produkty. Společnost spolupracuje s Lamborghini na řadě efektních počítačů, které využívají materiály používané ve sportovních vozech italské automobilky. Designéři Asusteku jsou hrdí na to, že byli prvními, kdo předvedl notebooky potažené kůží. V březnu představili počítač s bambusovým vnějším povrchem, čímž přilákali „zelené“ spotřebitele. Cílem je, říká hlavní designér Jimmy Čchu, „přetvořit notebook z výrobního nástroje na mnohem osobnější produkt“.
Asustek však má před sebou ještě několik velkých výzev, než se bude moci připojit k elitě v oboru. Někteří lidé varují, že úspěch minilaptopu by mohl zhoršit ziskovost Asusteku - jeho zisk činil loni 910 milionů a prodej 24,9 miliard dolarů. Analytik Výzkumného institutu Daiwa Calvin Huang odhaduje, že marže Eee PC se pohybují mezi deseti až patnácti procenty na rozdíl od marží ve výši 21,5 procenta, jež platí pro výrobky celé společnosti. Hewlett-Packard, Acer a Dell však zamýšlejí prodávat podobné přístroje, a proto marže spíše porostou. „Eee PC je významnou inovací v počítačovém průmyslu,“ napsal Huang minulý měsíc, „ale jeho úspěch nemusí být trvalý.“
Analytici se také ptají, zda hlavní proud spotřebitelů nebude považovat výkonnost minilaptopů za příliš malou. Eee PC umožňuje uživatelům chatovat, e-mailovat a surfovat na internetu, nikoli však hrát nejnovější online hry a stahovat videa. „Může to být pouze přechodná módní vlna,“ říká analytik Bryan Ma z výzkumného centra IDC.
Shen a ostatní představitelé Asusteku tyto obavy sdílejí. Společnost má nyní představit vylepšenou verzi Eee PC se větší obrazovkou a s dalšími funkcemi. A kvůli rostoucí konkurenci tchajwanská firma plánuje využít umělecký design a technologická zlepšení, aby zůstala mezi elitou. Shen říká: „Můžeme být v čele trhu.“

Popisek s. 32:
Shih se zaměřuje na design, aby laptopy společnosti Asustek odlišil

Praporek s. 32:
Jeden z analytiků oceňuje „významné inovace“ Eee PC, ale dospívá k závěru, že „jeho úspěch nemusí být trvalý“

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče