Mini Cooper S. Ručně řízená střela země-země

08. března 2004, 00:00 - IVANA SMUTNÁ, VLASTIMIL BAUMAN, PETR VETCHÝ
08. března 2004, 00:00

MÁLOKTERÝ AUTOMOBIL MÁ VE JMÉNĚ ZNAČKY TOLIK PRAVDY JAKO MINI. MINI COOPER JE MALÝ A VE VERZI S JE SAKRAMENTSKY OSTRÝ. BENZINOVÁ ŠESTNÁCTISTOVKA S KOMPRESOREM ZA CENU NEVÍDANÉ SPOTŘEBY S POTĚŠENÍM NA DÁLNICI "NAPRÁSKÁ" KDEJAKÉMU DVOULITRU.

  

O kufru nebo prostoru nemá smysl mluvit. O benzinovém motoru s kompresorem ano! MÁLOKTERÝ AUTOMOBIL MÁ VE JMÉNĚ ZNAČKY TOLIK PRAVDY JAKO MINI. MINI COOPER JE MALÝ A VE VERZI S JE SAKRAMENTSKY OSTRÝ. BENZINOVÁ ŠESTNÁCTISTOVKA S KOMPRESOREM ZA CENU NEVÍDANÉ SPOTŘEBY S POTĚŠENÍM NA DÁLNICI „NAPRÁSKÁ“ KDEJAKÉMU DVOULITRU. Vnější podoba automobilu Mini Cooper je už po léta téměř tatáž. A zde začíná také komerční úspěch nevídaných rozměrů. Jednoduché linie klasického mini vozu, prozrazující rýsovací prkna z šedesátých let, potvrzuje po léta akcentovaná výhoda vozu - kola zasazená až do rohů konstrukce. „Ostré“ esko má na sobě navíc dobře patrné chromované doplňky, bílou střechu a dva silné bílé pruhy na přední kapotě. Interiér je skutečně mini. Většina prostoru uvnitř je věnována cestujícím vpředu a zadní místa jsou jen „do počtu“. Středovému panelu vévodí velikánský rychloměr, zatímco otáčkoměr se poněkud schovává za volantem. Lahůdkou jsou spínače stahování oken a pár dalších v řadě na spodní hraně středové konzole. Všechny spínače jsou chráněny chromovanými kovovými poutky, tak jako to mají piloti těžkých bitevníků, aby náhodou neodjistili bombu nebo palubní kanon. Benzinový agregát vrcholí výkonem podle deklarovaných hodnot v 6000 otáčkách, nejcitelnější nástup akcelerace je ale cítit těsně nad 3500. Ještěže každý stroj je vybaven omezovačem maximálních otáček - emoce z“brutálního“ zrychlování je totiž i pro mírné povahy záhy obtížně ovladatelná. Svou roli na tom má ovšem i hrubý zvuk motoru, který do interiéru proniká v podobě hlasu letitého kuřáka černého armádního tabáku. Samostatnou kapitolou sportovního vozu Cooper je spotřeba. Ta se více než u jiného auta odvíjí od stylu jízdy. Výrobce se ke konkrétním hodnotám vyjadřuje neochotně, a tak nezbývá než uvést vlastní praxi: při nekonfrontačním stylu jízdy se snadno daří ustálit průměrnou spotřebu na sedm litrů. Tak ale stímhle vozem zřejmě nikdo jezdit nebude. Při sportovním stylu spotřeba stoupne na deset až dvanáct litrů. Jízdní vlastnosti Mini Cooperu těží hodně z „vytlače ní“ kol až do rohů konstrukce. I přes přetáčivost, díky lehčí zádi, se automobil drží skvěle ve stopě i ostrých zatáček, pokud řidič podrží motor ve výkonu a hlavně (!) nebrzdí. Základní cena Mini Cooperu S není položkou snadno přehlédnutelnou. Podobnou pozornost si však vůz zaslouží díky dílenskému zpracování, porci bezpečnostních prvků a schopnosti držet cenu během svého stoupajícího věku. + KLADY * vůz se sběratelskou hodnotou * vynikající jízdní vlastnosti * silný motor s kompresorem * obratnost - ZÁPORY * minimální prostor na zadních sedadlech * malý zavazadlový prostor * vysoká pořizovací cena * spotřeba přeplňovaného motoru Zvláštní pozornost zaslouží obratnost a stabilita díky kolům až v rozích konstrukce TECHNICKÉ PARAMETRY A CENA Mini Cooper S Obsah motoru 1600 ccm Počet válců 4 Max. výkon 120 kW Točivý moment 210 Nm Maximální rychlost 218 km/h Zrychlení z 0 na 100 7,4 s Převodovka 6-manuální Spotřeba ve městě neuvedeno S potřeba na dálnici neuvedeno Spotřeba průměrná neuvedeno Provozní hmotnost 1250 kg Délka 3655 mm Šířka 1690 mm Výška 1415 mm Zavazadlový prostor 150 dm 3 Objem nádrže 50 l Cena 681 300 Kč ČÍM VYNIKÁ? Čím Mini vyniká? Krásou, historií, moderní technikou i konzervativností zároveň. Mini Cooper nenabízí ani velký kufr, ani prostupnost terénem. Jde o automobil, který už z výrobního pásu sjíždí sduší a emotivním výrazem. Stává se pak neprodejným rodinným miláčkem. Pro materialisty je ale na místě konstatovat, že vyniká navíc stabilitou a obratností. NA CO TO AUTO JE?

Mini Cooper S je pro radost majitele a stejně tak je inezaměnitelným odznakem milovníka techniky a slušně situovaného člověka. Už je pryč doba, kdy Mini byl vůz, který si jako ojetý kupovaly nezadané venkovské švadlenky. Vzhledem k jeho rozměrům a minimální variabilitě uspořádání interiéru nelze Mini považovat ani za vůz vhodný do firmy. Když si ho ale pořídí majitel reklamní a kreativní agentury, na finančním úřadě ho zřejmě obhájí.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče