Mimořádný Avant

16. října 2009, 05:31 - Tomasz Siwiński, <a href="http://www.e-flotila.cz">e-flotila.cz</a>
16. října 2009, 05:31

Určitě si myslíte, že A4 Allroad je obyčejné A4 Avant s pohonem quattro, trochu větší světlou výškou a několika pozornost přitahujícími doplňky na karosérii. Tedy - máte úplnou pravdu, ale ne úplně…

Foto: e-flotila.cz

Jsem stoupencem automobilů mechanických, ne elektronických. Prostě více důvěřuji kovovým řešením než elektromagnetickým přepínačům. Ale v případě Audi se vždycky odevzdávám na milost a nemilost různým automatům.

Hliníková specifika

Ve spojení s lesklým hliníkem speciálně pro tento vůz navržených disků kol, hliníkových střešních ližin a podvozkových lišt tvoří pěkná čokoládová barva Audi pohledný celek. K tomu LED diody vzadu a vpředu a nový přední nárazník. Přidáme-li k tomu ve srovnání s klasickým Avantem o 37 mm zvýšenou světlost a plastové lemy blatníků, pak máme už všechny poznávací znaky Allroadu pohromadě. Je čas podívat se dovnitř – nejdříve zavazadlový prostor.

490 litrů, to je celkem slušné, ale větší dojem dělá rozdělení nákladového prostoru. Dělená zadní lavice s otvorem na lyže, přepážky a posuvné prvky usnadňující převážení nákladů, to je skvělý patent. Krom toho zde máme ještě rozvíjený pás na dvou sloupcích, díky němuž můžeme znehybnit menší předměty. Ale to není konec patent Audi. Jedním pohybem ruky můžeme z Audi vytvořit nákladní vůz a naopak. Stačí zpoza zadní lavice vysunout textilní mřížku a máme náklaďák; spustíme ji – a je tu osobní auto. Pokračujme však dále v prohlídce zavazadelníku. Horizontální roleta může být rolována pod dvěma úhly, což se hodí, máme-li zavazadlový prostor mohutně zaplněný. I tak jsou pak předměty zakryty před pohledy nepovolaných očí. Jako moučník podlaha zavazadelníku – z jedné strany je pokryta velurem a z druhé gumou. Převážíme-li něco mokrého nebo špinavého, stačí to přeložit a problém je vyřešen.

Já robot

Po téměř speleologické expedici do zavazadelníku jsme se rozhodli ověřit funkci život usnadňujících systémů. Nejdříve otevírání bez klíčku. Stačí přiložit ruku na zámek a Audi se otevírá, přiložíme ještě jednou a auto je zamčeno. Startujeme systémem Start - Stop. Sedadla – mají trochu příliš krátké sedáky, jsou kožená a elektricky nastavitelná. Hned po nástupu do vozu připojíme telefon přes bluetooth – pracuje skvěle. Zapneme automatické stěrače, automatická světla a vzhůru na cestu. Na dálnici zkoušíme tempomat. Jeho obsluha je logická a jednoduchá. Pomocí moderního systému MMI v menu zjišťujeme, co má ještě Allroad automatického. Dálková světla. Nejdříve jednoduchá kontrola, protože silnice je prázdná. Vypínají se a zapínají automaticky s mimořádnou precizností.

Také ve městě, kde je intenzita světla větší, pracují skvěle. Orientaci ztratila jen jednou, když se zapnula v důsledku odrazu světla od značky. Před koncem jízdy po těžkém dni ještě nakonec asistent mrtvého úhlu. Také pracuje skvěle. Aha – ještě panoramatická skleněná střecha – také elektricky otevíraná. Zatím nás elektronika a armáda asistentů nerozčarovala, ale co se stane, až přijdou poruchy těchto systémů; a ony přijdou. Celý tento komplet usnadňující řízení má také vadu – elektronika něco váží a zabírá místo. Proto v A4 není příliš mnoho prostoru. Nadbytek místa není pro nohy, a také chybí nad hlavou. Cestující vzadu mohou sedět pohodlně, ale pod podmínkou, že budou tvrdě vyjednávat s řidičem, aby se posunul vpřed.

Combi v Quattro

A4 Allroad není terénní auto. Není to dokonce ani SUV. Je to jednoduše zvýšené kombi (o 37 mm ve srovnání s verzí Avant) s pohonem na všechna kola. Kryty vpředu a vzadu fakticky chrání pouze část nárazníků a osmnáctipalcová kola nejsou přílišnou výzvou k tomu, abychom se hnali kamenitými cestami. Vyšší světlost a dosti tvrdě nastavený podvozek jsou důvodem toho, že děravé silnice nejsou pro Audi výzvou. Dlouhý chod podvozku neumožnil, aby kola ztratila kontakt s podkladem ani na nepříjemných nerovnostech, ale bylo cítit, že řídíme 1750 kg (s řidičem 1860).

O něco hůře na tom bylo řízení. Volant je příliš velký a sám posilovač pracuje příliš měkce. I když sám při vyšších rychlostech tuhne, je cítit, že není naprosto přesný. Slova uznání ale patří brzdné soustavě a převodovce. Skvěle běhá řazení, ačkoliv jednička je trochu dlouhá. Motor, to je známá pohonná jednotka o sto sedmdesáti koních. Přináší celkem slušné výkony a díky spotřebě kolem osmi litrů také neruinuje peněženku. Má tedy někdo chuť na čokoládové Audi ve flotile?

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče