Milovický zázrak

07. prosince 2015, 09:32 - Dalibor Dostál
07. prosince 2015, 09:32

Park Mirakulum se stal za tři roky nejznámějším zábavním parkem v Česku. Jeho majitel Jiří Antoš přitom začínal jako výrobce nábytku.

Ještě před třemi roky se na pozemcích u středočeských Milovic nacházely zarůstající louky po bývalém tankodromu Sovětské armády. Dnes se v těchto místech rozkládá zábavní park, jehož návštěvnost se blíží k nejnavštěvovanějším hradům a zámkům, jako je Konopiště, Karlštejn nebo Hluboká.

Začátky této přeměny je možné dosledovat až do roku 1987, kdy Jiří Antoš společně se dvěma dalšími kolegy truhláři pod hlavičkou JZD rozjížděl výrobní a restaurátorskou dílnu.

„Nabídka těchto služeb byla tehdy omezená, poptávka naopak enormní. Už to zní jako film pro pamětníky, ale chvíli jsme fungovali i v úzké spolupráci s Mezinárodním svazem žen. Byli jsme takový stát ve státě. S určeným zřizovatelem, ale de facto s velkým prostorem pro práci,“ vzpomíná Jiří Antoš.

Po listopadu 1989, na který podle svých slov čekali jako na smilování, byli dost možná první truhlářskou firmou, alespoň v Praze. Hned první výrobky putovaly na německý trh, jenž se stal pro firmu klíčovým. Postupně získávali zákazníky například z Francie, Rakouska, Nizozemska a USA . Zboží putovalo dokonce i do Japonska. „Německá kvalita a německé ceny za české odměny,“ charakterizuje Jiří Antoš, díky čemu jeho firma zaznamenala v 90. letech rychlý růst.

S rostoucí poptávkou nejdříve řešili zvyšování výrobní kapacity pronajímáním větších a větších dílen, až se rozhodli koupit vlastní dostatečné výrobní prostory. Postupně proto přesunuli výrobu z Prahy do Turnova se skladem a vzorkovnou v Milovicích.

Jenže ani kvalita ve výrobě nábytku nezaručila dlouhodobý úspěch. Trh začal stagnovat, zákazníci toho využili a tlačili na cenu, ke všemu klesal i kurz eura, na kterém byla exportní firma do jisté míry závislá.

Místo nábytku zábava

„Delší dobu jsem proto přemýšlel o změně výrobního programu, až nastal ten správný čas. Přeorientovali jsme se na výlučný produkt, kde tolik nehrozily dumpingové ceny na úkor kvality. A to i díky složitým výběrovým řízením, povinné certifikaci a podobně,“ podotýká Jiří Antoš.

Zábava táhne
Vedle Mirakula v Česku v posledních letech vyrostla také další rodinná zábavní centra. Jejich vznik ukazuje na to, že segment zábavy je pro řadu investorů stále zajímavější.

Do interiérů je situovaný například brněnský Wikyland, kde najdou návštěvníci skluzavky či trampolíny. Podobně je laděný i pražský Fun Park Žirafa.

Trochu jiným směrem jsou zaměřené Dinoparky s pohyblivými modely dinosaurů, které buduje společnost West Media. Osm poboček se nachází nejenom v České republice, ale i na Slovensku a ve Španělsku.

Letos se nově otevřel Duhový park nedaleko Kouřimi, který nabízí i lachtany nebo papoušky.

Obří investici do zábavy slibuje také bývalý ředitel pražské zoo Petr Fejk, který plánuje založení největšího zábavního parku ve střední Evropě s padesáti velkými atrakcemi.

V roce 2006 padlo definitivní rozhodnutí přeorientovat se na výrobu dětských hřišť a herních komponentů. A s ním i zaměření na akátové dřevo a domácí trh, který není ovlivňován kurzovými výkyvy. Akátové dřevo má velmi dobrou odolnost proti dřevokaznému hmyzu a houbám způsobujícím hnilobu, vyznačuje se i vysokou pevností a vynikající odolností povrchu. Proto má dlouhou životnost i bez povrchové úpravy. Hrací prvky z tohoto materiálu jsou tedy nejenom trvanlivější, ale i výrazně méně náročné na údržbu.

„Díky tomu jsme rychle získali velký podíl na trhu, ačkoli jsme do tohoto segmentu naskakovali relativně pozdě. Nyní za sebou máme přes dva tisíce realizací,“ konstatuje Jiří Antoš. Další velkou výhodou bylo, že se jednalo převážně o zakázky pro státní sektor, takže odpadla starost s vymáháním dlužných částek a neuhrazenými fakturami.

Od výroby dětských hracích prvků už byl jen krok k vybudování dnes nejznámějšího zábavního parku v České republice. „Po několika návštěvách kvalitních dětských parků v Německu, kam jsem často jezdil obchodně, mi došlo, že podobný koncept v České republice chybí. Mohl jsem využít zkušenosti své i svého týmu. A mimo jiné zúročit fakt, že jsem otcem čtyř dětí,“ vysvětluje Jiří Antoš.

Park vznikl v Milovicích, kde měl podnikatel již předtím nakoupené pozemky. Výhodou byla i poloha města v trojúhelníku Praha, Liberec a Hradec Králové, pár kilometrů od mladoboleslavské a královéhradecké dálnice. S odkazem na proměnu bývalého tankodromu Jiří Antoš park pojmenoval Mirakulum, z latinského slova pro zázrak.

„I přesto, že jsem v Německu navštívil několik parků s podobným zaměřením, Mirakulum není ani náznakem jejich kopií. Při hledání herní atraktivity a tváře parku jsme šli vlastní cestou,“ popisuje podnikatel. Navíc se nesnažil vytvořit ryze dětský park, ale park rodinný. Veškeré atrakce jsou přístupné všem věkovým kategoriím. Pro dospělé návštěvníky jsou určené i piknikové louky, kde je dostatek posezení, stínu i pestré občerstvení.

„Věříme v návštěvy celých rodin, což pro děti právě v dnešní době může znamenat výjimečnou hodnotu samu o sobě. Právě rodiny by měly Mirakulum vnímat jako takovou oázu,“ vyzdvihuje Jiří Antoš. Dospělé návštěvníky láká také na pestrou kuchyni mnoha chutí a barev, kryté louky s lehátky, grilovací plácky nebo bezplatné Wi-Fi.

Park se liší od podobných zařízení rovněž svým zaměřením na přírodu. „Protože dřevo je součástí přírody. A její poznání, pochopení a ochrana je právě v této době extrémně zapotřebí. Nedávno jsem někde četl, že deseti- a víceletým dětem se přezdívá generace sklopených hlav. Kvůli neustálému využívaní moderních komunikačních technologií. My sázíme na dětskou energii a fantazii, kterou neotupí ani nejdokonalejší technologie,“ říká Jiří Antoš.

Mirakulum se pro veřejnost naostro otevřelo v roce 2012, na přelomu srpna a září. „Takže šlo vlastně o konec sezony. Když jsme již za týden překonali první tisícovku návštěvníků denně, a to se podařilo velice rychle, málem jsme si z toho sedli – doslova a do písmene – na zadek,“ zmiňuje Jiří Antoš.

Tisíc hotovek denně

Od té doby se park se rozšířil více než třikrát, stejně jako počet hracích prvků. Ještě vyšší rychlost zařadili v Mirakulu v případě sociálního zázemí a stravovacích provozů. O tom svědčí i to, že největší investicí v letošním roce byla nová, špičkově zařízená kuchyně s kapacitou až 1200 hotových jídel denně. Kromě toho též vodní svět, který nabídl podmínky pro návštěvu parku i ve dnech největších veder.

Právě sázkou na kvalitu a zázemí pro návštěvníky se stalo Mirakulum nejznámějším zábavním parkem v České republice, přestože v tomto oboru nešlo o první projekt.

Rozlohu i počet hracích prvků bude park rozšiřovat také v dalších letech. A pracuje se rovněž na zastřešené části Mirakula. Zatím je park otevřený v sezoně od jara do podzimu. V zimě proto nastupují řemeslníci, zahradníci, projektanti a stavebníci. Příprava na sezonu 2016 začala.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče