Miloslava Pošvářová: I ponížení nakonec posílí

04. června 2014, 13:21 - Hana Boříková
04. června 2014, 13:21

Politika je poslední možnost, jak oponovat lidem, kteří rozkrádají stát, říká známá rebelka Miloslava Pošvářová. Během posledních pěti měsíců byla vyhozena z ŘSD a následně odešla z postu poradkyně ministra dopravy Antonína Prachaře, který o její rady nestál. Na senátorku bude kandidovat v Brně za Zelené.

E15.cz: Proč jste se rozhodla vrhnout do politiky?

Poté, co jsem byla vyhozena z ŘSD, nemám žádné profesní uplatnění. Nemůžu pracovat pro stát, pro zhotovitele to nepřichází v úvahu. Protože akademická sféra je u nás silně provázaná se státem i se stavebními firmami, nemohu pracovat ani tam. Chtěla jsem proto odejít do zahraničí.

Když jsem před dvěma měsíci dostala nominaci na cenu Charty 77 za občanskou statečnost, začala jsem se bavit s těmi lidmi, kteří mě nominovali. A oni se ptali, kdo bude oponovat lidem, kteří rozkrádají stát. Politika je poslední možnost. A proč kandiduju za Zelené? Dopravní stavby s nimi úzce souvisejí. Myslím si, že v mnohém mají pravdu. V mnohém ale také možná ne. Protože nemají informace. A ty mám já.

E15.cz: No právě. Zelení jsou často vnímáni jako ti, kteří důležitým dopravním stavbám brání…

Je otázka jestli brání stavbám nebo brání stavbám, které jsou špatně navržené. Když si vezmete případ dálnice D8, tam je pochybení státu už v trasování dálnice evidentní. Sesuv půdy ukazuje, že dálnice měla vést v tunelech a nakonec by ani nebyla dražší. Pokud se mi podaří získat všechny informace, velmi brzy se veřejnost dozví, jak to s D8 bylo. Těch případů je ale více.

E15.cz: Jenomže ekologické sdružení Děti země teď zablokovalo opravy dálnice D1 a Zelení prosazují oddálení východní části Pražského okruhu, což by jej zablokovalo na další roky..

Modernizace D1 v jednotlivých etapách vykazuje výrazné chyby. Na ty jsem celou dobu upozorňovala a dokumentace se neopravila. Jestli tím vznikne prostor, jak dát dokumentaci do pořádku tak, aby byla správně a omezí se tak vícepráce, bude to jenom dobře.

Pražský okruh je potřeba dostavět co nejdříve. Obecně se tady politikům nevěří, protože jsou lidé soustavně obelháváni. Je třeba podívat se na všechny argumenty. A mluvit otevřeně. Myslím, že se dá najít cesta. Já jsem zvyklá nejen kritizovat, ale říci i jak to dělat. Myslím si, že i přes Zelené je možné sjednat nápravu v resortu dopravy.

E15.cz: Politika je umění kompromisů. V tom vy ale právě nevynikáte..

Senátorka není pozice ke kompromisům. Když budu mít možnost veřejně diskutovat některé otázky, občané si uvědomí, jak jsou manipulováni. Já budu chtít vysvětlení, proč stát nekoná tak, jak by měl.

Senátorka není pozice ke kompromisům, říká Pošvářová (zdroj konstrukce.cz)

E15.cz: V čem konkrétně?

Proč se draze opravuje D1, proč se nestaví dálnice D8, proč ŘSD neuplatňuje penále za pozdní termíny na dálnici D3, proč neobstarává důkazy pro arbitráž o D47. Budu se ptát, proč se nevyužívá typizace staveb mostů, kterou jsem vypracovala, proč neplatí nové obchodní podmínky, nové smlouvy se zhotoviteli a s projektanty a tak dál.

Jak stavět smysluplně

E15.cz: Vy kritizujete dopravní stavby snad už deset let. Neříkejte, že je to pořád stejně špatné.

Krize toho příliš nevyřešila a nevyužila se doba, kdy bylo možné nastavit systémové změny. Jakmile se do systému dají dotace, zase se přitáhne pozornost různých zájmových skupin. Snad by bylo lepší, kdyby žádné finance nebyly a my získali čas postavit se na nohy. V rámci NERVu (poradního sboru Nečasovi vlády pro boj s korupcí) jsem před třemi lety vypracovala koncepci, co se má udělat, aby se začalo stavět smysluplně.

Především je potřeba vytvořit rovnováhu mezi zhotoviteli a státem, a to se pořád nedaří. ŘSD se musí stát silným hráčem. Teď je investor naprosto paralyzovaný, nekvalifikovaný a manipulovatelný. Před rokem a půl jsem nastoupila na ŘSD, a to, že jsem byla nepohodlnou, mě utvrzuje v přesvědčení, že jsem se takovým hráčem stala.

Spolupracující a slabí jedinci nikomu nevadí. Dnes už všichni vědí, jak nastavit systém, aby začala výstavba silnic fungovat normálně. Na to potřebujete tři roky: první rok se vám budou všichni smát, druhý rok je zlomový - musíte mechanismy přenastavit, třetí rok se v tom nastaveném systému utvrdíte a už pojedete - v novém duchu.

E15.cz: Proč to tedy nejde?

Zhotovitelé tomu budou bránit do posledního dechu. A pokud se bude ministr dopravy obklopovat lidmi, kteří nejsou v oboru uznávanými odborníky a zároveň mají morální kredit, nic se nezmění. Laici nemohou napravovat něco, čemu nerozumí a musí si nechat radit. My nejsme ve stavu, kdy potřebujeme silné manažery, kteří dokážou řídit výrobu jogurtů stejně jako ŘSD. My jsme ve stádiu naprostého rozpadu, kdy potřebujete právě ty odborníky. Odborníci jsou.

Muselo by se sáhnout i mezi zhotovitele, i mezi nimi najdete lidi, kterým se stávající stav nelíbí a považují jej za patovou situaci. Všechny stavební firmy nelze házet do jednoho pytle. Jsou i zástupci ve vedení velkých firem, kterým leze současná nenormální situace krkem. Byli by ochotní státu pomoci.

E15.cz: Po Praze kolují historky, že Vaše odstranění z ŘSD stálo 80 milionů. Vážně máte tak drahou hlavu?

Vím to. Vyšetřuje to policie. Ta suma je sympatická …

E15.cz: Kandidujete v Brně. Co bude Vaše téma?

Je nutné aktivněji zasáhnout do napojení Brna na dálnici D1 a řešit důvody odsunu brněnského nádraží. Je třeba rozkrýt pozadí – pozemky, zájmy investorů a jiných bafuňářů, kteří na tom chtějí vydělat. Nádraží by mělo zůstat v centru. Technicky se to dá řešit a není možné, že to bude dražší než odsunutá varianta. Velmi ráda se seznámím s analýzami a cenami, které nechalo vypracovat město. Vím, jak se s analýzami a studiemi manipuluje. Řešit se musí také katastrofální dopravní spojení například Brna se Znojmem, nebo Brna a Vídně.

E15.cz: Vnímáte cenu Charty 77 za občanskou statečnost jako satisfakci za to, jak jste během pěti měsíců skončila v ŘSD a následně i na ministerstvu dopravy?

Když jsem cenu přebírala, neodpustila jsem si proslov na téma ponížení. Nejhorší není fyzická bolest nebo obava ze smrti, dokonce ani vlastní smrt, ale je to ponížení, ztráta hodnoty, vlastní ceny. Proto to ti mocní dělají. Snaží se vás odehnat od stáda, abyste jej nenakazila svými myšlenkami. Nejlepší je člověka dehonestovat, aby začali i ostatní o vás pochybovat. Ponížení má ale i druhou stranu – utvrzuje vás, že máte pravdu. Jinak by to těm mocným nestálo za to. Zpětně vás to posílí v názorech a utvrdí Vás to, že to nesmíte vzdát.

E15.cz: Na ŘSD se Vám říkalo Johanka. Víte, jak dopadla?

Jestli zase nebudu využita a odhozena? To je jako z té bajky. Liška jde a vidí hrozny. Jsou ale moc vysoko, tak si řekne, že se nebude snažit, protože jsou stejně kyselé. Já si v takové situaci beru žebřík a horolezecké náčiní a zkouším, jestli jsou hrozny opravdu kyselé.


Čtěte také:

Pošvářová na dopravě končí, Prachař ji měl obvinit z krádeží

Pošvářová: Za drahé silnice nemohou stavební firmy, ale slabý stát

Vyhozenou Pošvářovou nahradí na ŘSD 65letá laborantka Birmbaumová

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče