Miliardy do drátů

15. září 2011, 13:13 - Vadim Fojtík
15. září 2011, 13:13

Evropa bude muset v nejbližších deseti letech investovat do modernizace rozvodných sítí zhruba 150 miliard dolarů, tvrdí šéf koncernu ABB

Německo se před časem rozhodlo zavřít všechny své jaderné elektrárny a hledat jiné zdroje energie, především pak v té „zelenější“ zdrojové základně. Pokud se k Němcům bude chtít přidat i zbytek Evropy, bude to patrně velký problém. Jak tvrdí šéf nadnárodního koncernu ABB Joseph M. Hogan, „starý“ kontinent se v budoucnu bez jádra neobejde.

Společnost ABB se soustředí především na dva klíčové obory, a to je energetika a automatizace, kromě jiného robotika. Kterým směrem se budou tyto obory vyvíjet v následujících letech? Co se týká energetiky, lze předpokládat velké investice do přenosové rozvodné soustavy. Další finance budou směřovat do výstavby ekologických zdrojů energií, a to zejména v Evropě. V oblasti automatizace je důležitou oblastí robotika, tedy především to, co tyto stroje umí a jak jsou provozně efektivní. Dalším důležitým směrem jsou pohony a motory, zde samozřejmě jde také o jejich co nejlepší energetickou efektivnost, aby splnily veškeré evropské normy.

V posledních zhruba dvou letech je ABB velmi aktivní v oblasti elektromobility. Jsou elektromobily skutečně dlouhodobě perspektivní jako alternativa ke spalovacím motorům, nebo jde jen o módní trend, který do pár let odezní? Vzhledem k cenám ropy, které přesahují hranici sta dolarů za barel, a také vysokým cenám zemního plynu a stejně tak v souvislosti s klimatickými změnami nejsou elektromobily žádnou přechodnou módou. Je ale zapotřebí vyřešit některé technické záležitosti, to se týká hlavně uchovávání, kumulace elektřiny.

Co dalšího kromě malé kapacity brání většímu rozvoji elektromobilů v Evropě, potažmo ve světě? Za nejzásadnější považuji dva omezující faktory. Prvním je pořizovací cena vozidel na elektřinu: jsou velmi drahá, mnohem dražší než ostatní automobily. Druhým omezujícím faktorem pro jejich masivnější rozvoj je malá dojezdová vzdálenost, zhruba kolem sta kilometrů, navíc v závislosti na počasí. Když je totiž chladno, dojezd se ještě snižuje.

ABB se snaží být lídrem v elektromobilitě. Kdy si vozidlo na elektřinu pořídí i šéf koncernu? Předpokládám, že si elektromobil koupím nejdéle v následujících třech letech.

Trhem v posledních měsících hýbe i rozhodnutí Německa vzdát se jádra. Jak moc to ovlivní evropskou energetiku? Myslím si, že to bylo velmi dramatické rozhodnutí, které ukazuje na silné odhodlání německé vlády a obyvatel přesunout se k ekologickým zdrojům energie. ABB se toho bude účastnit, protože současně s masivnějším přechodem k obnovitelným zdrojům budou zapotřebí i velké investice do rozvodných sítí a přenosové soustavy. Musíte přece vyrobenou elektřinu nějak rozvádět. A ABB v tom má sehrát velkou roli.

Německý odklon od jádra je tedy pro byznys ABB velmi vítaným a pozitivním rozhodnutím? Ještě nebylo, ale může být. Bude to záviset na množství investic do přenosové a rozvodné soustavy v Německu.

O jak velké investice se bude jednat? Nemám přesné číslo, ale určitě to budou muset být miliardy dolarů. Podle nezávislé studie banky Goldman Sachs bude jen v Evropě zapotřebí investovat v následujících deseti letech do zdejších rozvodných soustav 150 miliard dolarů.

Jaký podíl na investicích chcete získat? Samozřejmě chceme, aby byl co nejvyšší. Vzhledem k tomu, že náš podíl dodávek zařízení pro přenosové soustavy je asi dvacet až třicet procent, rádi bychom jej udrželi.

Bude vůbec Německo schopno nahradit výpadek jádra jinými zdroji? Nejsem odborník na německou energetiku, odklon od jádra ale zcela jistě znamená silný tlak v oblasti poptávky po elektřině. Německo to bude muset pravděpodobně řešit silnými investicemi do obnovitelných zdrojů, především do větrné a solární energie, a potom dovozem elektřiny, a to v mnohem větším objemu, než dováží doposud. Navíc je zde obrovský důraz na technologie související s dramatickými úsporami energií.

A co zbytek Evropy, může si dovolit stejné rozhodnutí jako Němci? Obejde se kontinent bez jaderné energetiky? Evropa jako celek se bez jádra neobejde. Například samotná Francie vyrobí sedmdesát procent energie v jaderných elektrárnách, odklon by mimo jiné musela provázet obrovská investice do alternativních zdrojů, rozvodných sítí, a navíc by trval spoustu let.

V souvislosti s investicemi do modernizace a výstavby rozvodných sítí se hovoří i o tzv. smart grids, nikdo ale stále ještě nedefinoval, co to přesně znamená… V různých částech světa se inteligentní sítí myslí něco jiného. Jednak se na ni lze dívat jako na přenosovou soustavu, ta již do jisté míry inteligentní je, umožňuje oboustranné proudění elektřiny, je zde velmi důmyslný monitoring, používají se velmi sofistikované softwary. Druhá věc je distribuce, rozvod elektrické energie. Pokud bych měl definovat, co znamená smart grids, rozdělil bych to podle třech vlastností, podmínek. Jednou z nich je oboustranný tok elektřiny. Na konkrétním případě to znamená, že pokud mám na střeše svého domu umístěn fotovoltaický panel, potřebuji, abych mohl elektřinu do sítě nejen dodávat, ale v případě potřeby ji i odebírat. S tím souvisí i druhá potřebná vlastnost sítě, a to je digitální měření a stanovené způsoby účtování. A tou třetí, poslední, je zahrnutí konceptu e-mobility, tedy aby i elektromobily mohly elektřinu ze sítě nejen odebírat, dobíjet baterie, ale v případě potřeby ji naopak do sítě dodávat.

Evropská energetika se v posledních letech dramaticky mění. Znamená to posílení některých výrobních programů a naopak útlum jiných? Co se týče jaderné energetiky, tady to velký vliv na koncern mít nebude, protože se podílí na celkových tržbách koncernu ABB dvěma procenty. Samozřejmě změna bude pravděpodobně v oblasti sítí, v souvislosti s plánovanými investicemi, ale k růstu dochází v celém našem portfoliu.

Přijel jste poprvé do České republiky. Je to standardní inspekční cesta, nebo jste během návštěvy vyjednával o nějaké významné akvizici? Především jsem přijel, abych se setkal s týmem ABB ČR, a také s co nejvíce zákazníky. Žádný konkrétní kontrakt jsem podepsat nepřijel.

Jaké jsou tedy aktuální plány ABB v Česku? Před nedávnem jsme koupili pražský závod Polovodiče, firma, jak již vyplývá z jejího názvu, vyrábí výkonové polovodiče. Do dalšího rozvoje závodu chceme investovat 12,5 milionu dolarů, aby mohl vyrábět i jiné typy výkonové elektroniky. Celkem za dobu svého působení investovalo ABB v Česku zhruba 200 milionů dolarů. V investicích chceme pokračovat i v dalších letech.

Kolik zde investuje v příštím roce? Zatím ještě nevím, rozpočet teprve připravujeme.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče