Miliardové ztráty České pošty mají zaplatit její konkurenti

16. března 2012, 14:39 - Profit, TZ
16. března 2012, 14:39

Expertní skupina Svazu spedice a logistiky ČR vydala své stanovisku k projednávání návrhu Poštovního zákona. Ten jde dnes do druhého čtení v Poslanecké sněmovně a je pro poskytovatele přepravních služeb zcela neakceptovatelný.

Foto: Profimedia

Svaz tvrdí, že balíkové služby jako DPD, Geis Parcel, GLS, PPL nebo kurýrní služby UPS, DHL Expres, Fedex, TNT by měly nově platit ztráty České pošty (odhad České pošty je přitom cca 2 mld ročně). Pošta tak bude moci vygenerovat jakoukoliv ztrátu a ta bude rozpočítána mezi její konkurenty. Je jasné, že tato ztráta je nekontrolovatelná. Navíc ztráta ČP má být placena jejími konkurenty z jejich dosažených obratů nikoliv zisku.

Příklad situace po schválení nového zákona: ČP poveze balík do „horské vesnice“ a vygeneruje ztrátu. Do stejné vesnice jezdí i jiný balíkový/kurýrní přepravce a vygeneruje stejnou ztrátu jako ČP. Tento balíkový přepravce si svoji ztrátu „X“ ponechá a navíc zaplatí přes kompenzační fond i ztrátu „X“ České poště. Ztráta z doručení do této horské vesnice tak bude pro balíkového přepravce „-2X“ zatímco ČP bude mít zisk nebo minimálně pokryté náklady. Za těchto podmínek se jedná o zcela nerovné podnikatelské prostředí.

Hospodaření České pošty v rámci poskytování základní služby není schopen nikdo zkontrolovat, což bylo nakonec konstatováno i v důvodové zprávě předkladatele k zákonu, kdy jako argument pro nezapojení státního rozpočtu byla použita tato argumentace: „Varianta 1 představuje potenciální zátěž pro schválený státní rozpočet, neboť je třeba předem odhadovat výši čistých nákladů při přípravě státního rozpočtu. Dále je rizikem případné neefektivní nebo neúčelné poskytování a zajišťování základních služeb ze strany držitele poštovní licence, neboť má „jistotu“ úhrady čistých nákladů ze státního rozpočtu, ve kterém bude předběžná částka na úhradu čistých nákladů předem rozpočtována.“ Předkladatel tak vidí hrozby pro státní rozpočet, ale mlčky předpokládá, že privátní subjekty budou tyto náklady hradit bez možnosti účinné obrany proti vyčíslené sumě.

Svaz spedice a logistiky připravil v rámci expertní skupiny (zastoupeni např. DPD, Geis, GLS, PPL a další) pozměňovací návrhy k zákonu a po dohodě s Českou asociací mezinárodních expresních přepravců (DHL, UPS, FEDEX, TNT) je předal do PS. Bohužel existuje silná „poštovní lobby“ a to i mezi některými poslanci a státními úředníky, která má zájem nově „regulovat“ liberalizovaný trh a dotovat ztrátu ČP z peněz jejich konkurentů. Hlavní osobou, která celý proces přípravy zákona řídila je ing. Řehola z MPO, který je zároveň členem dozorčí rady České pošty.

V případě, že nový zákon projde lze ze strany členů Svazu spedice a logistiky i dalších subjektů očekávat ústavní stížnost, stížnost k Evropské Komisi a lze očekávat i arbitráže proti České republice ze strany zahraničních vlastníků některých společností kvůli znehodnocení investic. Negativně by se nový zákon projevil i v cenách přeprav pro zákazníky, jelikož příspěvky do kompenzačního fondu a náklady na změny softwaru a účetnictví výrazně navýší náklady přepravních společností.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče