Miliardová mela na dálnici D3. ŘSD chce penále za zpoždění

08. června 2014, 10:55 - Hana Boříková
08. června 2014, 10:55

Stamilionové penále bude požadovat po stavebních firmách Ředitelství silnic a dálnic (RSD) za nedodržení termínu na dálnici D3. „Sankce budeme vymáhat a nic na tom nemění to, že na nás zhotovitelé vytáhli silný kalibr,“ říká ředitel ŘSD Jan Kubiš. Dodavatel stavby (Strabag, Metrostav a Eurovia CS a Inžinierské stavby) naopak uplatňuje po ŘSD odpovědnostní závazky ve výši 1,2 miliardy korun.

„Na všechny požadavky zhotovitele si necháme udělat posudky, včetně oponentních. Zhotovitel si naúčtoval například náklady na pojištění nebo bankovní záruky, ostrahu a podobně z důvodu prodloužení stavby. Už teď si troufám říci, že velká část z vyčíslených závazku nebude uznána,“ dodává šéf ŘSD. Je tak možné, že případ dálnice D3 skončí u soudu.

Stavební firmy se nechtějí k průběhu jednání s investorem vyjadřovat. „Výměnu vzkazu prostřednictvím médií nepovažujeme za vhodný prostředek pro řešení jakýchkoli obchodních sporů. Stavbu nelze dokončit z důvodu soudního rozhodnutí, na jehož základe byly zastaveny stavební práce na jednom z úseku,“ uvedla mluvčí Strabagu Edita Novotná.

Pětadvacetikilometrový úsek dálnice D3 v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí byl uveden do provozu už loni v červnu, přestože vykazoval řadu nedodělků (například chybějící ploty, navigační tabule, vady vozovky atp.).

Až čtyři miliony za každý den prodlení

Pro uplatnění penále je ovšem rozhodný termín předání ŘSD. Ten byl podle smlouvy 27. září 2013. ŘSD úsek nepřevzalo dodnes. „Přebírání stavby právě probíhá,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. ŘSD má ze smlouvy nárok na dva až čtyři miliony za každý den prodlení.

Problém s pozdním předáním D3 řešil už bývalý ředitel ŘSD David Čermák, kterého v září odvolal provizorní ministr dopravy Zdeněk Žák. „Už v minulém roce jsem avizoval,že pokud nebude dodržen termín, ŘSD musí uplatnit penále. Zhotovitele jsem zároveň upozornil na to, že ŘSD uhradí odpovědnostní závazky odpovídající reálně vynaloženým nákladům s přiměřenou marží. Z toho titulu mi připadá 1,2 miliardy absolutně nereálné,“ říká David Cermák.


Čtěte také:

Miloslava Pošvářová: I ponížení nakonec posílí

Sněmovna projedná bonus za výkup pozemků pro stavby dálnic

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového…
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Patentové skici odhalují malý dvoumístný sporťák značky Honda
Technologie
Aukro chystá změny. Na konci měsíce začne migrace a služba bude desítky hodin nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít