Miliardová mela na dálnici D3. ŘSD chce penále za zpoždění

08. června 2014, 10:55 - Hana Boříková
08. června 2014, 10:55

Stamilionové penále bude požadovat po stavebních firmách Ředitelství silnic a dálnic (RSD) za nedodržení termínu na dálnici D3. „Sankce budeme vymáhat a nic na tom nemění to, že na nás zhotovitelé vytáhli silný kalibr,“ říká ředitel ŘSD Jan Kubiš. Dodavatel stavby (Strabag, Metrostav a Eurovia CS a Inžinierské stavby) naopak uplatňuje po ŘSD odpovědnostní závazky ve výši 1,2 miliardy korun.

„Na všechny požadavky zhotovitele si necháme udělat posudky, včetně oponentních. Zhotovitel si naúčtoval například náklady na pojištění nebo bankovní záruky, ostrahu a podobně z důvodu prodloužení stavby. Už teď si troufám říci, že velká část z vyčíslených závazku nebude uznána,“ dodává šéf ŘSD. Je tak možné, že případ dálnice D3 skončí u soudu.

Stavební firmy se nechtějí k průběhu jednání s investorem vyjadřovat. „Výměnu vzkazu prostřednictvím médií nepovažujeme za vhodný prostředek pro řešení jakýchkoli obchodních sporů. Stavbu nelze dokončit z důvodu soudního rozhodnutí, na jehož základe byly zastaveny stavební práce na jednom z úseku,“ uvedla mluvčí Strabagu Edita Novotná.

Pětadvacetikilometrový úsek dálnice D3 v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí byl uveden do provozu už loni v červnu, přestože vykazoval řadu nedodělků (například chybějící ploty, navigační tabule, vady vozovky atp.).

Až čtyři miliony za každý den prodlení

Pro uplatnění penále je ovšem rozhodný termín předání ŘSD. Ten byl podle smlouvy 27. září 2013. ŘSD úsek nepřevzalo dodnes. „Přebírání stavby právě probíhá,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. ŘSD má ze smlouvy nárok na dva až čtyři miliony za každý den prodlení.

Problém s pozdním předáním D3 řešil už bývalý ředitel ŘSD David Čermák, kterého v září odvolal provizorní ministr dopravy Zdeněk Žák. „Už v minulém roce jsem avizoval,že pokud nebude dodržen termín, ŘSD musí uplatnit penále. Zhotovitele jsem zároveň upozornil na to, že ŘSD uhradí odpovědnostní závazky odpovídající reálně vynaloženým nákladům s přiměřenou marží. Z toho titulu mi připadá 1,2 miliardy absolutně nereálné,“ říká David Cermák.


Čtěte také:

Miloslava Pošvářová: I ponížení nakonec posílí

Sněmovna projedná bonus za výkup pozemků pro stavby dálnic

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla…
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Galerie: Co všechno vás čeká v běžném provozu, když si pořídíte Ladu Niva?
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s novým tříválcem
Technologie
Malý iPhone SE nebyl nikdy takhle levný. Operátoři šli s cenou výrazně níž než Apple
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Shigeru Kumekawa: nová Bravia A1 je nabitá tou nejlepší technologií, říká prezident Sony Europe (rozhovor)
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít