Microsoft si vyžádá vaši zdravotní kartu

10. října 2007, 13:21 - Robert D. Hof
10. října 2007, 13:21

Jeho nová služba ukládá vaše údaje na jednom místě...

Celý podtitul:
Jeho nová služba ukládá vaše údaje na jednom místě - a díky reklamám při vyhledávání by se to mohlo vyplatit

Vstoupíte do lékařského střediska a jste tváří v tvář paradoxu moderní medicíny. Za pultem recepce jsou všechny druhy vrcholné technologie. Scannery počítačové tomografie. Přístroje na měření EKG. Aparáty na měření hustoty buněk. Ale když přistoupíte k pultu, abyste se ohlásili, podnikáte zároveň výlet nazpět v čase. Recepční vám podá podložku na psaní a formuláře k vyplnění. Po bůhvíkolikáté vyplníte své jméno a údaje o věku, alergiích, celkové anamnéze, prodělaných nemocích a podobně. I přes veškerou průlomovou technologii v lékařství, lékařské záznamy zůstávají anachronismem…

To se změní díky většímu počtu společností, které se snaží převést lékařské záznamy do digitálního věku. Skupina WebMD Health a pojišťovny, například Aetna, United HealthCare a WellPoint, poskytují elektronické „lékařské karty“ svým pojištěncům už léta. Nejnověji se velcí zaměstnavatelé - například Wal-Mart a AT&T - zavázali k nabízení elektronických systémů zdravotních záznamů. Revoluční Health Group, vedená bývalým šéfem America Online Stevem Casem, se pokouší prorazit na trh; podobně jako se o to snaží vyhledávací gigant Google.
Nyní se do potyčky zapojuje Microsoft. Softwarový gigant si na 4. října naplánoval zahájení služby s podporou vyhledávačů, aby pomohl pacientům pospojovat roztříštěné části informací o zdravotní péči, počínaje laboratorními výsledky a záznamy o předepsaných lécích po rentgenové snímky a denní výsledky měření krevního tlaku či záznamy o alergiích. V obavě, že pacienti jsou velmi citliví, co se týče poskytování velmi osobních údajů do paměti počítačového serveru, který je potenciálně otevřený nežádoucím zrakům, Microsoft slibuje, že pacienti budou sami kontrolovat přístup k vlastním zdravotním záznamům.
Záležitosti související se soukromím nejsou jediným důvodem, proč bude mít Microsoft s rozjedem služby obtíže. Zdravotní záznamy pacientů odolávají informačním technologiím podobně jako běžné nachlazení odolává léčení. Lékaři s malými praxemi nejsou vždy naklonění investovat do počítačových systémů, když není jasné, zda by se to vyplatilo. A jen několik nemocnic se rozhodlo zavést systémy k získávání údajů od pacientů elektronicky.

NOVÉ VYROVNÁNÍ

Pravděpodobně největší překážkou přesto zůstává neexistence skutečného ekonomického stimulu k digitalizaci údajů. Zaplatit za počítače, které zvládnou uložení lékařských údajů, nehledě na vyškolení pracovníků kanceláří k využívání systému, to stojí peníze. A finanční návratnost je přinejmenším nejistá. Doktor Robert A. Jenders, internista, jenž zároveň pracuje v lékařském informačním oddělení lékařského centra Cedars-Sinai v Los Angeles, říká, že iniciativy podobné té Microsoftu jsou povzbuzující. Ovšem objem školení, potřebných k zavedení počítačového systému, by mohl časově vytíženým praktickým lékařům přinést více potíží než kladů. „Jejich ordinace výborně fungují, tak jak jsou,“ říká Jenders, „a čas jsou peníze.“ Microsoft se přesto domnívá, že by mohl uspět tam, kde ostatní narazili. Změnil ekonomické vyrovnání tak, že nemocnice a lékaři by nemuseli investovat do nového vybavení, aby mohli pro informace o pacientově zdraví využívat program HealthVault, který je onlineovou branou k serveru. Obchodníci se softwarem pro lékařské záznamy, jako je Allscripts Healthcare Solutions, musejí spolupracovat s Microsoftem, aby lékaři, používající software Allscriptu mohli snadno posílat vyplněné záznamy přes internet do HealthVaultu. Lékařská střediska, která nepoužívají tento software, mohou bezpečně faxovat údaje do pacientových digitálních záznamů.
K vybudování HealthVaultu si Microsoft musel najmout Petera Neuperta. Neupert, coby veterán Microsoftu, vyjednal smlouvu, která v polovině devadesátých let minulého století vytvořila MSNBC a později začal s online časopisem Slate. Společnost opustil v roce 1998, aby úspěšně uvedl stránku Drugstore.com, kde zůstal do roku 2004, než se opět připojil k Microsoftu na úsvitu zániku internetové bubliny. Neupert, coby šéf microsoftí Health Solutions Group, má nyní za to, že může vybudovat byznys, jenž vynese díky systému HealthVault miliardy podobně jako jiným podnikům, které prodávají software nemocnicím.

Microsoft doufá, že vydělá peníze na službě – jež je pro pacienty zdarma –, a to díky malým boxům na stránkách HealthVault, v nichž zákazníci mohou prohledávat web. Boxy spojí zákazníky s vyhledávačem o zdravotní péči, vytvořeným společností Medstory z kalifornského Foster City, kterou Microsoft koupil v únoru. Podobně jako tradiční seznam odkazů (produkovaný všeobecnými vyhledávači typu Googlu nebo Life.com od Microsoftu) i výsledky vyhledání Medstory generují specifické lékařské informace, rozdělené dle témat, například klinické studie, výživa, léčení.
Samozřejmě že jsou zde i místa pro placené odkazy. Právě tady by chtěl Microsoft získávat peníze. Nedávný Harrisův interaktivní průzkum zjistil, že 76 procent dospělých nad 55 let používá web při určování vlastní diagnózy. Podle odhadů Microsoftu přinesou tato hledání na reklamě 500 milionů až jednu miliardu dolarů ročně. „Je to všechno spojené s hledáním,“ říká Neupert, který předvídá růst trhu o pět miliard dolarů během příštích pěti až sedmi let. Jestliže Microsoft dokáže stáhnout více dotazů přes své vyhledávače, může to snadno ospravedlnit tento podnik a postupně dosáhnout náskoku před Googlem, který ohledně lékařských záznamů prosazuje vlastní iniciativu. Obří vyhledávač zatím nebyl ochoten zveřejnit detaily, ale zprávy říkají, že výsledek úsilí Googlu se opozdí nejméně do roku 2008, a to kvůli neočekávanému odchodu bývalého inženýra Microsoftu Adama Boswortha, který stál ve vedení.

Pro Microsoft také hraje skutečnost, že většina lékařských informací je již v digitální formě - připravená ke shromáždění na jednom místě. Terabity dat o lékařské péči již existují, rozptýlené na serverech lékáren, pojišťoven, nemocnic a ordinací mnohých lékařů. Ovšem obvykle jsou záznamy umístěny v nekompatibilních systémech, protože tyto informace se neshromažďují, aby pacientům pomohly, ale kvůli zajištění placené péče. S údaji na jednom místě by měl mít k informacím přístup každý lékař.
Ovšem k tomu, aby byl HealthVault spuštěn, bude muset Microsoft přesvědčit lidi k jeho používání. Ti, kteří by mohli získat nejvíc, jsou pacienti s chronickými chorobami. Například diabetici. Ti sledují stav cukru v krvi s pomocí glukometru denně a mnohé přístroje lze připojit na PC, takže uživatelé by mohli reagovat na své výsledky. Microsoft spolupracuje s jedním z největších výrobců glukometrů, společností Johnson & Johnson, a jeho podnikem LifeScan, aby umožnil uživatelům napojit se na HealthVault. Tímto způsobem budou pacientovy informace okamžitě přidávány do osobních lékařských záznamů a zároveň budou okamžitě k dispozici diabetikovu endokrinologovi.
Ujistit pacienty, že Microsoft může ochránit jejich údaje, bude přesto nesnadné. Doktorka Deborah C. Peelová, zakladatelka a předsedkyně skupiny na ochranu spotřebitelů Pacient Privacy Rights, říká, že důvěra v servery Microsoftu záleží na jejich bezpečnosti. „Když data uniknou, kompletně to zničí pověst Microsoftu,“ říká Peelová, „bude to jako s Exxon Valdezem.“ Microsoft chce riziko podstoupit. Sází na to, že vložení hodnotné informace do pacientových rukou bude přinášet peníze a zlepšovat lékařskou péči. Pro Microsoft a jeho HealthVault to není ani tak technologický skok jako spíše sázka na dobrý obchod. „Tady není v sázce krvácení,“ říká Glen E. Tullman, šéf exekutivy Allscripts, „ale vize.“

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče