Michal Půr: Regulace zabíjí inovace

10. května 2015, 10:53 -
10. května 2015, 10:53

Když podrobně sledujete příběh americké automobilky Tesla, zarazí vás jedna věc, která se opakuje i v mnoha dalších průmyslových oborech. Proč v Evropě také nemáme výrobce, který, pokud jde o inovace (nikoli o vytváření zisku; ten Tesla zatím nikdy nevykázala), dokáže své soupeře předběhnout o několik let? Odpověď nabízí právě automobilový průmysl.

Evropské automobilky budou muset vynaložit zhruba 13 miliard eur na to, aby do roku 2021 splnily emisní cíle stanovené EU. Emise oxidu uhličitého se mají snížit ze 127 gramů na kilometr v roce 2013 na 95 gramů CO?/km. Jaký je ale přínos takového rozhodnutí? Pro životní prostředí to nebude zrovna velká výhra, a to obzvlášť ve chvíli, kdy celý svět vypouští oxid uhličitý dle libosti. Nebylo by lepší těch 13 miliard eur vzít a věnovat je na vývoj skutečně průlomového řešení, které nás emisí zbaví úplně?

Automobilky se v současnosti pohybují v naprosto schizofrenní situaci. Stále nemají řešení, které přinese efektivní bezemisní provoz. Jsou tak odkázány na snižování objemu spalovacích motorů či na hybridní pohon.

Obojí jistě funguje, ale je to polovičaté řešení, které by pravděpodobně nevzniklo, pokud by je k tomu netlačila unijní regulace.

Přitom se jako daleko lepší jeví americký přístup. Zatímco v EU můžeme hovořit o negativní motivaci, v USA je to motivace pozitivní. Tamní dotace na pořízení elektromobilu z velké části smazává nevýhodu, kterou je vysoká pořizovací cena elektrického pohonu. Stále si ale můžete koupit žíznivou bestii se spotřebou kolem 20 litrů benzinu na sto kilometrů…, pokud tedy chcete. V Evropě je takovým případem Norsko, kde se Tesla drží na špici nejprodávanějších vozů. Vozy dotuje i Francie. Tam to ovšem dává nesporný smysl, protože jak známo drtivá většina francouzské produkce elektřiny pochází z „čistého“ jádra.

Možná namítnete, že elektromobily nemusejí nutně představovat budoucnost automobilismu kvůli zátěži, kterou na životním prostředí zanechává jejich výroba a koneckonců i spotřeba. Když si v Německu nebo Česku koupíte elektromobil, tak se vám sice nekouří z výfuku, ale jedete na elektřinu z uhelné elektrárny. Ale o to vlastně ani tak nejde. Místo abychom dali 13 miliard eur na vývoj dejme tomu vodíkového pohonu a někam se opravdu posunuli, vymýšlíme nemožné, abychom splnili víceméně byrokratické cíle.


Čtěte také:

Muskova Tesla prohloubila ztrátu, prodeje však byly rekordní

Tesla spustila vlastní bazar s ojetými auty

O elektromobily není velký zájem. Do roku 2020 se to prý změní

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít