Michal Požár: Vrtěti aerolinkami

17. června 2015, 07:48 - Michal Požár
17. června 2015, 07:48

Podobně jako ve známém americkém filmu Vrtěti psem lze s jedním tématem, například s fungováním Českých aerolinií, pracovat různě.

V minulosti byl vstup Korean Air do ČSA opakovaně označován za „malý letecký zázrak“, jak učinil nedávno Pavel Páral, či „záchranu ČSA“. Vstup silného zahraničního partnera byl jistě strategicky správným záměrem. Ale jak to vypadá při bližším pohledu?

Za 2,5 hodiny

Cena 68 milionů korun, kterou korejská strana zaplatila za 44 procent akcií ČSA, odpovídá výnosům Korean Air za 2,5 hodiny. Korejci následně pronajali ČSA dálkový Airbus A330, čímž se jim kupní cena akcií začala rychle vracet. Nenaplnila se však očekávání ohledně nových obchodních příležitostí ani vymodleného hubu, tedy přestupního uzlu v srdci Evropy.

Nejatraktivnější destinace jako Paříž, Londýn nebo Frankfurt obslouží Korean Air přímými linkami ze Soulu. Spojení s přestupem v Praze dává smysl pouze v případě destinací, do kterých se přímá linka ze Soulu neuživí. To platí například pro Düsseldorf, Brusel nebo Kodaň. Evropský „minihub“ je tedy pro aerolinku jako Korean Air celkem atraktivní. Nicméně pro ČSA a také pro Letiště Praha už tento byznys není tak významný, zejména když vezmeme v úvahu podíl tranzitních pasažérů na celkovém objemu cestujících a nižší výnosy plynoucí z jednoho tranzitního cestujícího.

Pro Letiště Praha, jak potvrzují příklady Mnichova či Vídně, samozřejmě dává smysl role středoevropského hubu, ale jeden dálkový let denně je na vybudování hubu opravdu málo. Nicméně přes veškeré turbulence v ČSA a propad východních trhů zaznamenala Ruzyně v roce 2014 návrat nad hranici 11 milionů cestujících a v prvním čtvrtletí roku 2015 nárůst o 3,6 procenta.

Rány z minulosti

O krocích předchozích managementů ČSA bylo napsáno mnoho, faktem ale je, že právě kumulovaná zátěž z minulosti je skutečnou příčinou složité situace ČSA. Jako problematické se jeví především ekonomicky neopodstatněné navyšování mezd, objednávky příliš velkého počtu a příliš velkých letadel a nerozšíření flotily o menší „regional jets“. Ty by jinak mohly ziskově obsluhovat řadu destinací. Dalším problémem byly výprodeje aktiv aerolinek, kterými se kryly ztráty v hospodaření. Za posledních deset let se majetek ČSA scvrkl z 15 miliard na dnešní jednu.

Navzdory ranám z minulosti a propadu východních trhů se ČSA v posledních dvanácti měsících daří stabilizovat svou situaci. Pozitivně se projevuje restrukturalizační plán z léta loňského roku schválený společně novým managementem Českého Aeroholdingu a korejskou stranou. Dochází ke snižování nákladů, uplatňuje se nová flexibilní tarifní struktura a východní trhy byly nahrazeny novými destinacemi v západní Evropě.

Čísla za první kvartál splňují stanovený plán a podařilo se ho i mírně překročit. To znamená, že plán je nastaven realisticky a funguje, i když se jedná o slabé období roku a konec zimní sezony.

Nový impulz

Do roku 2015 mají ČSA dobře našlápnuto. Na druhé straně nevíme, jakým směrem se bude ubírat kurz koruny vůči dolaru a také ceny ropy. V neposlední řadě je nutné připomenout, že do ČSA na jaře vstoupil Travel Service, soukromý akcionář, který do firmy přinesl nový impulz.
Myšlenka strategického partnerství zůstává správná, je ale zapotřebí jí dávat smysluplný obsah.

Autor je odborníkem na ekonomiku letectví a členem dozorčích rad Českého Aeroholdingu a Českých aerolinií

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Nabíjet budeme i oblečení. Levi’s ušil chytrou bundu s technologií od Googlu
K Windows 10 ve verzích 1703 a 1607 míří malé opravné balíčky
Nová konzole od Atari bude herní PC s Linuxem a procesorem AMD. Máme první fotky
Microsoft spolu s Facebookem propojil Evropu a USA superrychlým podmořským kabelem
Nadella potvrdil, že byl proti akvizici Nokie. Nevěřil, že je potřeba třetí mobilní ekosystém
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít