Mezi užitkovými vozy vítězí odolné interiéry a nenáročné diesely

13. října 2003, 00:00 - KAREL NOVÝ
13. října 2003, 00:00

KAŽDODENNÍ FUNGOVÁNÍ HOSPODÁŘSTVÍ ROZVINUTÉ ZEMĚ STOJÍ NA LEHKÝCH UŽITKOVÝCH AUTECH. DODÁVKY I MININÁKLADNÍ VOZY PŘEPRAVÍ STATISÍCE TUN MATERIÁLU A ZBOŽÍ. BEZ DODÁVKY BY NEMOHLA FUNGOVAT VĚTŠINA PODNIKATELŮ - OD STAVEBNÍCH FIREM, MESSENGERSKÉ NADNÁRODNÍ SPOLEČNOSTI AŽ PO VIP LIMUZÍNOVÉ SERVISY.

Ojeté dodávky si udržují ceny lépe než mnohá naleštěná limuzína

Vedle ostře sledovaného trhu nových dodávkových automobilů má tuzemsko hodně živý i trh ojetých užitkových aut. Podle analytiků dokonce tento segment dokáže lépe držet v prvních pěti letech cenu než vozy střední a vyšší střední třídy. Jedničkou na českém trhu užitkových automobilů je značka Ford. Stejně tak věčně druhý - ale přesto stále velmi úspěšný - je Volkswagen. Dobré karty v rukou ovšem drží i další značky, z nichž jsou oblíbené především Citroen, Peugeot a Mercedes pro své menší užitkové modely. Velkým hitem posledních let je využití dodávek i pro dopravní obslužnost rodiny. Je mnoho domácností, kde o víkendu využívají dodávku, která přes týden poctivě slouží v otcově živnosti nebo podniku. Rapidně přibývá i případů, kdy dodávky nebo pickupy kupují mladé rodiny jako druhý, praktický vůz. Důvod je jediný: velký objem zavazadlového prostoru. Ale celému tomuto skoku muselo předcházet dosažení uspokojivé úrovně pasivní bezpečnosti. To se stalo před dvěma či třemi lety - užitkové vozy mají jako samozřejmost už v nejzákladnější konfiguraci minimálně jeden airbag i ABS. Druhým faktorem rychlejšího rozvoje poptávky po lehkých užitkových vozech jsou dieselové motory, které za posledních pět let prodělaly napříč značkami skutečnou revoluci v účinnosti, úrovni spotřeby a technické spolehlivosti. A především: v životnosti. Ty nejoblíbenější dodávky se vznětovým motorem mají servisní intervaly i 25 tisíc kilometrů, životnost 500 tisíc kilometrů a při prodejích v bazarech mají i o 20 až 30 % vyšší cenu než benzinové verze téhož ročníku.

V České republice bylo v polovině roku 2003 registrováno 436 349 užitkových automobilů s průměrným rokem výroby 1998,6 a v průměrném stáří 11,64 roku.

Top 10 nejprodávanějších užitkových automobilů v ČR

Značka počet prodaných vozů podíl na trhu v %

1. Ford 1784 18,9

2. Volkswagen 1156 12,26

3. Citroen 952 10,10

4. Peugeot 939 9,96

5. Mercedes 788 8,36

6. Opel 786 8,34

7. Renault 718 7,61

8. Fiat 351 3,72

9. Hyundai 314 3,33

10. KIA 295 3,13

(prodeje za období leden až červenec 2003, zdroj: SAP)

4 nejčastější varianty užitkových automobilů

Ford Tranzit skříň 

Peugeot Partner pickup

 

Ford Ranger malý valník 

Volkswagen transporter s plachtou

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít