Mezi užitkovými vozy vítězí odolné interiéry a nenáročné diesely

13. října 2003, 00:00 - KAREL NOVÝ
13. října 2003, 00:00

KAŽDODENNÍ FUNGOVÁNÍ HOSPODÁŘSTVÍ ROZVINUTÉ ZEMĚ STOJÍ NA LEHKÝCH UŽITKOVÝCH AUTECH. DODÁVKY I MININÁKLADNÍ VOZY PŘEPRAVÍ STATISÍCE TUN MATERIÁLU A ZBOŽÍ. BEZ DODÁVKY BY NEMOHLA FUNGOVAT VĚTŠINA PODNIKATELŮ - OD STAVEBNÍCH FIREM, MESSENGERSKÉ NADNÁRODNÍ SPOLEČNOSTI AŽ PO VIP LIMUZÍNOVÉ SERVISY.

Ojeté dodávky si udržují ceny lépe než mnohá naleštěná limuzína

Vedle ostře sledovaného trhu nových dodávkových automobilů má tuzemsko hodně živý i trh ojetých užitkových aut. Podle analytiků dokonce tento segment dokáže lépe držet v prvních pěti letech cenu než vozy střední a vyšší střední třídy. Jedničkou na českém trhu užitkových automobilů je značka Ford. Stejně tak věčně druhý - ale přesto stále velmi úspěšný - je Volkswagen. Dobré karty v rukou ovšem drží i další značky, z nichž jsou oblíbené především Citroen, Peugeot a Mercedes pro své menší užitkové modely. Velkým hitem posledních let je využití dodávek i pro dopravní obslužnost rodiny. Je mnoho domácností, kde o víkendu využívají dodávku, která přes týden poctivě slouží v otcově živnosti nebo podniku. Rapidně přibývá i případů, kdy dodávky nebo pickupy kupují mladé rodiny jako druhý, praktický vůz. Důvod je jediný: velký objem zavazadlového prostoru. Ale celému tomuto skoku muselo předcházet dosažení uspokojivé úrovně pasivní bezpečnosti. To se stalo před dvěma či třemi lety - užitkové vozy mají jako samozřejmost už v nejzákladnější konfiguraci minimálně jeden airbag i ABS. Druhým faktorem rychlejšího rozvoje poptávky po lehkých užitkových vozech jsou dieselové motory, které za posledních pět let prodělaly napříč značkami skutečnou revoluci v účinnosti, úrovni spotřeby a technické spolehlivosti. A především: v životnosti. Ty nejoblíbenější dodávky se vznětovým motorem mají servisní intervaly i 25 tisíc kilometrů, životnost 500 tisíc kilometrů a při prodejích v bazarech mají i o 20 až 30 % vyšší cenu než benzinové verze téhož ročníku.

V České republice bylo v polovině roku 2003 registrováno 436 349 užitkových automobilů s průměrným rokem výroby 1998,6 a v průměrném stáří 11,64 roku.

Top 10 nejprodávanějších užitkových automobilů v ČR

Značka počet prodaných vozů podíl na trhu v %

1. Ford 1784 18,9

2. Volkswagen 1156 12,26

3. Citroen 952 10,10

4. Peugeot 939 9,96

5. Mercedes 788 8,36

6. Opel 786 8,34

7. Renault 718 7,61

8. Fiat 351 3,72

9. Hyundai 314 3,33

10. KIA 295 3,13

(prodeje za období leden až červenec 2003, zdroj: SAP)

4 nejčastější varianty užitkových automobilů

Ford Tranzit skříň 

Peugeot Partner pickup

 

Ford Ranger malý valník 

Volkswagen transporter s plachtou

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče