Mezi tvůrci loga si můžete vybírat

25. července 2005, 00:00 - ROBERT SIMEK
25. července 2005, 00:00

FIREMNÍ IDENTITA Vždy je dobré odlišovat se od konkurenčních firem. Když máte výrazné firemní logo, stačí po dostatečných výdajích do reklamy ukázat již pouze cedulku s tímto obrázkem a každý hned vidí, s kým má tu čest.

FIREMNÍ IDENTITA Vždy je dobré odlišovat se od konkurenčních firem. Když máte výrazné firemní logo, stačí po dostatečných výdajích do reklamy ukázat již pouze cedulku s tímto obrázkem a každý hned vidí, s kým má tu čest. Firemní logo - značka kvality, reklamní sdělení nebo prostě jen jednotící prvek dané společnosti. Co by si bez loga počaly firmy jako Coca-Cola, Toyota nebo třeba KB Likér? A co si má počít začínající podnikatel, který by se chtěl daným firmám později třeba přiblížit? Nutně potřebuje vlastní firemní logo. Kdo a za jakých podmínek mu ho udělá, zjišťoval Profit v následujícím testu. DŮLEŽITÉ JE, CO CHCETE Jako první jsme zavolali do pražského ateliéru Agama, který na svých internetových stránkách tvorbu firemního loga uvádí. Telefon zvedla sama ředitelka ateliéru Irena Macháčková, která nám pomoc přislíbila. „Musíme se nejdřív obeznámit s činností vaší firmy, pak teprve uděláme několik návrhů, ze kterých si budete moci vybrat,“ upozornila. Z námi zvolené verze pak firma vytvoří ještě různé barevné varianty. „Logo dotváříme, dokud s ním není klient úplně spokojen. Někdy to trvá krátce, jindy dlouho,“ vzkázala Macháčková. Vyzkoušeli jsme druhou firmu -Grafický ateliér Elas. Firemní loga dělají, řekla nám žena na druhém konci telefonu. Hned nám také nabídla řešení: „Důležité je, co chcete, aby to logo vyjadřovalo. Může být klidně jen textové,“ řekla. Tahle varianta by byla samozřejmě levnější, ale prý také hezká. DĚLALI JSME PRO POJIŠŤOVNU Další společností, kterou jsme oslovili, byl Kafka Design. „Firemní loga vytváříme již řadu let,“ řekl nám majitel firmy Ondřej Kafka. „Dělali jsme třeba logo pro pojišťovnu Kooperativa,“ chlubil se. Každá zakázka je prý jiná, ale pouze logem zpravidla nekončí. „Přijďte si popovídat,“ zval nás. Vše vypadalo dobře, než přišla řeč na peníze. „Neděláme za pět tisíc! Na návrhu pracuje vždy několik vysokoškolsky vzdělaných grafiků,“ řekl Kafka. Ceny se zde proto pohybují zpravidla nad dvaceti tisíci korunami. Podobně jsme dopadli u ateliéru Kroll. Tam si za vytvoření loga účtují běžně třicet tisíc korun. „Nejsme nejlevnější,“ přiznal zástupce společnosti, „ale zato od nás dostanete kompletní servis včetně grafického manuálu a CD-nosiče,“ dodal. Grafický manuál podle něj obsahuje zásady, jak s logem dále pracovat. VY JSTE Z LANŠKROUNA? Abychom porovnali Prahu s ostatními městy, zavolali jsme také do liberecké firmy Migra. Její ředitelka Michaela Niedobová nám vysvětlila postup: „Nejdříve napíšete, jakou máte představu - čárky, písmenka, prostě cokoliv. My vám potom dodáme pět až šest návrhů, se kterými budeme moci dále pracovat,“ řekla. Cena jedné zakázky se zde pohybuje od tří do deseti tisíc. „Vy jste tady z Lanškrouna?“ ozval se dívčí hlas, když jsme vyzkoušeli firmu Recal. Opatrně jsme odpověděli, že ne, ale dívce to zjevně nevadilo a předala nás šéfovi. „Pošlete nám mailem vaše představy,“ řekl ředitel Pavel Kráčmar. „My pak dodáme několik návrhů a vy si vyberete barvy,“ dodal. Nejlevnější a nejrychlejší se však nakonec ukázala chebská firma Foxy.cz, jejíž jednatel Igor Vozka nám řekl: „Po zadání požadavků vám zašleme zhruba deset variant návrhů. Ale není to během chvíle,“ upozornil. „Bude to hotové tak koncem týdne,“ uvedl překvapivě krátkou dobu. EXPŘÍTELKYNI NEBRAT!

Kuriózní situace nastala, když jsme vytočili číslo Grafického studia Tomáše Metry z Lipníku nad Bečvou. „Haló,“ ozval se dívčí hlas. Když jsme se zeptali, zda nám zde pomohou s výrobou loga, dívce vše došlo: „Tohle je číslo mého bývalého přítele, ale my už spolu nejsme,“ dozvěděli jsme se.

Obecné lze ale říci, že grafických studií a ateliérů, zabývajících se tvorbou firemního loga, je u nás hodně. Záleží pouze na zákazníkovi, zda chce logo jednoduché, pro málo zavedenou společnost, nebo opravdu kreativní výtvor typu pojišťovny Kooperativa. Ať se však rozhodne tak či onak, měl by myslet hlavně na to, že logo o jeho společnosti ledacos řekne - a nemusí to být vždy lichotivé.

TVŮRCI FIREMNÍHO LOGA

Firma|sídlo|doba|cena**|

 Agama Praha7-14 dnů6-10 tisíc
 Ateliér KrollPrahaměsíc30 tisíc
 Foxy.cz Cheb4-7 dnů3-4 tisíce
 Grafický ateliér ElasPraha7-14 dnů3-5 tisíc
 Kafka Design Praha14 dnů 10-100 tisíc
 MigraLiberec7-14 dnů3-10 tisíc
 RecalLanškroun7-14 dnů2-20 tisíc

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče