Mezi byznysem a funkem

05. března 2009, 13:56 - Michal Kučera
05. března 2009, 13:56

Bestseller švédských ekonomů už vyšel ve třiceti jazycích

„Víte, co vlastně znamená zkratka MBA, kterou najdete na vizitkách řady manažerů? Mladý, blbý, arogantní.“ Tento vtip je jednou z mnoha provokací, kterou najdete v knížce švédských ekonomů Kjella Nordströma a Jonase Ridderstråla Funky business navždy. Štíhlé dílko se zabývá novými trendy v ekonomice a je výrazně přepracovanou a inovovanou verzí původního Funky businessu, který se na americkém trhu objevil v roce 2000. Knížka, která si vypůjčila název z populární „veselé“ hudby, byla od té doby přeložena do třiceti jazyků a patří k největším bestsellerům mezi zábavně ekonomickou literaturou, k jednomu z mála, který nenapsali američtí autoři. Rozhodně to není příručka, která poradí, „jak na to“. Je to spíše eklektický soubor trendů, pozorování a útržkovitých, a přesto velmi zajímavých a zábavných informací.
Jedním z hlavních témat knihy je hodnocení změn, ke kterým v oblasti byznysu došlo v rámci probíhající informační revoluce. Podnikání v globalizovaném světě vyžaduje ohromnou flexibilitu a neustálý přísun nových myšlenek. Na bojištích dnešních trhů se již neutkávají jednotlivé produkty, které jsou obvykle u řady výrobců srovnatelné. Důležitější je design, image značky a emoce, které umí vzbudit. Největší cenu již nemá hmota, ale nápad. „Co je skutečně hodnotné, poznáte, když si svou konkurenční výhodu pustíte na palec. Pokud to bolí, měli byste se nad svým podnikáním zamyslet.“ Ty skutečné konkurenční výhody totiž dnes neváží více než motýlí křídla.

Jak vypadá efektivní společnost Úspěšná, moderní či, jak autoři až přehnaně často zdůrazňují, „funky“ firma má sedm základních rysů. Je především menší a efektivnější než společnosti starého typu. Doby, kdy průmyslníci a manažeři od Henryho Forda po Jacka Welche snili o budování gigantických impérií, jsou pryč. V polovině sedmdesátých let 500 největších amerických firem zaměstnávalo přes dvacet procent pracovní síly v zemi. Dnes je to méně než devět procent. Majitel společnosti Virgin, britský miliardář Richard Branson, například tvrdí, že ideální velikostí pro firmu je kolem padesáti lidí. Ve větší společnosti se již vytrácejí osobní vazby a upadá kreativita. Druhým rysem moderní firmy je její větší „plochost“. Doby velkých koncernů, kde řadoví zaměstnanci viděli nejvyššího šéfa jednou ročně a ještě zdálky končí. Funky firma už také nespoléhá na přesně dané role. Pozice jednotlivých pracovníků se mění projekt od projektu a ten, kdo byl nedávno vaším podřízeným, vás možná bude zanedlouho učit. „Naše kariéry se začínají podobat kariérám herců. Ráno hrajete Macbetha, odpoledne se stanete Terminátorem nebo Larou Croft,“ píší švédští ekonomové. S tím souvisí i horizontální způsob vedení. Klasická firemní struktura je založena na prostém a nepravdivém předpokladu, že nahoře jsou ti chytří a dole ti hloupější nebo línější. Ti nahoře myslí a ti pod nimi vykonávají. V efektivních firmách se počet mezičlánků od dělníků k ředitelům rychle zmenšuje, což vede k větší rychlosti a flexibilitě rozhodování. Způsob organizace vedení se mnohde začíná podobat kruhu. Generálního ředitele tradičního podniku jmenuje představenstvo, tedy zástupci akcionářů. To ale není jediná možnost. Nejúspěšnější poradenská firma na světě, McKinsey, zvolila jiný postup. Ředitele volí ostatní partneři, stejně jako děkana fakulty volí sami akademici nebo papeže kardinálové. Mohou tak zvolit toho nejlepšího z celého týmu.
Proměna vnitřní struktury ale k vytvoření moderní firmy nestačí. Jednotkou v byznysu přestala být sama společnost, ale spíše hustě provázaná síť smluvních partnerů, dodavatelů, subdodavatelů, outsourcingových firem a poradců. Nikdo už nepřežije sám jako v dobách, kdy si Rockefellerova Standard Oil vyráběla naprosto vše, co bylo nutné k vytěžení, zpracování a uskladnění ropy. Co se ale nezměnilo, je pečlivý důraz na měření všech parametrů výkonnosti firmy. Moderní technologie tyto možnosti dovedly ke kdysi stěží předvídatelné dokonalosti, takže je možné výkonnost firmy dolaďovat s velkou pečlivostí a s důrazem na výkonnost každého jednotlivého člověka. I když to už nezní příliš funky.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít