Metropole pod proudem

01. září 2011, 14:30 - Vadim Fojtík
01. září 2011, 14:30

Do půl roku má být v hlavním městě víc dobíjecích stanic než elektromobilů. Vedení metropole v listopadu rozhodne jak dál naloží s projektem Praha elektromobilní

Prahu, podobně jako další evropské metropole, naplno zasáhla nová módní vlna – elektromobily. V hlavním městě se naplno rozjel projekt na budování infrastruktury potřebné pro vozidla poháněné elektřinou s vše vysvětlujícím názvem – Praha elektromobilní. Horečně se buduje infrastruktura, kterou vozy na elektřinu pro svůj provoz potřebují. Pořádá se jeden seminář propagující tuto ekologickou dopravu za druhým. Má to ale jeden háček. Automobilky plánují masivní vstup s elektromobily na tuzemský trh nejdříve v příštím roce. S vozy na elektřinu jezdí po metropoli několik nadšenců a pár institucí, které je mají dlouhodobě vypůjčeny. V hlavním městě tedy bude minimálně v následujícím půlroce patrně více nově postavených dobíjecích stanic než samotných elektromobilů.
Jen namátkou, společnost Pražská energetika hodlá v letošním roce zprovoznit v metropoli dvaadvacet dobíjecích stanic, zatím jich funguje zhruba polovina. Další desítky stanic chce vybudovat elektrárenský koncern ČEZ. Ten již na jejich dodavatele vypsal výběrové řízení. Vyhlášení vítěze tendru se sice kvůli stížnosti jednoho z jeho účastníků – společnosti RWE – lehce opozdilo, do konce září by ale mělo být jasno. ČEZ je dle lidí, kteří se kolem elektromobility pohybují, ve svých přípravách patrně nejdál. Elektrárenská firma má již předjednány instalace dobíjecích stanic s provozovateli některých velkých nákupních center a veřejných parkovišť, úřady, developery a podobně.
S masivnějším budováním několika dobíjecích stanic v metropoli počítají i další energetické firmy, E.ON a RWE, zkušební dobíjecí stanici v metropoli spustili i společnosti Siemens či ABB (ta v rámci spolupráce s Pražskou energetikou). Výše zmíněné firmy se zúčastní projektu Praha elektromobilní.
Některé zdroje týdeníku Euro proto s nadsázkou uvádějí, že situace v Praze se podobá americké Floridě, kde je postaveno zhruba sedmdesát dobíjecích stanic. Dalších přibližně dvě stě má být dokončeno do konce roku. Pro příznivce vozů poháněných elektřinou je to velmi pozitivní zpráva, má ale jeden malý zádrhel. Tamní úřady do konce prázdnin nezaregistrovaly v evidenci ani jeden elektromobil. Takřka jedinými uživateli stanic jsou majitelé elektrických golfových vozíků.

O patnáct méně

Ale zpět do české metropole. Ta si hodlá v rámci projektu Praha elektromobilní nejprve vyzkoušet, jak bude v praxi probíhat rozvoj vozů na elektřinu. Od samého počátku jsou ale s tímto projektem problémy. Nejprve pražští radní rozhodli, že hlavní město na projekt ze svých rozpočtových rezerv vynaloží 25 milionů korun, za které se mělo kromě jiného nakupit dvacet elektromobilů, elektrokol a skútrů. Vše měla koordinovat společnosti Tili. Jenže radní o několik měsíců později obrátili a rozpočet projektu snížili na deset milionů. Za pět milionů se koupí zhruba sedmnáct elektromobilů, skútrů a kol. Zbytek půjde na propagaci projektu. Mluvčí magistrátu Tereza Krásenská ovšem tvrdí, že rozpočet projektu Praha elektromobilní snížen nebyl. „Prostředky na projekt elektromobility bylo nutné čerpat z rozpočtové rezervy města a vzhledem k plošnému snižování výdajů v rámci tvorby rozpočtové rezervy města a vzhledem k plošnému snižování výdajů v rámci tvorby letošního napjatého rozpočtu je třeba považovat jejich uvolnění za důkaz politické vůle problém dopravy v Praze řešit,“ konstatovala Krásenská. Informace týdeníku Euro jsou ale mírně odlišné. Původní plán investovat do rozvoje elektromobilů v Praze 25 milionů korun vycházel z pilotního projektu již zmíněné společnosti Tili. Firma původně počítala s tím, že celý projekt, tedy i nákup elektromobilů, bude v její režii. Původně totiž od magistrátu získala podlimitní zakázku za 1,5 milionu korun na obecné posouzení zavádění elektromobilů po městě. Poté se ve smlouvě s magistrátním odborem ochrany prostředí objevila klauzule o vedení pilotního projektu, aniž by o něčem takovém hlasovali radní. Ti i kvůli tomu rozhodli, že projekt Praha elektromobilní bude zcela pod patronací města a snížili prostředky z 25 na deset milionů korun.

Vyzkoušíme, uvidíme

Jak bude vypadat projekt Praha elektromobilní v následujících letech, ale není jasné. „Část vedení města projektu příliš nakloněna není, protože i přes veškeré proklamace vázne po organizační stránce, stejně tak i co se týká sběru dat pro jeho vyhodnocení,“ konstatoval jeden z radních. Na dotaz, jaké jsou cíle projektu v následujících pěti letech, mluvčí magistrátu uvedla: „Tuto otázku bude možno zodpovědět po vyhodnocení pilotního projektu a následné rozhodnutí Rady hl. m. Prahy o dalším postupu, které padne zřejmě letos v listopadu.“ Jasno zatím ani není, s jakým rozpočtem bude projekt v příštím roce disponovat. I v tomto případě se rozhodne letos v listopadu. „Přidělení finančních prostředků na elektromobilitu samozřejmě úzce souvisí s rozhodnutím Rady hl. m. Prahy o dalším postupu města v zavádění alternativních pohonů v dopravě.“ Dle dostupných informací by měl být rozpočet zhruba ve stejné výši jako letos. Magistrát totiž počítá s tím, že na projektu budou ještě více v rámci svých zkušebních projektů participovat automobilky, energetické firmy a výrobci dobíjecích stanic.
Praha je v tuzemsku v oblasti elektromobility lídrem, sekundovat se jí snaží především Brno a Ostrava. Právě elektromobilita má být dle některých odborníků lékem, jak zbavit centra měst zamoření zplodinami ze spalovacích motorů a snížit závislost jednotlivých ekonomik na dovozu ropy z arabských zemí a států bývalého Sovětského svazu. Ve srovnání s jinými světovými metropolemi ale Praha v rozvoji elektromobility, mírně řečeno, zaostává. Třeba v Londýně by mělo být v rámci projektu Source London, který všemožně propaguje starosta britské metropole Boris Johnson, zprovozněno do konce příštího roku minimálně 1300 nabíjecích stanic. Jedním z hlavních cílů projektu je vybudovat hustou síť dobíjecích stanic, aby ji měl každý Londýňan maximálně do vzdálenosti jedné míle od svého bydliště. Obdobné ambiciózní plány mají i Amsterodam, Paříž nebo Barcelona. Navzdory mnoha projektům, které nejen v Evropě počítají s masivním rozvojem elektromobilů, se stále více diskutuje o tom, zda se jedná o skutečně perspektivní alternativu ke spalovacím motorům, nebo jen o módní trend, který vyzní do ztracena. „Vzhledem k cenám ropy a zemního plynu, a také s ohledem na klimatické změny nepovažuji elektromobilitu za nějakou přechodnou módní vlnu. V budoucnu je ale nutné vyřešit dva zásadní problémy, vysokou cenu vozů na elektřinu a omezený dojezd kolem sta kilometrů, který se navíc v chladném počasí ještě snižuje, tvrdí šéf nadnárodního koncernu ABB Joe Hogan. Country prezident společnosti Schneider Electric Olaf Körner tvrdí, že elektromobilita ovlivní dění v energetice, a to nejen v oblasti spotřeby, ale i jejího skladování. Právě akumulátory vozů by měly v budoucnu sloužit i jako zásobníky elektřiny. Naopak před překotným rozvojem elektromobilů varuje generální ředitel pro Fiat a skupinu Chrysler, Sergio Marchione: „Teď, když vodík vypadl z módy, je elektřina považována za všelék. Soudě podle nedávné debaty zejména v Evropě, je zde riziko, že se stane jediným možným technologickým řešením. Pokud se však regulační orgány soustředí pouze na podporu tohoto řešení, výsledek bude naprosto předvídatelný: povede k přečerpání kapitálu a k neoptimálním výsledkům.“

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče