Metro se prodlouží do Veleslavína, Petřin a Motola

25. dubna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
25. dubna 2005, 00:00

ROZVOJ PRAŽSKÉ HROMADNÉ DOPRAVY Pražský magistrát už má jasno, kudy bude pokračovat rozvoj metra na severozápadě města. Ze stávající konečné v Dejvické by trasa měla vést přes Motol a Dědinu až na ruzyňské letiště. Projekt zhruba 14 kilometrů dlouhého úseku s osmi stanicemi představil v minulém týdnu pražský primátor Pavel Bém.

ROZVOJ PRAŽSKÉ HROMADNÉ DOPRAVY Pražský magistrát už má jasno, kudy bude pokračovat rozvoj metra na severozápadě města. Ze stávající konečné v Dejvické by trasa měla vést přes Motol a Dědinu až na ruzyňské letiště.

Projekt zhruba 14 kilometrů dlouhého úseku s osmi stanicemi představil v minulém týdnu pražský primátor Pavel Bém. „Trasa povede z Dejvické přes Červený Vrch, Veleslavín, kde vznikne nový dočasný dopravní terminál, a přes Petřiny do Motola, kde bude první etapa nového úseku končit,“ informoval. V budoucnu se pak počítá s dalšími stanicemi Bílá Hora, Dědina, Dlouhá míle a Letiště Ruzyně.

Celkové náklady na výstavbu radnice odhaduje na 38 miliard korun. Stavět by se mělo zhruba od roku 2010. „Dříve než za čtyři roky nemůžeme vyřídit všechna povolení ke stavbě. Pak musíme vybrat dodavatele. Začít stavět dříve je proto nereálné,“ prohlásil Bémův náměstek Jan Bürgermeister. Pouze předběžným plánem je zatím budoucí rozvětvení trasy z Bílé Hory do Zličína, kde by se trasa A setkala s konečnou „béčka“.

LETIŠTĚ NENÍ PRIORITOU

Podle Bürgermeistera bylo při hledání vhodné trasy metra v této oblasti prioritou zajištění dobrého spojení současných lokalit a potenciálních rozvojových zón na severozápadě města. „Takové zóny existují zejména v okolí budoucích stanic Dědina a Dlouhá míle, kde by také měl vzniknout dopravní terminál,“ upozornil Bém.

Naopak cílem magistrátu rozhodně nebylo najít nejkratší spojení centra města s letištěm. To, zda metro nakonec povede až na letiště, zůstává otázkou. Bém i další představitelé města hovoří o tom, že klíčové je pro ně postavit metro na Dlouhou míli. Pokud by mělo vést až na letiště, stane se tak pravděpodobně pouze v případě, že se do financování výstavby zapojí i Česká správa letišť. Alternativou k prodloužení metra dosud byla modernizace současné železniční trati směrem ke Kladnu.

Právě peníze jsou největší brzdou rychlejšího rozvoje metra. „Musí se změnit systém přerozdělování peněz mezi státem a městem Prahou. Počítáme s výraznější pomocí od státu, chceme využít i bruselské fondy a soukromý kapitál,“ zdůraznil Bém.

BUDE I TRASA D

Do dvou let by se Pražané měli dočkat prodloužení trasy C na severu města z Ládví přes Prosek do Letňan. Přibude také nová konečná stanice linky A - ze Skalky budou moci cestující dojet až k hostivařskému depu u Černokostelecké ulice, kde vznikne nový dopravní terminál s napojením na autobusové linky. To jsou zatím jediné úseky, na které má hlavní město peníze.

Podle zástupců magistrátu však plány na prodloužení severozápadní části trasy A rozhodně neznamenají, že by metropole rezignovala na úvahy o výstavbě trasy D. Ta by v první fázi měla spojit Hlavní nádraží nebo Náměstí Míru s Pankrácí a Novými Dvory. „Oba projekty rozhodně nejsou konkurečními, každý má svou přidanou hodnotu. Připravovat budeme oba dva,“ tvrdí Bürgermeister s tím, že příprava trasy D je v pokročilejším stádiu. Zahájení její stavby však pochopitelně závisí na penězích.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče