Městský web podle Zlatého erbu

12. července 2004, 00:00 - Jaroslav WINTER; BMI Praha
12. července 2004, 00:00

ELEKTRONICKÁ KOMUNIKACE S OBČANYSoutěž Zlatý erb je tradiční součástí projektu Březen - měsíc Internetu. Letos se uskutečnila již pošesté (projekt BMI posedmé), poprvé proběhla i krajská kola. V krajských kolech byl kromě hodnocení obsažnosti, aktuálnosti, přehlednosti navigace a výtvarného zpracování zařazen i zjednodušený test na bezbariérový přístup.

ELEKTRONICKÁ KOMUNIKACE S OBČANY

Soutěž Zlatý erb je tradiční součástí projektu Březen - měsíc Internetu. Letos se uskutečnila již pošesté (projekt BMI posedmé), poprvé proběhla i krajská kola. V krajských kolech byl kromě hodnocení obsažnosti, aktuálnosti, přehlednosti navigace a výtvarného zpracování zařazen i zjednodušený test na bezbariérový přístup. V celostátním kole, do kterého postoupili vítězové krajských kol v jednotlivých kategoriích, byly webové stránky hodnoceny formou uživatelského testu rychlosti vyhledání vybraných informací (premiéra) a podrobného testu bezbariérové přístupnosti. Dále se hodnotila obsažnost, inovativnost řešení a výtvarné zpracování.

Soutěž byla rozdělena do tří kategorií - nejlepší webová stránka města, nejlepší webová stránka obce

a nejlepší elektronická služba. Vítězové vzešli ze 456 hodnocených webových stránek měst a obcí, konkurence to byla rekordní a úroveň posuzovaných stránek historicky nejlepší.

POUŽITELNOST A PŘÍSTUPNOST

Inspirační prohlídku začněme návštěvou webu města Dačice (www.dacice-město.cz), který zvítězil v kategorii městských stránek. Na první pohled zaujme přehledností a střídmou grafickou úpravou. Podobný pocit získá návštěvník i na vstupní stránce Heřmanova Městce (www.hermanuv-mestec.cz), který skončil na druhém místě. A rovněž bronzové stránky města Kladna (www.mestokladno.oz), byť graficky jsou zpracovány poněkud odlišně a navigace na nich je řešena netradičně, jsou přehledné a uživatel se na nich brzy dobře zorientuje.

Tím se dostáváme k první zásadě, kterou by měly splňovat kvalitní webové stránky - musí být přehledné, každý by se na nich měl co nejdříve dostat k hledaným informacím. Každý znamená opravdu každý, tedy i internetový začátečník nebo uživatel se zdravotním handicapem. Při popisu vlastností webových stránek se v této souvislosti používají dva pojmy - použitelnost a přístupnost stránek. Použitelnost webových stránek je charakterizována tím, jak snadno se na nich uživatelé orientují, jak rychle pochopí jejich uspořádání a ovládání. Přístupnost znamená, že webové stránky respektují technické vybavení, zdravotní dispozice, znalosti a vzdělání uživatele. Specializovaný server Dobrý web (www.dobryweb.cz), který se věnuje přístupnosti webových stránek, uvádí, že 7 % mužů je barvoslepých a nerozezná text na nevhodně barevném pozadí. Každý pátý mladý člověk trpí dyslexií či poruchou soustředění a četba špatně uspořádaného textu či příliš malého písma ho značně unavuje. Až 20 % uživatelů pracuje s málo běžnými prohlížeči. Celkem se k obsahu chybně vytvořených stránek nemusí dostat přes 30 % uživatelů a potenciálních zákazníků.

VÍTĚZÍ PŘEHLEDNOST

Z hlediska použitelnosti stránek je obsahová struktura tří jmenovaných webů rozdílná, ale vždy má svoji logiku, kterou lze poměrně brzy pochopit a zapamatovat si. Nabídka dačického webu začíná rubrikou aktualit, z nichž je patrné, čím město žije. Obsahuje usnesení rady či městského zastupitelstva, veřejnou nabídku na prodej domu, výsledky

voleb do Evropského parlamentu a další informace. Následuje radniční úřední deska, kde lze najít úřední hodiny na městském úřadě stejně jako tiskopisy, které občan může potřebovat při jednání s městským úřadem či třeba program rozvoje města a místních částí pro roky 2002 až 2006. Je zde i oznámení, že byla pro zlepšení informovanosti o výpadcích energie a jiných krizových situacích zřízena služba rozesílání SMS na mobilní telefony. Pro všechny občany je zdarma.

Obsah dalších rubrik napovídají srozumitelně jejich názvy - Město, Pamětihodnosti, Kultura, Služby, Společnost, Turistika, Zajímavosti, Fotogalerie, Odkazy a Mapa webu. Tu lze doporučit každému rozsáhlejšímu webu, ostatně kladenský ji má také.

CO PATŘÍ NA WEB Prohlídka nejúspěšnějších městských či obecních webů potvrzuje pozitivní trend poslední doby, že se tyto úřady snaží umisťovat na svých stránkách maximální množství praktických informací. Někdy mívají i podobu formalizovaného postupu při řešení životních situací, jako jsou žádosti o občanský průkaz, o přihlášení k trvalému pobytu, o povolení k svatebnímu obřadu a podobně. Na rozdíl od webových stránek jiných subjektů, kde záleží na nich samotných, jaké informace zveřejní, v případě webů měst a obcí je tomu jinak. Každý by měl obsahovat alespoň minimální soubor informací, daný Standardem ISVS (informačních systémů veřejné správy). Zájemci najdou znění standardu na webu Ministerstva informatiky ČR (micr.cz) v sekci Dokumenty. VÝSLEDKY SOUTĚŽE ZLATÝ ERB 2004

v kategorii nejlepší webová stránka města 1. místo - Dačice - http: www.dacice-město.cz 2. místo - Heřmanův Městec - http: www.hermanuv-mestec.cz 3. místo - Kladno - http: www.mestokladno.cz v kategorii nejlepší webová stránka obce 1. místo - Okříšky (Vysočina, okres Třebíč) - http://www.okrisky.cz 2. místo - Tisá (Ústecký kraj, okres Ústí nad Labem) - http://www.tisa.cz 3. místo - Mukařov (Středočeský kraj, okres Praha-východ) - http://www.mukarov.cz v kategorii nejlepší elektronická služba 1. místo a cena AKČR - Hradec Králové: 1) Usnesení volených orgánů, 2) Povodňový plán, 3) MHD a památky, 4) Objednávání návštěvy, 5) Aktuality, tiskové zprávy, diskuze -http://www.hradeckralove.org 2. místo - Chomutov: Řazení občanů pomocí SMS - http://www.chomutov-mesto.cz 3. místo - Kladno: Mediaserver - http: www.mestokladno.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče