Menu Zavřít

Město s modrou krví

28. 4. 2011
Autor: Euro.cz

I když Londýn nežije jen svatbou, v dubnu se jí nedalo uniknout

Pokud člověk cestoval po Londýně během dubna, většinou ani nemusel vylézt z metra, aby mu došlo, co se chystá. O připravované královské svatbě se totiž dalo číst v novinách, které Londýňané nechávají po přečtení na sedačkách pro ostatní cestující.
Během poslední zastávky prince Williama a tehdy ještě slečny Catherine Middletonové po cestě Británií byly tisíce lidí prostřednictvím tisku svědky, jak pár zmokl. Nedalo se uniknout ani zprávám o tom, co bude mít ten který ze svatebních hostů na sobě a co všechno se během posledního dubnového pátku bude dít. „My, jako občané republiky, která už dlouho nemá monarchistickou tradici, to sledujeme až s fascinací. Pozornost, která se svatbě i jejím přípravám věnuje do nejmenších detailů a denně plní stránky novin, někdy působí až kultovně,“ přiblížil atmosféru svatebního města český velvyslanec v Londýně Michael Žantovský, který byl zároveň jediným Čechem, jemuž se dostalo z Buckinghamského paláce oficiálního pozvání na obřad do Westminsterské katedrály.
Krátká procházka po trase svatebního průvodu mezi sídlem královny a katedrálou týden před svatbou jasně ukázala, že organizátoři nic neponechali náhodě. Zatímco britské noviny spekulovaly, jestli se na balkoně Buckinghamského paláce novomanželé políbí, či ne, vyrůstala týdny dopředu hned vedle tribuna pro novináře a fotografy. Za ní se do hloubi místního parku táhlo stanové městečko se satelitním vysílačem uprostřed, které mělo poskytnout útočiště mimo jiné štábu zajišťujícímu záznam a přímý přenos celé události. Podobný kolos vyrostl také u katedrály. Koneckonců Londýn se musel připravit na příjezd zhruba sedmi tisícovek novinářů z celého světa.
„Počítá se, že prostřednictvím televize uvidí přenos až čtyři miliardy lidí. Kromě toho přijede do Londýna jen kvůli svatbě o 600 tisíc lidí více než obvykle. Takové publikum by bylo úžasné pro každé město,“ vyprávěla při rozhovoru v budově hned vedle londýnské radnice nadšeně Jo Geneenová, PR manažerka pro Evropu v organizaci London & Partners.
Není náhodou, že agentura sídlí londýnské City Hall tak blízko. V polovině dubna po sloučení několika organizací její provoz spustil sám starosta britského hlavního města Boris Johnson, aby zajistil propagaci Londýna all-inclusive. Předchozí varianta VisitLondon cílila především na turisty, teď má pod jednou střechou rovněž lákat investice a představovat město jako centrum vzdělanosti. „Londýn je místo neskutečných příležitostí. Máme tu jedny ze světově nejvýznamnějších kulturních atrakcí, jedny z nejlepších univerzit i nepřekonatelné možnosti pro investory,“ propagoval město Johnson.
Může se zdát, že London & Partners vznikla kvůli královské svatbě, ale jde spíše o shodu načasování. Už teď se Londýn připravuje na rok 2012 – a to nejen kvůli olympiádě a paralympiádě, ale i diamantovému jubileu vlády královny Alžběty II. Všechny tyto události pomohou podle představitelů města britskému turistickému ruchu na několik let dopředu.

Utěrka, puzzle i pletená panenka

Ačkoli se předpokládalo, že se náklady na svatbu vyšplhají až na dvacet milionů liber, Britové na ní vydělali. „Odhadujeme, že jen díky svatbě lidé v Londýně utratí mezi 35 a 50 miliony liber. V propočtech vycházíme z množství turistů, kteří kvůli tomu přijedou, a z jejich průměrné denní útraty,“ prohlašovala před ceremoniálem Jo Geneenová. I bez speciálních akcí ovšem podle britské centrály cestovního ruchu přináší královská turistika zhruba půl miliardy liber ročně a metropoli v průměru navštíví půl milionu turistů denně.
Paradoxně snad jediným místem, kde se dalo suvenýrům spojeným s královskou svatbou vyhnout, byla část trasy svatebního průvodu. Po třídě the Mall vedoucí od Buckinghamského paláce až k Whitehallu, u něhož se už dva týdny před svatbou rozestavovaly decentní zábrany, které měly držet příliš horlivé diváky dál od procesí, bylo možné potkat jen dvojice dělníků. Ti z jeřábů nově natírali slavnostní sloupy s královskou korunou, jež před svatbou doplnily britské vlajky.
Jinak se obličejům prince Williama a jeho nevěsty v Londýně uniknout nedalo. Prakticky nezáleželo na tom, o jaký obchod jde. Speciální svatební vizualizace se dočkaly snad všechny výlohy, a dokonce i mobilní telefony.
„Vyvěste vlajku pro Kate a Willse,“ vyzývaly například výlohy knižního řetězce Waterstone’s u Trafalgarského náměstí. Pod plakátem byl vyskládán nejen bezpočet knih o nejnovějším královském páru a celé rodině, ale i „závodící“ plastikové figurky Alžběty II. a prince Charlese, puzzle ze zásnubní fotografie či grafický návod, jak uštrikovat postavičky všech hlavních svatebních hostí.
Na tři oficiální varianty svatebních suvenýrů se paradoxně dalo narazit snad jen v obchodu u Westminsterské katedrály. Na vysoce kvalitní výrobky s decentním designem bylo třeba zapomenout. Ve většině případů šlo o kýčovité výtvory na hranici vkusu. Podobiznu Williama a Catherine jste mohli spatřit na zapalovači i popelníku, zvonku, tričku, čepici, mikině, prostě na čemkoli.
Při pohledu na vzpomínkové utěrky muselo být člověku jasné, proč proti nim palác zprvu protestoval. Někdy byl protest důraznější, a tak došlo, podobně jako u speciální edice prezervativů, ke stažení problematických suvenýrů z prodeje. Nyní na ně ale každý s úsměvem vzpomíná. Podobně jako na umělecký výtvor „Throne Up“. S ním přišla grafická designérka Lydia Leithová, která podobiznu snoubenců umístila na sáček, kdyby se někomu z humbuku okolo svatby náhodou udělalo nevolno. I s cenou tři libry za kus se po papírových pytlíkách zaprášilo stejně jako po hrnečcích, na které jedna čínská firma omylem natiskla obličej bratrova ženicha, prince Harryho. Čím byl suvenýr bizarnější, tím se prodával lépe.
Libovali si ale všichni prodejci. „Začali jsme s tím prakticky hned po oznámení plánovaného sňatku. Prodeje byly dobré od začátku, ale čím byla svatba blíž, tím to bylo lepší a většina z nich šla doslova na dračku,“ vzpomíná prodavačka Jane z obchodu se suvenýry poblíž stanice Liverpool Street, a potvrzuje tak slova stánkařů u London Bridge, Oxford Circus či různých poboček obchodu se suvenýry Cool Britannia.

Will4Kate

Zatímco rodiče Catherine Middletonové stáhli z nabídky své zásilkové firmy pro výbavu oslav Party Pieces všechno, co připomínalo princezny anebo členy královské rodiny, jiné firmy si přišly na své a svatbu zapojily do svého marketingu. Nikoli nadarmo odhaduje Centre for Retail Research, že se tržby z prodeje svatebních suvenýrů přiblíží 200 milionům liber. „Jste zváni na svatbu roku,“ hlásala speciální verze plakátů na muzikál Mamma Mia!, na nichž jindy najdete slogany z písniček skupiny ABBA. Na nedalekých poutačích vyzývala seznamka lovestruck.com úspěšné, ale prací vytížené Londýňany, aby si našli celoživotní lásku – heslo pro registraci k VIP účtu bylo, jak jinak, „WILL4KATE“.
Svatby využívaly i restaurace. Ať už lákaly na speciálně sestavené menu s ukázkami, co ochutnali hosté na předchozích královských svatbách, nebo vyzývaly, aby se hosté připojili ke speciálním oslavám ve svatební den. Jako příklad za všechny lze uvést restauraci Prince Albert, třebaže svou polohou poblíž parku Battersea nepatří do londýnského centra.
Turisté lačnící po pohledu na královský průvod ani nemuseli dojít k jeho trase. Oficiální sídlo prince Charlese i jeho synů ve spolupráci s radnicí a londýnskými Královskými parky dva týdny předem připravovaly velkoplošné obrazovky, jejichž prostřednictvím se živý přenos události odehrál na Trafalgarském náměstí i ve slavném Hyde Parku.
„Královská svatba je vskutku úžasná událost a chceme, aby se k oslavám mohl připojit každý. Máme fantastickou příležitost ukázat světu, jak si vážíme svých tradic i jak umíme slavit,“ prohlásil starosta Boris Johnson. Kdo přijel do Londýna na víkend spojený s královskou svatbou, natrefil na speciální nabídku snad všech hotelů. Od „královského odpoledního čaje“ v hotelu Manchester Street, kdy si za cenu 98 liber mohl pár užít nejen čaje, ale i řady anglických specialit a mohl připít novomanželům nejlepším šampaňským, až po tři luxusní hotely ze skupiny Doyle Collection nabízející do 8. května za cenu 245 liber ubytování na dvě noci provázené „královským“ zacházením.
Jako kuriozita mohla posloužit akce A Right Royal Rave, která proběhla večer před svatbou a při níž hosté klubu Pump Up The Volume ve východním Londýně mohli „skotačit“ v rytmu muziky devadesátých let.
Rodiče holčiček ve věku tří až osmi let mohou až do prvního června svým ratolestem poskytnout zážitek proměny v princeznu díky nabídce londýnského hotelu Swissôtel The Howard. Za symbolickou cenu 2904,11 libry bude uvítána nealkoholickým šampaňským, dostane šaty i tiáru, v kočáře se vydá k Westminsterské katedrále a bude ubytována na pokoji připomínajícím prostředí zámku.
„Královská svatba rozvířila prakticky celý průmysl. Spoustu atrakcí si turisté navíc mohou užít i tři měsíce po svatbě. Konečně Londýn láká svou královskou historií, takže svatbou návštěvy turistů neskončí,“ připomíná Jo Geneenová s tím, že prostřednictvím visitlondon.com si mohou návštěvníci města projít a naplánovat různé varianty výletních tras, třeba podle královského tématu.

BRAND24

Nevykolejený Londýn

Ačkoli se oslavy královské svatby neomezily jen na Londýn a speciální pouliční párty se i za podpory premiéra Davida Camerona konaly po celé Británii, hlavní nápor diváků si užilo právě hlavní město. A už dopředu se spekulovalo o tom, jak metropole zajistí bezpečnost. Koneckonců v Londýně bylo tou dobou několik desítek korunovaných hlav z celého světa, a bezpečnostní opatření by se tak dala přirovnat k summitům G20.
Ve službě bylo ve svatební den okolo pěti tisíc policistů, zhruba 60 lidem obžalovaným z narušování veřejného pořádku byl zakázán vstup do centrálního Londýna a bezpečnostní složky kontrolovaly týdny dopředu trasu procesí a dívaly se i pod kanály či kontrolovaly tlačítkový systém semaforů. Nečekalo se ale, že by svatební den narušily protesty podobné studentským demonstracím proti vysokým poplatkům na univerzitách.
„Pevně věřím, že se nic takového nestane. Něco podobného by se tu považovalo přinejmenším za projev nedobrého vkusu,“ ubezpečoval velvyslanec Michael Žantovský. Sám má zkušenosti s tím, jak se v Londýně bezpečnost zajišťuje. „V tomto ohledu je tu znát jistá kultivovanost státní správy. Průjezdy kolon, které jsou častým dopravním problémem mnoha hlavních měst, jsou zajišťovány mimořádně diskrétně, v podstatě jen s pomocí několika málo motocyklistů. Provoz to narušuje minimálně a nevzbuzuje to ani projevy lidové nevole,“ říká s úsměvem.
Podobně diskrétní umí být ochranka v případě cest členů královské rodiny po Londýně či mimo hlavní město. Své zkušenosti s tím má česká au-pair Hanka, které se ke konci půlročního pobytu v Cambridgi podařilo vyfotit prince Charlese i manžela královny prince Phillipa. Když byl na návštěvě tamní univerzity, čekala na něj s fotoaparátem asi čtyřicet minut, než se jí povedlo vévodu z Edinburghu vyfotit. Při výletu do Londýna se jí pak podařilo natrefit i na královnu. „Najednou se vedle mě objevili dva tajní policisté, kteří vypadali jako normální turisté. Ukázali průkaz a ptali se, proč čekám na královnu. Prý mě sledovali už před čtrnácti dny v okolí prince Phillipa. Neměla jsem s sebou pas, tak si jeden z nich opsal údaje z kreditní karty a začal telefonovat, zatímco se mě druhý vyptával, proč jsem v Anglii, odkud jsem a jestli jsem někdy neměla problémy s policií. Když ale všechno ověřili, dokonce mi i poradili místo, odkud se dalo dobře fotit. Když jsem jim říkala, že jsem je v Cambridgi vůbec nezaznamenala, smáli se, že právě o to jde,“ vypráví Hanka.
„Londýn má velkou výhodu v tom, že se tu podobně významné události dějí poměrně často. Jsme na takové věci zvyklí,“ říká lakonicky Geneenová s tím, že čtrnáct dní před svatbou se běžel slavný londýnský maraton, kdy běžcům v ulicích fandívá až milion lidí, a potvrzuje tak slova mnohých Londýňanů. Možná proto přistupovali leckteří Britové ke královské svatbě s podstatně větším klidem než zahraniční turisté či americká média, pro které není královská rodina každodenní realitou, ale pořád spíše pohádkou.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).